Octopath Traveler بهخوبی داستان هشت ماجراجو را روایت میکند که هرکدام برای هدفی مشخص سرزمین خود را ترک کردهاند، اما مشکلات گیمپلی باعث شده تا تجربه مخاطب خدشهدار شود.
ماجراجویی، واژه عجیبی است. هر زمان که این کلمه به زبان میآید، ناخودآگاه قوه تخیل ما بهکار میافتد. ماجراجویی میتواند داستان سفر شخصی برای رسیدن به آرزوی بچگی خود را روایت کند. این ماجراجویی میتواند یک سفر ساده به شهرها و کشورهای مختلف باشد که هرکدام داستان مخصوصبه خود را روایت میکنند. در صنعت بازیهای ویدیویی، استودیوها و شرکتهای بازیسازی بسیاری را دیدهایم که ازطریق سبک ماجراجویی توانستهاند آثار خاص و منحصربهفردی را خلق کنند؛ آثاری که داستان آنها سالیان سال در ذهن مخاطب باقی میماند و هرکدام از آنها حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. اسکوئر انیکس (Square Enix)، سازنده و ناشر Octopath Traveler، با ساخت این بازی دست به ریسک بزرگی زده است.
آنها با همکاری استودیو Acquire دستبه خلق محصولی زدهاند که بهجای یک ماجراجویی، هشت ماجراجویی متفاوت را روایت میکند و در انتها، تمامی آنها را به سرانجام میرساند. اسکوئر انیکس و Acquire پروژه پر ریسکی را آغاز کردهاند، زیرا بازیهایی را میبینیم که حتی با وجود روایت داستان یک شخصیت، آنطور که باید و شاید سرگرم کننده نیستند و حال روایت داستان هشت شخصیت که داستان مخصوصبه خود را دارند، موردی است که اگر کمی سهلانگاری در روایت و شخصیتپردازی آن انجام شود، کل داستان دچار مشکل میشود. همانند یک سیستم پیچیده که اگر یکی از چرخدندهها بهدرستی کار نکند، روند کلی و خروجی سیستم دچار مشکل میشود. در حالت کلی، Octopath Traveler یک بازی نقش آفرینی نوبتی است که ماجراجویی هشت کاراکتر را بهبهترین شکل ممکن روایت میکند، اما در گیمپلی دچار مشکلاتی است که ای کاش وجود نداشتند.
داستان بازی روایتگر ماجراجویی کاراکترهایی است که در نقاط مختلف سرزمین Octopath Traveler قرار گرفتهاند. در زندگی هرکدام از این شخصیتها اتفاقی مهم رخ میدهد که سرنوشت آنها را تغییر میدهد. ازاینرو رفته رفته در ماجراجویی خود یکدیگر را ملاقات میکنند و تصمیم میگیرند که در این راه درکنار یکدیگر قرار بگیرند. درظاهر بهنظر میرسد که برای مشاهده پس زمینه داستانی هر کاراکتر، باید هشت بار بازی را تجربه کنید، اما Octopath بهخوبی در همان تجربه اول، پیشزمینه داستانی تمامی شخصیتها را روایت میکند. با شروع بازی، شما انتخاب میکنید که بازی را با کدام کاراکتر آغاز کنید. در ادامه پیشزمینه داستانی کاراکتر انتخاب شده را آغاز میکنید و پس از ملاقات با تک تک کاراکترها، میتوانید انتخاب کنید که داستان آنها را هم مشاهده کنید. ازاینرو Octopath Traveler شما را در نقش این شخصیتها قرار میدهد تا متوجه شوید که هر کاراکتر چه پیشینه داستانی داشته است.
یکی از مواردی که داستان Octopath Traveler را خاص کرده، نحوه روایت داستان و شخصیت پردازی بازی است. هر هشت شخصیت داستان منحصربهفردی دارند و تیم سازنده بهخوبی داستان هر کاراکتر را در چهار مرحله مختلف روایت میکند؛ کاراکترهایی که از نظر خصوصیت اخلاقی و رفتاری با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال تریون، دزدی است که در گذشته بهکمک صمیمیترین دوست خود دست به سرقت بزرگی زده است و پس از خیانتی که به او شده، زندگی خود را از دست داده است. در ادامه برای بهدست آوردن گردنبندی قیمتی وارد یک عمارت بزرگ میشود، اما سرنوشت مسیر او را تغییر میدهد. ازاینرو وارد سفری خطرناک میشود تا Dragonstoneهای گمشده را برای صاحب عمارت پیدا کند. این در حالی است که پریمرُز اَزِلهارت، دختری است که در بچگی پدر خود را از دست میدهد. وی سالها منتظر میماند تا فرصت مناسبی را برای گرفتن انتقام خون پدرش پیدا کند. روزی از روزها متوجه یکی از مزدورها در شهر میشود و همین مورد باعث میشود تا با تعقیب ردپاهای این چهار شخص، آنها را یکی پس از دیگری شکار کند.
