زمان زیادی از عرضه بازی موبایل Dota Underlords نمیگذرد، اما خیلی زود به یکی از اعتیاد آورترین بازیهای موبایل تبدیل شده است. با نقد ایکس باکس سنتر همراه باشید.
مدتی پیش بود که شرکت ولو (Valve) بازی Dota Underlords را در ابتدا روی استیم و در ادامه برای سیستم عاملهای iOS و اندروید منتشر کرد. این بازی درواقع براساس ماد Dota Auto Chess ساخته شده است که این ماد نیز اکنون به بازی مستقل Auto Chess تغییر پیدا کرده است. درواقع ولو تصمیم گرفت تا خود بازی مستقلی براساس این ماد تولید و منتشر کند که این بازی ساختار جدید و متفاوتی از بتل رویال را با استفاده از قهرمانهای بازی Dota و یک صفحه شطرنج ارائه کرده که در آن بازیکن باید با یک قهرمان شروع کند و در ادامه با شکست دشمنان و رقیبان خود و همچنین کسب درآمد، قهرمانهای بیشتری را جذب کند یا حتی آنها را ارتقا دهد. بازی Dota Underlords دارای بخش رقابت آفلاین (با هوش مصنوعی) و رقابت با بازیکنهای واقعی به شکل آنلاین است و خیلی زود نیز توانسته با استقبال بسیار بالایی مواجه شود و به یکی از پر دانلودترین بازیهای حال حاضر استیم و همچنین سیستم عاملهای iOS و اندروید تبدیل شده و این آمار همچنان با سرعت در حال افزایش است. ولو توانسته یک تجربه اعتیاد آور را ارائه دهد که در ادامه میتوانید نقد آن را بخوانید و ببینیم که آیا ولو توانسته با بازی Dota Underlords به رقابت با Auto Chess بپردازد یا اینکه قرار است تنها یک هیجان زود گذر باشد.
به جز بخش تمرینی بازی Dota Underlords که در ادامه در مورد کاربردی بودن یا نبودن آن صحبت میکنیم، بازی اندروید و آیفون Dota Underlords دارای دو حالت پیش فرض مبارزه با هوش مصنوعی و نبردهای آنلاین است که هر یک دارای مکانیکهای مشابهای هستند که پیش از این در بازی Auto Chess آن را مشاهده کرده بودیم. در گیم پلی بازی شاهد اهمیت بالای کارتها هستیم که نقش مهمی در پیروزی یا شکست شما بازی میکنند. کارتهای بازی میتوانند باعث شکست یا پیروزی شما در یک مبارزه شوند و همین موضوع باعث شده که انتخاب و خرید هر کارت اهمیتی زیادی در بازی پیدا کند. باتوجهبه وجود سیستم RNG در بازی که نقش مهمی را نیز در آن دارد، انتخاب هر کارت و قهرمان به شانس خیلی بستگی دارد و همین موضوع باعث شده تا بخش انتخاب و کارت بازی به یک مشکل بزرگ برای بازی تبدیل شود.
شما دارای درآمدی محدودی از هر مسابقه هستید و باید با شانس و اقبال کارتهای مدنظر خود را دریافت کنید و شاید بهتر بود که الگوی مناسبتری برای این بخش ایجاد میشد تا رقابت بین بازیکنها براساس استراتژی و استعداد بازیکن باشد و نه صرفا شانس در بهدست آوردن کارتهای مناسب. البته این بدان معنی نیست که سیستم کارت کاملا بدون استفاده است و درواقع ممکن است حتی شما در انتخاب کارت مناسب نیز اشتباه کنید، اما در هر حال شانس و اقبال نقش مهمتری را در سیستم کارت دارد که این موضوع میتواند تاثیر زیادی را روی روند کلی بازی بگذارد. در مجموع هر دو بخش بازی میتواند ساعتها هر شخصی را سرگرم کند، اما در واقعیت نمیدانم که این دو بخش تا چه زمانی میتوانند برای حفظ بازیکنها کافی باشند و شاید حالتهای بیشتری در آینده مثل رقابت با دوستان بتواند به حفظ جذابیت بازی کمک کند.
