در این پلههای آخر از حکایت کودکان تنها و سربهزیر، اندک زمانی مانده تا از نهایت محبت و دلدادگی به یک حقیقت بگوییم. سریعتر از بادی که از گوشوارههای کوچکی میگذرند و آهسته درنگی که خاطرات فراموششده یک پسربچه را بازمیگرداند. چند دکمه و یک صفحه روشن، رفیق روزوشب بچههای خوب شدند و در این وادی تا انتها، تجربه و تمرین داشتهها و نداشتهها محیا شده بود. آخرین قسمت از تاریخچه کنسولهای بازی در ایکس باکس سنتر، ما را به نسل هفتم و پس از آن، هشتم بازیها میبرد تا با گذر از روزهای خاطرهسازی و دلدادگی به بازیها، برای مدتی شاید طولانی، دفتر این حکایت بسته شود.
نسل هفتم: ستارههایی در آسمان
هراندازه که جلوتر میرفتیم، تعداد کنسولهای یک نسل کمتر و کمتر میشدند. با شکست و کنارهگیری سگا و آتاری، نینتندو هنوز هم از ایام قدیم دفاع میکرد؛ اما ستارههای جدیدی در آسمان دنیای بازیها نمایان شده بودند که از همه درخشانتر بودند. نسل هفتم بازیهای ویدیویی در سال ۲۰۰۵ با انتشار کنسول جدید مایکروسافت یعنی XBOX 360 آغاز شد. پس از آن پلیاستیشن ۳ و کنسول جدید نینتندو نیز معرفی شدند. نسل هفتم بازیهای ویدیویی یک پرش بلند از روی پلههای تکنولوژی بود. پرشی که اوج گرفت و با معرفی وضوح بالاتر تصاویر و قابلیتهایی که تا پیش از آن کسی فکرش را هم نمیکرد، به یکی از ماندگارترین سالهای تاریخ بازی تبدیل شد. جدای از بالارفتن رزولوشن و پیشرفتهای سختافزاری، سرویسهای آنلاین جانی تازه گرفتند؛ مایکروسافت XBOX Live را گسترش داد و سونی با معرفی شبکه پلیاستیشن یا به اختصار PSN به این رقابت آنلاین آمد. جایی که بازیکنان میتوانستند از هر کجای دنیا، به یک شبکه واحد متصل شوند و به روزتر از همیشه، ماجراهای خود را به همراه دوستانشان دنبال کنند. این اتفاق در ادامه پیشرفت جدی و همگانی شدن شبکههای اجتماعی رخ داد و تعریف جدیدی از بازی کردن به صورت دستهجمعی بود. همچنین، با ورود حسگرهای حرکتی به دنیای بازیهای ویدیویی، شیوههای جدیدی برای بازی کردن به مردم معرفی شدند. در ابتدا نینتندو با کنسول وی خود را در این زمینه مطرح کرد و سپس سونی و مایکروسافت با نینتندو همراه شدند. زندگی کنسولهای دستی هنوز تمام نشده بود و شاهد عرضه چند کنسول دستی جدید نیز بودیم. در نهایت اما، این پیشرفتهای بزرگ و تازه، قطعاً برای هیچ نبودند.
مایکروسافت، با عرضه XBOX 360 در سال ۲۰۰۵، به همگان یادآوری کرد که هنوز از صحنه کنار نرفته و جای پایش ثابت است. دومین کنسول از خانواده ایکس باکس، رقیب جدی پلیاستیشن برای پیروز شدن بر برنده نسل ششم، توان مضاعف و البته برگ برنده نیاز داشت. همین یگانه نکته، باعث شد تا مایکروسافت از تجربه خود استفاده کند و با جان بخشیدن به سرویس ایکس باکس لایو، ۳۶۰ را به عنوان یک کنسول پیشرفته و جلوتر از زمان خود معرفی کند. سرویس لایو آنقدر قابلیت جدید و شگفتانگیز داشت که به زودی به نماد ایکس باکس تبدیل شد. کاربران میتوانستند بازیها را خریداری کنند یا نسخههای آزمایشی را تجربه کنند. فیلم و سریال ببینند تا کنسول ایکس باکس ۳۶۰ فراتر از یک دستگاه بازی ساده باشد. کنسول نسل هفتمی مایکروسافت با قیمت حدود ۳۰۰ دلار در زمان عرضه، بیشتر از این هم داشت و پس از مدتی، یار دیگر خود یعنی لوازم جانبی را معرفی کرد که باعث عرضه یکی از پرطرفدارترین محصولات جانبی ایکس باکس شد. حسگر حرکتی کینکت (Kinect) با تحلیل حرکات کاربر به او این امکان را میداد که سبک و سیاق جدیدی از تعامل را (به وسیله دستورهای حرکتی) با دنیای یک بازی تجربه کند. پس از سال ۲۰۰۵، به مرور زمان مدلهای جدیدی از ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شدند. برای مثال XBOX 360 E یا Pro، و مدلهای دیگری مثل XBOX 360 Arcade و Elite هرکدام تغییرات جالبی در طراحی داشتند و یک سری دسته بندیها نیز بر اساس فضای حافظه کنسول شکل گرفته بود. مدلهای ابتدایی کنسول نسل هفتمی مایکروسافت دچار مشکلات جدی هم بودند از جمله چراغ قرمز که در آن سالها بسیار معروف شده بود؛ اما در نهایت، این ایرادات با استفاده از بازخوردها سریعاً برطرف شدند و مدلهای جدید XBOX 360 به همراه کینکت یک پکیج رویایی برای طرفداران بازی در نسل هفتم ساختند. ایکس باکس ۳۶۰ درمجموع بیشتر از ۸۴ میلیون واحد فروخت که این کنسول را به یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت تبدیل میکرد.