از نظر شخصیت پردازی کاراکترهای منفی، Octopath Traveler فاقد شخصیتهای منفی ریشهداری است. بهعبارتی تیم سازنده از تعدادی کاراکتر برای نقش منفی داستانها استفاده کرده است و بهواسطهی روایت داستانی بازی، مخاطب بیشتر با آنها آشنا میکند. برای مثال شخصیت منفی داستان اولبریک، شوالیهای است که بهسرزمین خود خیانت کرده و از قضا یکی از هم رزمهای صمیمی شما هم بهحساب میآید. حال برای فهمیدن این سؤال که چرا این شخص به کشور خود خیانت کرده، تا آخرین سکانس از خط داستانی اولبریک، او را همراهی میکنید. شاید کاراکترهای منفی Octopath Traveler در ظاهر شخصیتپردازی عمیقی نداشته باشند، اما اسکوئر انیکس و Acquire بهواسطه پیشرفت شاخهای داستان Octopath Traveler، این مشکل را حل میکند و بازیکن را به مرور زمان بیشازپیش با آنها آشنا میکند.
جدا از داستان خوب Octopath Traveler، گیمپلی بزرگترین ضربه را به بازی میزند. البته گیمپلی Octopath Traveler نکات مثبت زیادی دارد، اما نقاط ضعفی هم دارد که روی تجربه شما تاثیر گذار است. Octopath Traveler یک بازی نقشآفرینی با نبردهای نوبتی است که قدرت و سطح بازیکن مهمترین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید. ازطرفی زمانیکه میخواهید مرحله داستانی هر کاراکتر را آغاز کنید، حتما باید او را در تیم خود قرار دهید. همین مورد باعث میشود تا یک اختلاف سطح فاحش میان کاراکترها بهوجود آید. بهعبارتی اگر علاقهمند به بعضی از کاراکترها و حضور آنها در تیم خود نباشید، برای اینکه بتوانید مرحله داستانی آنها را پشت سر بگذارید، باید ساعتها وقت خود را صرف فارم کردن در محیطهای بازی و کشتن دشمنان کنید تا بتوانید بهسطح پیشنهادی آن مرحله برسید. این مورد باعث میشود تا یک وقفه میان روایت داستانی بازی بهوجود آید. بهعبارتی گیمپلی بازی در ۱۰ ساعت ابتدایی خود روند نرمالی را پیش میگیرد، اما از مرحله دوم داستانی هر کاراکتر به بعد، این تعادل بههم میریزد.
برای کسب پاداش و آیتمهای متفاوت، تیم سازنده از غارهای مختلفی بهعنوان سیاهچال و محیطهای فرعی استفاده کرده است که پر از گنجینهها و آیتمهای ارزشمند است. مشکل این بخش هم این است که طراحی و سطحهای مربوطبه این غارها بهگونهای است که از همان ابتدا یا حتی اواسط بازی نمیتوانید بهسراغ آنها بروید و باید کاراکترهای اصلی تیم خود را حداقل بهسطح ۳۰ برسانید تا بتوانید دشمنان را بهراحتی از بین ببرید. شاید با خود بگویید که با سطحهای پایینتر هم میتوان بهسراغ دشمنان سطح بالا رفت و خود را بهچالش کشید. در جواب باید بگویم که میتوان این کار را کرد، اما کمی بالاتر هم گفته شد که بهخاطر وجود نبردهای نوبتی، سطح هر کاراکتر نقش مهمی در روند پیروزی شما دارد؛ زیرا قدرت آسیبرسانی، میزان نوار استفاده از مهارتها و نوار سلامت، رابطهی مستقیمی با سطح شما دارد و اگر سطح شما پایینتر از حد معین باشد، باید منابع زیادی را نظیر معجونهای بازیابی نوار سلامت برای یک مبارزه ساده خرج کنید.
