چهل سال قبل در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۶۰ (۹ جولای ۱۹۸۱) بازی Donkey Kong راهی دستگاههای آرکید در ژاپن شد. موفقیت این عنوان که یکی از اولین دستاوردهای بزرگ شیگرو میاموتو (Shigeru Myamoto) افسانهای بود، به نینتندو که تا آن زمان بر روی تولید اسباببازی تمرکز داشت، نشان داد که سرگرمی دیجیتال تا چه حد پتانسیل دارد.
پس از موفقیت و محبوبیت بالای Donkey Kong در ژاپن، نینتندو به سرعت این بازی را در آمریکای شمالی نیز در دسترس قرار داد و به این ترتیب، Donkey Kong به یکی از اولین دستاوردهای نینتندو در آمریکا تبدیل شد.
علاوه بر این، Donkey Kong برای اولین یک شخصیت لوله کش را نیز به مردم معرفی کرد که ما حالا او را با نام Mario میشناسیم؛ شخصیتی که در نهایت از نظر محبوبیت، گوریل معروف را پشت سر گذاشت و به یک شخصیت نمادین در صنعت بازیهای ویدیویی و سراسر جهان تبدیل شد.
با این حال، Donkey Kong نیز تاکنون عناوین بسیار با کیفیتی را داشته است؛ از دورهی اوج این شخصیت در دههی ۹۰ و سری Donkey Kong Country استودیوی ریر (Rare) گرفته تا دو نسخهی اخیر ساخته شده توسط استودیوی رترو (Retro Studios).
آخرین عنوان مجموعهی Donkey Kong بازی محبوب Donkey Kong Country: Tropical Freeze بود که اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای کنسول وییو و سپس در سال ۲۰۱۸ برای نینتندو سوییچ منتشر شد. اگرچه بر خلاف ماریو، نینتندو تولد چهل سالگی گوریل خود را جشن نگرفته، اما این بدین معنی نیست که نینتندو اولین ساختهی موفق خود را فراموش کرده است.
طبق شایعات منتشر شده، این شرکت ژاپنی قصد دارد تا علاوه بر عرضهی یک بازی جدید از Donkey Kong که ظاهراً قرار است توسط توسعهدهندگان Super Mario Odyssey ساخته شود، یک انیمیشن سریالی یا سینمایی نیز برای این شخصیت منتشر کند. همچنین به نظر میرسد که Donkey Kong بخش مخصوص خود را نیز در پارک تفریحی Super Nintendo World دریافت خواهد کرد. براساس برخی از تصاویر فاش شده از طراحیهای مفهومی این پارک، بخش Donkey Kong ابتدا در شهر اوساکا در کشور ژاپن ساخته خواهد شد.