لوازم جانبی به همراه کنسول اصلی XBOX 360، یک پکیج کامل در نسل هفتم به حساب میآمد که تاکنون ندیده بودیم. بازیهای باکیفیتی که مایکروسافت برای این کنسول تدارک دیده بود تکرارناشدنی بودند.
پس از منتشر شدن ایکس باکس نسل هفتمی در سال ۲۰۰۵، اولین نسخه از مجموعه پرطرفدار Gears Of War در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شد. مایکروسافت به هیچ عنوان قصد نداشت تا با دستان خالی وارد عرصه رقابت شود و بر این اساس، بازیهای با کیفیت انحصاری و پشتیبانی عالی برای بازیهای دیگر باعث میشد تا کاربران همیشه تعداد زیادی بازی دستنخورده روبهرویشان ببینند. پس از آن، این سری با موفقیت به کار خود ادامه داد تا نام خود را به عنوان یکی از برترین سری شوترهای نسل هفتم ثبت کند. قسمت دوم از این مجموعه، در هفته اول موفق به فروش دو میلیون نسخه شده بود. در ادامه، یکی از پرفروشترین بازیهای نسل هفتم برای ایکس باکس ۳۶۰ به سرعت در سال ۲۰۰۷ جای خود را به یک افسانه قدیمی داد تا مهر تایید بر موفقیت چشمگیر این کنسول در نسل هفتم زده شود. قسمت سوم از نماد ایکس باکس، مجموعه قدیمی Halo با نام Halo 3 در سال ۲۰۰۷ پس از شروع به کار Gears Of War وارد بازار شد و با فروش بیشتر از ۱۴ میلیون نسخه گل سر سبد بازیهای این کنسول بود. قسمت بعدی هیلو با نام Halo 4 نیز منتشر شد که با فروش ۹ میلیون نسخهای در کنار Halo: Reach از پرفروشترین بازیهای این کنسول بودند. البته این پایان کار بازیهای انحصاری ایکس باکس نبود. اگرچه بازی Forza Motorsport در سال ۲۰۰۵ برای اولین کنسول از سری ایکس باکس منتشر شده بود، اما قابلیت پشتیبانی ایکس باکس ۳۶۰ از برخی بازیهای نسل قبل این اجازه را میداد تا کاربران بتوانند این عنوان را تجربه کنند. در سال ۲۰۰۷، بازی Forza Motorsport 2 اولین بازی از مجموعه بود که برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر میشد. آغازی قوی که در نهایت، تا انتشار بازی Forza Motorsport 4 این سری را به یکی از محبوبترین و پرفروشترین بازیهای ایکس باکس و یک ریسینگ باکیفیت و تمامعیار تبدیل کرد.
نسل هفتم البته پر بود از بازیهایی که توسط کمپانیهای بزرگ منتشر میشدند و تا مدت زیادی در یادها ماندند. سری Bioshock در سال ۲۰۰۷ یکی از برترینهای نسل هفتم بود و شوتراول شخصی که تا مدتها محل بحث و البته مورداستقابل بازیبازان بود. سری The Elder Scrolls با معرفی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim حماسیترین بازگشت ممکن را با یکی از بهترین نقشآفرینیهای نسل رقم زد و راکاستار با معرفی GTA IV پس از موفقیت رویایی در نسل ششم، بیشتر از هر زمان دیگری نقل محافل شده بود. بازیهای زیادی مثل Call Of Duty: Black Ops در دوران خوش خودشان به سر میبردند؛ حتی آنهایی که در اواخر نسل هفتم منتشر میشدند. در سال ۲۰۱۳ با انتشار بازی GTA V رکورد فروش نسخه قبلی از سری شکسته شد و با بیشتر از ۱۷ میلیون نسخه فروش در ماههای پایانی نسل هفتم، GTA V پس از Kinect Adventures دومین بازی پرفروش ایکس باکس ۳۶۰ لقب گرفت.