در ادامه این کار باعث میشود که پول خود را بهجای خرید سلاح و لباسهای جنگی، خرج معجونها کنید و دچار مشکل شوید. از این گفته نتیجه میگیریم که مبارزات در بازی Octopath Traveler بدون استراتژی و هدف طراحی نشدهاند و شما باید تیمی را تشکیل دهید که بتوانید از چهار کاراکتر آن و تواناییهایی که دارند، بهترین استفاده را داشته باشید. البته دشمنان و نقاط ضعف آنها همیشه مطابق با تیم چهارنفره شما نیست، اما اگر شناخت کافی روی کاراکترهای خود داشته باشید، میتوانید این دسته از مبارزات را پشت سر بگذارید. طراحی کاراکترهای Octopath Traveler و قرار دادن آنها در دل گیمپلی بهگونهای است که هرکدام نقش یک کلاس مبارزهای متفاوت را ایفا میکنند. برای مثال اولبریک را میتوان یک مبارز تانک دانست که نوار سلامت بسیار زیادی دارد و تواناییهای وی بهنحوی است که میتواند در نقش محافظ تیم هم ظاهر شود. این در حالی است که پریمرز و سایرس استفاده کننده از جادوهای تاریک و عناصر چهارگانه هستند. این تنوع در پنج کاراکتر دیگر بازی هم بهچشم میخورد.
در ادامه اسکوئر انیکس و Acquire از سیستمی به نام شغل یا Job استفاده کردهاند که میتوانید یک ترکیب میان کلاسها بهوجود آورید. بهعبارتی تیم سازنده Shrineهای مخفی را در جهان بازی طراحی کرده است که با پیدا کردن هر شراین، میتوانید یک شغل جدید را آزاد کنید. نکته اصلی این است که هر کاراکتر، تنها میتواند از یک شغل درکنار کلاس اصلی خود استفاده کند. برای مثال کاراکتر اوفیلیا میتواند همتیمیهای خود را زنده یا نوار سلامت آنها را بازیابی کند. اگر بهخاطر وجود مراحل داستانی هر کاراکتر، نمیتوانید او را بهعنوان یک عوض ثابت در تیم خود داشته باشید. ازاینرو بهواسطه شراین شغل Cleric، میتوانید کلاس اوفیلیا را برای یکی دیگر از کاراکترهای خود آزاد کنید تا درکنار کلاس اصلی، بتواند پشتیبان سایر همتیمیهای خود هم باشد. طراحی و قرار گرفتن این شغلها باعث شده تا بازیکن در مبارزات هدفمندتر از گذشته مبارزه کند و مدیریت درستی روی منابع خود داشته باشد.
مبارزات و نحوه استفاده از تواناییها هم بدین صورت است که هر کاراکتر، یک سری توانایی مشخصی دارد که میتواند از آنها روی دشمن استفاده کند. ازطرفی دشمنان دارای نقاط ضعف متفاوتی هستند که با شناخت آنها، میتوانید ضربههایی را بهنقاط ضعف آنها وارد کنید. ازاینرو پس از اعمال چند ضربه بهنقطه ضعف دشمنان، شاهد شکسته شدن سیستم دفاعی آنها هستیم و برای یک نوبت از دور مبارزات خارج میشوند. همین مورد باعث میشود تا در انتخاب کاراکترهای تیم دقت بالایی داشته باشید؛ وجود سایرس باعث میشود تا بهراحتی بتوانید روی نقاط ضعف دشمنان شناخت پیدا کنید. نحوه دریافت تواناییهای شما هم بدین صورت است که با کشتن دشمنان و پشت سر گذاشتن نبردها و باسفایتها، امتیاز مخصوصی را دریافت میکنید. در ادامه میتوانید از این امتیازها برای آزادسازی مهارتهای کلاس اصلی و شغل انتخابی خود استفاده کنید. همچنین هر کاراکتر میتواند از چهار توانایی Passive هم استفاده کند که این تواناییها را با آزاد کردن تواناییهای اصلی، دریافت میکنید.