بازی گیم پلی سادهای دارد و بهراحتی میتوان مکانیزمهای مختلف بازی مثل آشنایی با انواع قهرمانها، استفاده و چینش آنها در بازی، ارتقا و غیره را یاد گرفت و بخش آموزشی بازی نیز به این موضوع کمک میکند، اما پس از مدتی شاید این حس را داشته باشید که بخش آموزشی با درجه سختی راحت بخش مبارزه با هوش مصنوعی خیلی تفاوتی ندارد و Auto Chess در مقایسه با این بازی بخش آموزشی کوتاهتر و مناسبتری دارد. بازی از سیستم RNG یا Random Number Generator پشتیبانی میکند که سازوکار آن به این شکل است شانس نقش مهمی در بهدست آوردن کارتها و قهرمانهای مناسبت در بازی دخیل است. بدین شکل که شما ممکن است در همان ابتدا سه قهرمان و کارت مشابه را بهدست بیاورید که باعث ارتقای قهرمان شما میشود، اما قهرمانهای سطح بالاتری نیز بهمرور آزاد میشوند و شما نیز میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید که بهدست آوردن قهرمانهای قویتر که هزینه بالاتری نیز دارند، نیز به شانس زیادی بستگی دارد و اگر خوش شانس باشید، قهرمانهای خوب و مناسبی را برای رقابت با دیگر رقیبان بهدست خواهید آورد تا پیروز از مسابقه خارج شوید، اما اگر خوش شانس نباشید، در بازی دچار مشکل شدیدی خواهید شد و همین موضوع باعث میشود که از رقیبان خود حتی اگر آنها چندان هم حرفهای نباشند، بهراحتی عقب بیفتید.
این موضوع در مورد آیتمها که باید با هیولاهای کلاسیک Dota 2 نیز مواجه شوید و به مبارزه بپردازید، نیز صدق میکند و همه بازیکنهای درون مسابقه یک آیتم را به دست نخواهند آورد. در طول بازی شاهد افزایش سطح و در مقابل افزایش سطح کارت نیز خواهید بود که قهرمانهای بهتری را دریافت میکنید، اما در مقابل شاید دربرابر قهرمانهایی که با کارتهای سطح پایینتر باز کردهاید و آنها را ارتقا دادهاید در ابتدا خیلی کارآمد نباشند و به همین منظور شخصی که از ابتدا قهرمانهای با کارتهای سطح اول بهدست آورده و آنها را ارتقا داده، برتری بیشتری نسبت به یک قهرمان سطح بالاتر که هنوز سطح یک از سه است، دارد. هرچند درصد شانس بهدست آوردن کارت و قهرمان در سطح بالاتر نیز در بازی قرار داده شده، اما در مجموع شانس اینکه قهرمانهای سطح پایینتری را دریافت و آنها را ارتقا دهید بسیار بالاتر است؛ بهخصوص زمانیکه میخواهید یک قهرمان را تا سطح سه ارتقا دهید که باید سه قهرمان مشابه را تا سطح دو ارتقا دهید که این کار کاملا زمانبر است و به شانس شما نیز بسیار بستگی دارد. این سیستم درواقع شاید بزرگترین مشکل بازی باشد که حتی میتواند باعث شود که کمی از بخش رقابت با دیگران دور شوید و ترجیح دهید که با هوش مصنوعی به مبارزه بپردازید. در مجموع سیستم دریافت کارت و قهرمان مشابه و ارتقای آن تا بالاترین سطح زمانبر است و حتی ممکن است درنهایت نیز کارت و قهرمان مورد نظر را بهدست نیاورید که این موضوع میتواند باعث شکست شما در طول بازی شود و خیلی سریعتر از چیزی که انتظارش را دارید، بازی را ترک کنید.