نگاهی به Xbox 360، کنسول نسل هفتمی مایکروسافت
سونی که حالا دیگر از قدیمیهای عرصه بازی شمرده میشد، با معرفی پلیاستیشن ۳ نسل هفتم را آغاز کرد. نخستین مسئله درباره پلیاستیشن ۳ که سالها بعد برای همگان روشن شد، قدرت بالا و سختافزار پیچیدهای بود که استفاده میکرد. حافظه دیسکهای بلو-ری که برای اولین بار بهوسیله سونی معرفی شدند، فضای ذخیره بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر ایجاد میکرد که یک پیشرفت رویایی در این زمینه به حساب میآمد. اما همین سختافزار پیچیده و قدرتمندی که سونی برای پلیاستیشن جدیدش تدارک دیده بود، باعث شد تا قیمت ۵۰۰ دلاری در زمان عرضه به پلیاستیشن ۳ چسبیده باشد. درنهایت با اختلاف قیمت بالایی که میان کنسول جدید سونی و مایکروسافت پیش آمده بود، طرفداران ایکس باکس ۳۶۰ دلایل زیادی برای انتخاب خود داشتند. سونی از تجربه سگا در گذشته درس گرفته بود و بهزودی این شکاف مهم را با ارائه مدلهای جدیدتر از پلیاستیشن، راهاندازی شبکه PlayStation Network و البته بازیهایی بهشدت باکیفیت و تاثیرگذار ناپدید ساخت. مدلهای جدیدتر پلیاستیشن ۳، شامل تغییراتی جدی در طراحی و ساختار کنسول بودند و بعضاً براساس میزان حافظه دستگاه تقسیمبندی هم میشدند. سونی با معرفی PlayStation 3 Slim و در سال ۲۰۱۲، PlayStation 3 Super Slim، میزان حافظه ذخیره در دستگاه را تا ۵۰۰ گیگابایت افزایش داد و تغییراتی کلیدی در ظاهر دوالشاک و خود کنسول رقم زد. پلیاستیشن بعدها به کنسولهای دستی سونی متصل شد و با ارائه حسگرهای حرکتی جدید، این شکاف را تا پایان نسل هفتم به طور کامل برطرف کرده بود و رقابت سونی و مایکروسافت در نسل هفتم آنچنان نزدیک بود که بهسختی میتوانستیم برندهای برای آن سالها تعریف کنیم.
پلیاستیشن ۳ تکرار موفقیتآمیز همان اتفاقی بود که قبلتر شاهد آن بودیم. سونی حساب ویژهای روی قابلیتها و توان سختافزاری کنسول جدیدش بازکرده بود که نزدیک بود با قیمت بالای کنسول تلف شود. اما این احتمال به سرعت با عکسالعمل سریع سونی همراه شد و به صفر رسید. مدل ابتدایی پلیاستیشن ۳ یک طراحی زیبا و خاص داشت که جلا و شکوه نام پلیاستیشن را نمایندگی میکرد.
بازیهایی که با حمایت سونی برای پلیاستیشن ۳ در نسل هفتم منتشر شدند، در یک کلام تاثیرگذار بودند و جهتها را تغییر میدادند. بازی Killzone 2 در همان نمایشهای اولیه معرفی شد و از یک نسل جدید برای بازیهای ویدیویی حکایت میکرد. با حضور دوباره سری متالگیر در کالبد بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots خاطرات خوب گذشته تکرار شدند. راکاستار بدون شک با عرضه دو بازی از سری GTA و معرفی Red Dead Redemption در نسل هفتم عملکرد رویایی خود را در تاریخ ثبت کرد. بازی GTA V روی کنسول پلیاستیشن ۳ بیشتر از ۲۱ میلیون نسخه فروخت و تبدیل به پرفروشترین بازی پلیاستیشن ۳ شد. بازی Batman: Arkham City یکی از موفقترینهای نسل هفتم بود و سری Call Of Duty با Modern Warfare 2 درحال گذراندن روزهای خوشی بود که فراموش نمیشدند. بازیهای جدید دیوید کیج با نامهای Heavy Rain و Beyond: Two Souls برای پلیاستیشن منتشر شدند که تجربههای جدیدی بودند. اما محال است صحبت از پلیاستیشن ۳ بشود و خط کلام، به سمت عناوین انحصاری این کنسول کشیده نشود. نمایندگان تمام و کمالی که دربالاترین سطح از کیفیت در نسل هفتم قرار داشتند. از پلیاستیشن ۳ تا زمان توقف تولید درمجموع بیشتر از ۸۰ میلیون نسخه فروخته شد.
در سال ۲۰۰۷، استودیوی شناخته شده ناتیداگ در آن دوران، بازی Uncharted: Drake’s Fortune را برای پلیاستیشن منتشر کرد. هرچند اولین قسمت از آنچارتد، بعدها توسط بازیهای دیگر از همین سری کنارزده شدند اما این با فروشی نزدیک به ۵ میلیون نسخه، یکی از بازیهای بهشدت موفق پلیاستیشن بود و درنهایت، باعث ایجاد یک مجموعه رویایی برای پلیاستیشن شد که سالهای سال خاطرات خوش و بازیهای سینمایی بزرگی برای طرفداران ساخت. در سال ۲۰۰۹، بازی Uncharted 2: Among Thieves، به یکی از موفقیتهای کمنظیر ناتیداگ و سونی تبدیل شد و و با فروشی در حد ۶٫۵ میلیون نسخه، در جایگاه پنجمین بازی پرفروش پلیاستیشن ۳ قرار گرفت و علاوهبر این، در بسیاری از مراجع و مراسمات مربوط به بازی، به عنوان بهترین بازی سال شناخته شد. پس از آن، قسمت سوم این مجموعه دوباره موفقیتها را تکرار کرد و این دو بازی درکنار هم، به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم پرفروشترین بازیهای پلیاستیشن ۳ قرار گرفتند! مجموعه God Of War که کار خود را با اولین کنسول پلیاستیشن شروع کرده بود، دیگر در نسل هفتم نماد پلیاستیشن و همراه جداناشدنی این نام بود. بازی God Of War III با فاصله کمی از آنچارتد ۲ در سال ۲۰۱۰ به خانواده بازیهای نسل هفتمی پلیاستیشن ملحق شد و یکی از ۱۰ بازی برتر در زمینه فروش بود که طرفداران زیادی داشت و یکی دیگر از موفقیتها در نسل هفتم بود. اما آخرین زیبایی ساخته شده از کالبد پلیاستیشن، در سال ۲۰۱۳ با معرفی آخرین ما، یک بازی کاملاً نو از طرف ناتیداگ نمایان شد. عنوان The Last Of Us یکی از زیباترین بازیهایی بود که طرفداران به تجربه آن پرداختند تا این بازی در رتبه سومین بازی پرفروش کنسول نسل هفتمی خانواده پلیاستیشن قرار بگیرد. کمی بالاتر در رتبه دوم، سری افسانهای Gran Turismo با عرضه Gran Turismo 5 بازگشت و یک بازی ریسینگ با ارائه کیفیتی که تاکنون دیده نشده بود، لقب پرفروشترین انحصاری پلیاستیشن ۳ را یدک میکشید.