از نظر بصری، اسکوئر انیکس بهسراغ طراحیهای پیکسلی رفته و کاراکترها را در حالتی کوچک و بامزه که اصطلاحا به آن چیبی میگویند، طراحی کرده است. البته در باسفایتها، شاهد ظاهر اصلی دشمنان هستیم که ترکیب آن با ظاهر کوچک کاراکترهای اصلی، جلوه جالبی را بهوجود آورده است. درواقع سازنده سعی کرده ازاینطریق قدرت و سرسخت بودن دشمنان را بهتصویر بکشد؛ زیرا دشمنان در فرم واقعی خود، بسیار بزرگتر از شما هستند. در بخش طراحی هم جدا از نواقص گیمپلی و نقاط قوت مربوطبهمتنوع بودن کلاسها، محیطهای بازی هم مورد دیگری است که تیم سازنده در آن بهخوبی عمل کرده است. برای پیشروی در خط داستانی و پشت سر گذاشتن مراحل، در محیطهای برفی، کوهستانی، جنگلی و کویری وارد میشوید که هرکدام از آنها تجربهی متفاوتی را ارائه میدهند. بااینکه طراحی باسها بسیار خوب و متنوع است، اما در طراحی دشمنان سازنده میتوانست عملکرد بهتری را از خود بهنمایش بگذارد. همچنین طراحی مأموریتهای فرعی هم آنطور که باید و شاید جالب نیستند. درواقع سیستمی برای دنبال کردن این مراحل تعبیه نشده است. تنها با کاراکترهایی صحبت میکنید که خواسته خود را به شما میگویند.
در ادامه هیچ بخشی طراحی نشده است که مأموریتهای فرعی فعال خود را مشاهده کنید یا آنها را روی نقشه بازی دنبال کنید. همچنین سیستم ردیابی برای نقشه اصلی هم صدق میکند که باید خود شما مقصد را مسیر یابی کنید. یکی از مواردی که باعث ارزشمند بودن بازی Octopath Traveler شده، موسیقی بازی است. یاسونوری نیشیکی با خلق موسیقیهای جذاب، دلنشین و گوشنواز باعث شده لحظات خوبی را در مبارزات و گشتوگذار در جهان بازی پشت سر بگذارید. همچنین سیستم تعامل کاراکترها با یکدیگر و سایر شخصیتهای جهان بازی هم بهصورت نوشتاری است و بعضی وقتها هم با یکدیگر صحبت میکنند. حال بههنگام صحبت کردن و تعامل با یکدیگر شاهد موسیقیهای متفاوتی هستیم که با موضوع دیالوگها همخوانی بسیار خوبی دارد.
بااینتفاسیر، Octopath Traveler داستان کاراکترهایی را روایت میکند که هرکدام با هدفی مجزا درکنار یکدیگر قرار میگیرند تا در یک ماجراجویی بزرگ، به یکدیگر کمک کنند. بااینحال وجود مشکلاتی در بخش طراحی و گیمپلی، باعث شده تا Octopath Traveler نتواند پتانسیل واقعی خود را بهنمایش بگذارد. این گفته بدین معنا نیست که Octopath Traveler سرگرم کننده نیست، بلکه گیمپلی بازی نقاط قوتی هم دارد که بازی را ارزشمند کرده است و میتواند نزدیک به ۵۰ الی ۶۰ ساعت شما را سرگرم کند. اگر از علاقهمندان بهبازیهای نقشآفرینی هستید، بههیچوجه Octopath Traveler را از دست ندهید.
بررسی این بازی باتوجهبه نسخه نینتندو سوییچ انجام شده است
Octopath Traveler روایتگر داستان کاراکترهایی است که بهخاطر اتفاقاتی که در زندگی آنها رخ داده است، دیدگاههای متفاوتی دارند، اما تصمیم میگیرند به یکدیگر کمک کنند و مشکلات را حل کنند. بااینکه شاهد یک روایت داستانی بسیار خوب هستیم، اما بازی در بخشهایی نظیر طراحی و ردیابی مأموریتهای فرعی و همچنین تاکید بیش از حد روی فارم کردن برای انجام مراحل اصلی مشکلاتی دارد. بااینحال Octopath Traveler محصولی است که میتواند بهواسطه سیستم مبارزاتی غنی، موسیقیهای دلچسب و داستان خود، ساعتها شما را سرگرم کند.
م.صادق تواضعی