علاوهبر این، هرچه سطح خود را افزایش دهید میتوانید قهرمانهای بیشتری را در بازی قرار دهید که شاید در نگاه اول این یک برتری باشد، اما اگر قهرمان مناسب یا ارتقا داده کمتری داشته باشید، این برتری شما بسیار شکننده است و همچنین در مقایسه با هم سطحهای خود ممکن است دچار مشکلات زیاد و شکستهای سنگینی شوید. در مجموع شاید بهتر باشد که قهرمانهای سطح بالاتر کارآمدی بیشتری پیدا کنند تا سطح رقابت بین بازیکنها برای دریافت قهرمانهای با کیفیت بالاتر نیز افزایش پیدا کند و همچنین باعث تعادل بیشتری در رقابت بین بازیکنها شود. بالا رفتن سطح خود در بازی در ابتدا بسیار سریع انجام میشود و با هر پیروزی و بدون پرداخت پولی میتوانید به سطح بالاتر برسید، اما با رسیدن به سطح چهار و پنج، این روند کند شده و برای ارتقای سریعتر نیاز به پرداخت هزینه دارید.
سازوکار کارت و RNG در بازی Auto Chess شکل مناسبت و بهتری دارد و با اینکه این بازی نیز از چنین سیستمی پشتیبانی میکند، اما علاوهبر شانس، در سیستم کارت و ارتقا بازی Auto Chess شما بهتر میتوانید شخصیت خود را ارتقا دهید و کارتهای مورد نظر را دریافت کنید و بهطور خلاصه سیستم منصفانهتری دارد که در حال حاضر این موضوع در بازی Dota Underlords بیشتر به شانس شما بستگی دارد تا موارد دیگر. با رسیدن به سطوح بالاتر، هزینه بالا رفتن سطح نیز افزایش یافته و حتی کم کم تاثیر بردهای شما روی بالا رفتن سطح شما نیز کمی کمرنگتر از ابتدای بازی میشود؛ مگر اینکه در طول بازی با بردهای پیاپی باعث دریافت XP بیشتری از هر مسابقه و نبرد شوید. در مجموع یک شخص میتواند بدون درنظرگرفتن پیروزیها و تنها با پرداخت هزینه و درآمدی که از هر مبارزه بهدست میآورد، باعث افزایش سطح خود در بازی شود که صد البته تاثیر بردهای پیاپی روی درآمد و افزایش سطح شما نکته مثبتی است، اما در مجموع تاثیر پرداخت پول برای افزایش در سطوح بالاتر را ندارد و شاید بهتر است تاثیر پیروزهای بازیکن در بازی بیش از پرداخت هزینه شود.
بااینحال، شاید مشکل دیگر بازی Dota Underlords این باشد که نوآوری چندانی در مقایسه با Dota Auto Chess ندارد و درواقع ولو در نظر داشته تا حد امکان از موفقیت این بازی برای موفقیت بازی خود استفاده کند، اما در یک مقایسه کوتاه، بازی Auto Chess گستردگی و تنوع بیشتری دارد بهطور مثال بازی دارای کوئستهای روزانه و هفتگی است که شاهد چنین مواردی در Dota Underlords نیستیم. همچنین چه بهتر است که این بازی نیز مانند Auto Chess دارای بخشی برای افراد تازهکار داشته باشد که جای چنین موضوع در بازی کاملا احساس میشود. با اینکه زمان زیادی از انتشار بازی نمیگذرد، اما از هماکنون بازی با کمترین مشکلات فنی و باگ در دسترس کاربران قرار گرفته و سرورهای آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند که در مقایسه سرورهای بازی Auto Chess کمی مشکل دارند و عملکردی به خوبی Dota Underlords ندارد. همه این موارد باعث شده تا بازی موبایل Dota Underlords خیلی سریع به یک گزینه مناسب برای طرفداران بازیهای کارتی و استراتژی تبدیل شود.