نگاهی به مدل Super Slim کنسول پلیاستیشن ۳ که در آن زمان، شباهت زیادش به مدل Slim پلیاستیشن مورد توجه طرفداران قرار گرفت
نینتندو در نسل هفتم هنوزهم خاطرات خوب گذشته را فراموش نکرده بود؛ اما مسیر جدید خود را به خوبی میشناخت و از آن استفاده میکرد. در سال ۲۰۰۶، نینتندوی کارکشته کنسول جدید Wii را معرفی کرد. یک رویکرد کاملاً متفاوت که درنهایت یک نسل رویایی برای نینتندو رقم زد. با ۲۵۰ دلار قیمت در زمان عرضه، نینتندو راهش را به خوبی میدانست و با معرفی حسگرهای حرکتی مخصوص خود و بازیهایی با سبک و سیاق متفاوت، محبوب دلهای خانوادهها شد و ۱۰۱ میلیون واحد فروخت. کنترلرهای جدید Wii Remote با استفاده از حسگر حرکتی، نوع جدیدی از بازی کردن کنار خانواده بودند و بهزودی چهره دیگری از نینتندو به دنیا معرفی شد. درکنار همه اینها، بخشی به نام Virtual Console با وی به کاربران معرفی شد که بازیهای قدیمی نینندو را دربر میگرفت. قیمت بسیار پایین این کنسول خانگی باعث شد تا وی به عنوان گزینه خوبی برای پرکردن اوقات فراغت بازیکنان شناخته شود و البته درکنار بازیهای نمادین و پرطرفدار قبلی نینتندو، یکی از برترین کنسولهای نسل هفتم باشد. پس از انتشاز نسخه اولیه، یک مدل جمعوجورتر از کنسول نسل هفتمی نینتندو با نام Wii Mini عرضه شد و کنسول دستی Nintendo DS ادامه دهنده مسیری بود که قبلتر، با افتخار شکل گرفته بود.
بازیهای وی ترکیبی از یاران قدیمی و جدید بودند. بازیهای نمادین و افسانهای نینتندو که از نسلهای گذشته به یک سفر طولانی آمده بودند و البته بازیهای جدید که بهوسیله حضور حسگرهای حرکتی و مدل جدید کنسولهای نینتندو معرفی شدند. Super Mario Galaxy 2 پس از اولین قسمت همین مجموعه با حضور درخشان و فروش شش میلیون نسخهای، دوباره ماریو را وارد میدان کرد. در سال ۲۰۰۸ سری محبوب و پرطرفدار Super Smash Bros با بازی Super Smash Bros. Brawl بازگشت و حضورش را جشن گرفت. در سال ۲۰۰۶، بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess برای هردو کنسول گیمکیوب و وی منتشرشد. بازگشت سری زلدا در نسل هفتم با یک بازی دیگر نیز همراه بود. عنوان The Legend of Zelda: Skyward Sword به شدت توسط منتقدان تحسین شد و یکی از بهترین بازیهای کنسول وی لقب گرفت. در سال ۲۰۱۰، بازی Donkey Kong Country Returns منتشر شد که با استقبال زیاد طرفداران، خاطرات خوش Donkey Kong را زنده کرد.
کنسول نسل هفتمی نینتندو یعنی Wii یک موفقیت دیگر برای نینتندو بود و نشان داد که این نام چگونه با استفاده از شکافها و کمبودهای دنیای بازی میتوانست دقیقاً چیزی باشد که مردم نیاز داشتند.
ماجرا برای نینتندو با عرضه کنسول وی تمام نمیشد. یک دوره جدید برای کنسولهای دستی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و نینتندو با معرفی کنسول Nintendo DS بار دیگر نام خود را در عرصه رقابت این محصولات مطرح کرد. قیمت ۱۵۰ دلار نسبت به بازیها و خدماتی که این کنسول دستی کوچک ارائه میداد یک دلیل عالی برای خریدن این محصول نینتندو بود. با صفحات لمسی زیبا و نمایی از آینده، نینتندو دیاس یک گزینه درجهیک برای بازی درهرزمان و مکان بود. با فروشی در حد ۱۵۴ میلیون واحد، نینتندو دیاس دوباره قهرمان بلامناع کنسولهای دستی شده بود. بعدها مدلهای جدیدتری از این کنسول با نامهای Nintendo DS Lite و Nintendo DSi وارد بازار شدند تا این محصول لقب دومین کنسول دستی پرفروش تاریخ را تصاحب کند. نینتندو دیاس در زمینه بازیهایش کم نگذاشت. راکاستار با عرضه بازی Grand Theft Auto: Chinatown Wars در سال ۲۰۰۹ برای نینتندو دیاس، حالوهوای یکی از پرطرفدارترین سری بازیها را به این کنسول دستی منتقل کرد. نینتندو اما، خودش حسابی برای دیاس برنامه چیده بود. بازی Mario Kart DS یکی دیگر از بازیهای مسابقهای از سری ماریو بود که از ستونهای بلند این کنسول شمرده میشد. سری زلدا که رفیق جداناشدنی کنسولهای نینتندو بود دوباره بازگشت و بازیهای متفاوتی مثل The Legend of Zelda: Phantom Hourglass و The Legend of Zelda: Spirit Tracks را معرفی کرد. از طرفی، بازی Pokémon HeartGold and SoulSilver نماینده معروف یک سری معروف شده بود. درنهایت، زمان حضور یار قدیمی یعنی ماریو بود تا با بازی New Super Mario Bros. بازگردد و به پرفروشترین بازی نینتندو دیاس تبدیل بشود.
نینتندو دیاس دقیقاً ادامه همان راهی است که قبلاً برای نینتندو برکت و حسنش ثابت شده بود. نینتندو دیاس با قیمت پایین، در عین حال محتوای باارزشی داشت که برای بسیاری از مردم، بهترین گزینه برای بازی در همهجا و هرزمان درنظر گرفته میشد.
نسل هفتم با اولین تجربه سونی به عرصه کنسولهای دستی مصادف شد. کنسول PSP یا PlayStation Portable در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و تنها نامی بود که توان رقابت با نینتندو دیاس را داشت. جدیترین همراه نینتندو در عرصه کنسولهای دستی به زودی موفق هم شد و بهرسم مشخص در نسل هفتم، سونی دوباره کنسول خود را با مشخصات سختافزاری برتر ارائه داد. پیاسپی نقش یک پلیاستیشن کامل را بازی میکرد با این تفاوت که کوچک بود و همراه همیشگی بازیکنان در هرکجا که بخواهند؛ قابلیت اتصال به پلیاستیشن ۳ و همچنین دیگر پیاسپیها را داشت و شبکه آنلاین جدید پلیاستیشن نیز روی آن در دسترس بود که تجربهای کاملاً متفاوت برای بازیکنان میساخت. بعدها، مدلهای دیگری از این کنسول دستی منتشر شدند که در طراحی و ساختار تفاوتهای کوچکی داشتند. برای مثال PSP Go در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و مدل دیگری به نام PSP Street در بازار موجود بود که هردوی دارای ظاهری متفاوت نسبت به مدل ابتدایی بودند. کنسول دستی سونی، PSP درمجموع بیشتر از ۸۰ میلیون واحد فروخت و یک شروع خوب دیگر برای سونی بهحساب میآمد. در نسل هفتم بازی البته کنسولهای دیگری نیز منتشر شدند که تعدادشان نسبت به گذشته کمتر و کمتر میشد. بعضی از آنها به تقلید از دیگری یا کنسولهای موفق نسل، اقدام به ساخت و طراحی یک کنسول جدید میکردند و بقیهُبه دلایل مختلف دیده نشدند. در سال ۲۰۰۹ کنسول دستی Dingoo وارد بازار شد اما به هیچ عنوان نتوانست با بازیهای باکیفیت سونی و نینتندو رقابت کند. کنسولهای GP2X و Gizmondo از جمله کنسولهای دستی دیگر نسل هفتم بودند که موفق به زنده ماندن نشدند. دو کنسول EVO Smart Console و HyperScan نیز در نسل هفتم کنسولها منتشر شدند و پس از مدت کوتاهی به همراه باد فراموشیاز این دیار رفتند.
پیاسپی البته از توجه ویژه سونی نسبت به بازیهای باکیفیت بیبهره نماند. بهدلیل توان بالا و سختافزار قویتر پیاسپی نسبت به باقی کنسولهای دستی زمان، بازیهای باکیفیتی برای این پلتفرم عرضه شدند که یادکردن آنها خالی از لطف نیست. کریتوس بار دیگر از خانواده پلیاستیشن دفاع میکرد و با حضور در دو بازی God of War: Chains of Olympus در سال ۲۰۰۸ و البته بازی God of War: Ghost of Sparta نمایشی از توان واقعی این کنسول دستی ارائه داد. بازی God Of War: Ghost Of Sparta یک دستآورد ویژه و یک بازی غیرممکن روی پیاسپی بود و قدرت بالای این کنسول دستی را نشان میداد. در عین حال سری GTA با بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories دوباره به این کنسول بازگشت. پیاسپی از هر سبک و سیاقی یک بازی بزرگ و باکیفیت داشت. سری پرطرفدار Burnout نیز از این کاروان عقب نماند و با معرفی و انتشار بازی Burnout Legends مجموعهای از بهترینهای بازیهای گذشته سری نمایش داد. هیدئو کوجیما با بازی Metal Gear Solid: Peace Walker به پیاسپی بازگشت و Final Fantasy و Taken نیز میهمانهای خوشذوق این سفر بودند.