طراحی قهرمانهای بازی در سطح قابل قبولی است و حتی انیمیشنهای آن در سطح بسیار خوبی قرار دارند. بهطور مثال، زمانیکه سطح شما در بازی افزایش یافته و اکنون میتوانید یک قهرمان به زمین مسابقه اضافه کنید، قهرمانهای ذخیرهای که در اختیار دارید شروع به التماس و درخواست از شما برای ورود به مسابقه و مبارزه میکنند و همین موضوع باعث ایجاد لحظاتی بامزه و جالب در بازی میشود. گرافیک فنی و هنری بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و طراحی صفحه شطرنج یا میدان نبرد نیز به خوبی انجام شده، اما شاید در آینده بتوان کمی تنوع در آن ایجاد کرد و شاهد میدانهای نبرد بیشتر و متفاوتتری در بازی باشیم. علاوهبر این، بخش صوتی، موسیقی و صداگذاری بازی نیز بسیار قوی و در بهترین سطح خود انجام شده و ولو از هیچ چیزی برای خلق یک تجربه خوب و جذاب برای بازیکنها کم نگذاشته است. در مقایسه با بازیهای مشابه مثل Auto Chess که طراحی فانتزی و جذابی دارد، رابط کاربری بازی Dota Underlords، طراحی منوها و موارد دیگر ساده و بدون پیچیدگی خاصی طراحی شده و همین یک مزیت برای بازی است که ارتباط با بازی را بسیار راحتتر میکند.
بازی موبایل Dota Underlords که درواقع براساس ماد Dota Auto Chess توسط ولو ساخته و اخیرا منتشر شده، خیلی سریع به یک یک تجربه دلشنین، جذاب و بسیار اعتیاد آور از بازیهای کارتی و استراتژی تبدیل شده است. بازی دارای بخشهایی مثل مبارزه با هوش مصنوعی و رقابت بازیکنها واقعی (بخش آنلاین) است که کارتها نقش زیاد در گیم پلی و روند بازی دارند. بازی Dota Underlords با وجود اینکه بسیار سرگرم کننده و اعتیاد آور است، اما بازی از سیستم RNG پشتیبانی میکند، در بخش سیستم کارت و دریافت قهرمان، بازیکن نیاز به شانس بالایی دارد که این موضوع خیلی در دریافت کارتها و قهرمانهای مناسب و حتی ارتقای آنها دخیل است حتی این احتمال وجود دارد که برای این مشکلات در طول بازی خیلی زود شکست بخورید و دیگر نتوانید به بازی بازگردید.
در مجموع بازی میتواند با تغییراتی در سیستم بهدست آوردن کارت و قهرمان باعث شود تا تعادل کلی بین شخصی که برای کارتهایی با هزینه بالاتر پرداخت میکند با شخصی که تنها با شانس و اقبال یک قهرمان کارت سطح یک خود را تا بالاترین سطح ارتقا داده، ایجاد کند. علاوهبر این، احساس میشود که اگر کمی تاثیر شانس روی بازی کاهش پیدا کند تا بازیکن از توانایی خود بهتر و بیشتر استفاده کند، شاید به بهتر شدن بازی در آینده کمک کند. علاوهبر این، سطح بازیکن در ابتدا با پیروزهای اولیه خیلی سریع بالا میرود، اما کم کم پرداخت هزینه جای پیروزهای شما را خواهد گرفت و حتی شخصی که در انتهای جدول قرار دارد میتواند با پرداخت هزینه بیشتر به سطح بالاتر ارتقا پیدا کند. در مجموع بازی موبایل Dota Underlords تبدیل به گزینه بسیار خوبی برای طرفداران بازیهای کارتی و استراتژی روی سیستمهای عامل اندروید و iOS تبدیل شده است و با وجود تمام مشکلات فعلی، ولو توانسته رقیبی مناسب برای بازی Auto Chess را تولید و منتشر کند.
بازی موبایل Dota Underlords روی سیستمعامل iOS بررسی شده است.