PSP Street
نسل هشتم: پسر خوشبخت!
نسل هشتم بازیها درست همانی بود که همه میخواستند. زمان بلوغ و رشد بازیهای ویدیویی و تمام شدن آزمونوخطا. سونی سالهای سال است که رئیس محل شده و مایکروسافت هم درکنارش فرمان میدهد. نینتندو جدای از هردوی اینها، آرام و بیحاشیه مسیر خودش را میرود و درگیر سروصدای این دو رفیق (که حالا قدیمی هم شدهاند) نمیشوند. حالا دیگر بقیه میدانند که جایی در این بازی ندارند و سه تفنگدار بزرگ، پسران خوشبخت دنیای بازی هستند. دوران وضوح بالا، دوران فریمریت، دوران دیجیتال فاندی و تحلیلهای گرافیکی و شمردن مثلثها! سونی اواخر سال ۲۰۱۳، پلیاستیشن ۴ را معرفی کرد و مایکروسافت با ایکس باکس وان، تک بودن برند ایکس باکس را نشان داد. نینتندو که سربهزیر بود و پیادهروی خودش را میکرد اما، زودتر از همه در سال ۲۰۱۲ کنسول خانگی Wii U را معرفی کرد. دوران کنسولهای دستی هنوز تمام نشده بود و نینتندو با عرضه کنسول دستی Nintendo 3DS و سونی با کنسول PS Vita وارد رقابت شد؛ نکته اما اینجا بود که دشمنان جدیدی برای کنسولهای دستی کمکم معرفی شدند که هم دایره وسیعتری از نیازهای کاربر را برطرف میکردند و هم سادهتر و جمعوجورتر بودند. گوشیهای هوشمند بهسرعت درحال جذب مخاطب بودند و بهزودی برفروش کنسولهای دستی تاثیرگذار میشدند. همین موضوع باعث شد تا نینتندو موفق به ساخت یک دستآورد ویژه شود.
پلیاستیشن ۴ یک بازگشت باشکوه رقم زد. استفاده از پردازندههای سفارشی AMD تنها دلیل موفقیت کنسول سونی در نسل هشتم نبود. اواخر سال ۲۰۱۳ پلیاستیشن ۴ یکی از قویترین تبلیغات و معرفیهای دوران را تجربه میکرد و دقیقاً با حضور در نقطه مقابل برخی از اشتباهات مایکروسافت، یک شروع قوی برای خود رقم زد. پلیاستیشن ۴ نه تنها در تمام جهات از پلیاستیشن ۳ درس گرفت، بلکه از همهنظر بهتر و قویتر بود. نه تنها پلیاستیشن ۳، بلکه ایکس باکس وان هم در ابتدا تحت فشار این بهبودهای جدید بودند. بسیاری از بازیسازان حتی به این اشاره داشتند که کنسول پلیاستیشن ۴ بهشدت قویتر از ایکس باکس وان است. جدیدترین پلیاستیشن هنوزهم از کنسولهای دستی سونی پشتیبانی میکرد و علاوهبر این، به گوشیهای هوشمند نیز متصل میشد. پلیاستیشن نسل هشتمی با دیسکهای بلو-ری ارتقا یافته و تغییرات بنیادین در کنترل همراه بود. دوالشاک ۴ یکی از زیباترین راحیهای سونی را به همگان معرفی کرد و با صفحه لمسی جدید و بار نورانی قسمت جلو نمایی رویایی به این کنترلر جدید داد. شبکه پلیاستیشن یک بهروزرسانی جدی و بزرگ دریافت کرد و شبکههای اینترنتی با وجود قابلیتهای جدید اشتراک بازی با دوستان و آشنایان نقش پررنگتری داشتند.
چیزی از نسل هشتم نگذشته بود که اخبار موفقیت سونی و پلیاستیشن مدام دستبه دست میشدند. پلیاستیشن کمی پس از عرضه، برترین بازیهای نسل هفتم را به صورت ریمستر برای کنسول جدید معرفی کرد و بازیهای جدید و انحصاریهای باکیفیت در ابتدای کار به کمک آمدند. رزولوشن بازیها به سرعت یک پرش جدید را تجربه کردند. اما جالب اینکه پیشرفت سریع بحثهای فنی مربوط به بازی، یک اتفاق تقریباً غیرمنتظره را در اواسط نسل هشتم رقم زد. کنسولهای بازی در نسل هشتم، یک خاطره قدیمی از عرضه مدلهای جدید در میان نسل را زنده کردند و این نشان میداد که ممکن است روند افزایش سن در آنها سریعتر شده باشد.
پلیاستیشن ۴، آمده بود تا خاطرات زیبای نسل ششم را دوباره تکرار کند و با ظاهر جدید و طرحی که تا پیش از این نمیشناختیم، یک شروع دوباره باشد؛ بعد از تمام اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود، سونی دیگر فرصت اشتباه کردن نداشت.
زمانی که پلیاستیشن ۴ و ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ به بازار آمدند، بحث درباره ویژگیهای جدید این دو و افزایش رزولوشن آنقدر داغ بود که کسی حواسش به آن طرف ماجرا پرت نمیشد. تلویزیونهای جدید آمدند و بحث فریم ریت داغ شد. دیجیتال فاندری بازیها را به آتش کشید و جملهای به نام HDR معرفی شد. همه اینها سونی و مایکروسافت را هل دادند تا مدلهای جدیدی از پلیاستیشن و ایکس باکس در میانه راه نسل هشتم وارد بازار شوند. این حادثه نشان داد که کنسولهای نسل هشتم، جای زیادی برای تغییر داشتند و در این ماراتن ترسناک ارتقای سختافزار و کمپانیهای سریعالسیر، کنسولهای نسل هشتم درنهایت محکوم به عقب ماندن بودند. مشکل بزرگتر اینجاست که این عقب ماندن، نه جملگی به دلیل ضعف اساسی در خود کنسولهاست، بلکه پدیدآمده از مقولهای به نام بازیسازی برای یک مجموعه سختافزاری با اعضای مختلف و متفاوت است. جایی که سازنده بازی باید یک بازی را همزمان روی رایانههای شخصی، پلیاستیشن و ایکسباکس به اجرا دربیاورد؛ درنهایت برخی از ویژگیها و نقاط قوت یک کنسول محو و فراموش میشوند و برخی از ایرادات و ضعفها هم نمایان. در عین حال استودیوهای رده اول بازیسازی کمپانیهای صاحب کنسولها، از آنجا که با نقشه و معماری کنسول هدف کاملاً آشنا هستند، به خوبی از نقاط ضعف و قوت آن استفاده میکنند تا قدرت واقعی کنسول نمایان شود. اما وقتی کار به بیرون از یک کمپانی خاص کشیده شود، نکات منفی و مثبت جمع میشوند و برآیندی از جنس بازیهای غالب در نسل هشتم حاصل شود. همین موضوع ادامه پیدا میکند و نسلهای بازی شیفت خود را میدهند، غافل از اینکه هنوز بخش وسیعی از نقشه قدرت یک کنسول دستنخورده باقی میماند.
این اتفاق در نسل هشتم با حضور دو کنسول PS4 Pro و البته XBOX One X رخ نشان داد. دو کنسول جاندارتر که قرار بود از پس ادعای سختافزاری بزرگ بربیایند و حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند. کنسول پلیاستیشن ۴ پرو در سال ۲۰۱۶ منتشر شد که پیشرفتهای ریز سختافزاری و تغییرات قابل توجه در طراحی همراه بود. نسخه ارتقا یافته پلیاستیشن ۴ با استفاده از برخی تکنیکها میتوانست وضوح تصویر را تا حد زیادی افزایش بدهد و با پشتیبانی از قابلیت جدید HDR، از پیشرفتهای فنی روز عقب نماند. طراحی جدید و بهبود برخی از مشکلات قبلی باعث شدند تا پلیاستیشن ۴ پرو به نسخه ایدهآل مدلهای اولیه تبدیل بشود. با قیمت اولیه ۴۰۰ دلار، برای خرید این کنسول طرفداران باید همان هزینهای را میدادند که در ابتدای نسل هشتم برای مدلهای اولیه پرداخت کردند. در همان زمان، طبق عادت جدید سازندگان، کنسول PlayStation 4 Slim عرضه شد که با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار کمتر از نسخه پرو قابل تهیه بود. پلیاستیشن ۴ اسلیم در طراحی متفاوت بود و ارتفاع و کمتری داشت. تغییرات ریز در طراحی و البته ساختار کنسول باعث شدند تا برخی ایرادات مربوط به صدا و جریان هوا در کنسول بهبود پیدا کنند.
PlayStation 4 Pro و PS4 Slim درکنار یکدیگر: باوجود کیفیت بالای مدل اولیه پلیاستیشن ۴، تغییرات صورتگرفته در مدلهای جدید پیاس ۴ را به یک کنسول ایدهآل تبدیل میکردند.
پلیاستیشن ۴ در زمینه بازی چیزی از کنسولهای قبلی خانوادهاش کم نداشت. در ابتدای نسل بازیهایی مثل Drive Club و Killzone: Shadow Fall از همراهان این کنسول محبوب بودند. راکاستار به طرز عجیبی در ابتدای نسل هشتم، دوباره نسل هفتم را تکرار کرد و بازی GTA V نهتنها در صدر جدول فروش بازیهای نسل هفتم ماند، بلکه حالا با بیشتر از ۲۰ میلیون نسخه در دستان طرفداران، پرفروشترین بازی پلیاستیشن ۴ نیز شدهاست. نسخه نسل هشتمی بازی The Last Of Us به زودی منتشر شد و با فروشی نزدیک به ۱۰ میلیون نسخه، در رتبه ششم پرفروشترین بازیهای پلیاستیشن جای گرفت. نسل هشتم، اوج پختگی بازیهای انحصاری پلیاستیشن را نشان میداد. بازی Bloodborne یک عنوان جدید برای طرفداران پلیاستیشن بود که باعث میشدسلایق مختلف بازیکنان در نسل هشتم پوشش داده بشوند. در سال ۲۰۱۶، ناتیداگ با بازی Uncharted 4 و البته یک موفقیت مثالزدنی دیگر بازگشت و پس از آن یک نسخه فرعی از این سری نیز منتشر شد. اکنون بازی آنچارتد ۴ یا بیشتر از ۱۶ میلیون نسخه فروش در رتبه دوم لیست پرفروشتری بازیها قرار دارد. بازی The Witcher 3: Wild Hunt با فروشی بیشتر از ۱۰ میلیون نسخه در سال ۲۰۱۵ یکی دیگر از بازیهای موفق نسل هشتم بود که طرفداران زیادی پیدا کرد. در سال ۲۰۱۷ شاهد حضور بازی Horizon: Zero Dawn بودیم تا یک بازی جدید و البته یک سری جدید دوباره در دستان پلیاستیشن متولد شود. بازی God Of War در سال ۲۰۱۸ در رتبه پنجم پرفروشترینها قرار گرفت و بازی مورد انتظار Marvel’s Spider-Man پس از آنچارتد ۴، فروشی در حد ۱۳ میلیون نسخه رقم زد. پلیاستیشن ۴، قهرمان بلامنازع نسل هشتم، تا ماه مارس ۲۰۲۰، با بیشتر از ۱۰۸ میلیون واحد فروش، نام خود را برای همیشه به عنوان اولین کنسول نسل هشتم ثبت کرده است.
یک ترکیب از برترینبازیهای پلیاستیشن ۴ به همراه مدل اسلیم.
مایکروسافت در طرف دیگر، سومین نسل از حضور جدی در دنیای بازیها را تجربه میکرد. در سال ۲۰۱۳، کنسول نسل هشتمی XBOX One منتشر شد. طراحی جدید و سادهتر کنسول دلنشین بود و کنترلر جدید و ارتقایافته ایکس باکس همان کیفیت خوب گذشته را داشت. ایکس باکس از یک پردازنده سفارشی AMD استفاده میکرد. نسل هشتم بازیها البته برای مایکروسافت به خوبی گذشته نبود. در ابتدای کار، توجه ویژه مایکروسافت بهسمت سرویسهای آنلاین رفته بود. مایکروسافت با ایکس باکس وان، نه تنها یک کنسول بازی، بلکه یک دستگاه چندرسانهای پیشرفته را ارائه داده بود که در ابتدا به اتصال دائمی اینترنت نیاز داشت. همین موضوع باعث شد استقبال کمتری از این کنسول بین بازیبازها وجود داشته باشد و مشکلات سختی برای ادامه حیات ایکس باکس وان ایجاد وارد کار شوند. همین موضوع کافی نبود و در ادامه، مایکروسافت بهدلیل موفقیت کینکت در نسل گذشته، نسخه ارتقا یافته کینکت را معرفی کرد که همراه با کنسول اصلی به فروش میرسید. بنابراین قیمت اولیه کنسول ایکس باکس وان مساوی با ۵۰۰ دلار و صدالبته از پلیاستیشن ۴ بیشتر بود. اشتباهات جدید مایکروسافت پشتسرهم و شدید بودند و مایکروسافت حالا در نسل هشتم دورانی کاملاً متفاوت با گذشته را تجربه میکرد. با قیمتی بیشتر از پلیاستیشن و دنبال کردن اهداف جدید، مایکروسافت نتوانست آنطور که درنظر داشت نسل هشتم را پیش ببرد.
کنسول نسل هشتمی مایکروسافت: XBOX One
پس از انتشار PS4 Pro در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت نیز به ساخت یک نسخه ارتقا یافته از ایکس باکس وان علاقه نشان داد. صحبت درباره مشکلات فنی جدید کنسولهای نسل هشتم حسابی بازار گرمی پیدا کرده بود و از آنجا که بسیاری معتقد بودند که ایکس باکس وان توان دیگر توان پردازشی بالایی ندارد، مایکروسافت با اسم رمز پراجکت اسکورپیو، کنسول XBOX One X را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد. ایکس باکس وان ایکس نیز مثل مدل پرو از خانواده پلیاستیشن، تغییرات سختافزاری قابل توجهی را تجربه میکرد و توان پردازشی بالاتری داشت. نسخه ارتقا یافته ایکس باکس وان از وضوح ۴K و ویژگیهای جدید تصویری پشتیبانی میکرد. طراحی جدید ایکس باکس وان ایکس همان طراحی ساده گذشته با برخی تغییرات جزئی در طراحی بود که بهبهبود گردش هوا و خنک شدن کنسول در شرایط سخت کمک میکرد. در عین حال، ما شاهد حضور یک مدل جمعوجورتر از ایکس باکس وان با نام XBOX One S بودیم که درکنار مدل ایکس، نسخههای ایدهآل همان کنسول اولیه بودند. با قیمتی حدود ۵۰۰ دلار، ایکس باکس وان ایکس ارائه دهنده برخی از بهترین بازیهای نسل هشتم بود.
مایکروسافت بازیهای باکیفیتی برای ایکس باکس وان تدارک دیده بود که اغلب از یاران قدیمی خانواده ایکس باکس بودند. سری Forza با یک بازگشت باشکوه در نسل هشتم، یکی از بازیهای زمان عرضه ایکس باکس در سال ۲۰۱۳ بود که با فروشی نزدیک به ۲ میلیون نسخه، درکنار بازی Forza Motorsport 6 در سال ۲۰۱۵، از بازیهای باکیفیت نسل شمرده میشدند. بهترین بازی سری Forza از لحاظ فروش البته، بازی Forza Horizon 3 بود که پرونده سری را در نسل هشتم به زیبایی هرچه تمامتر مختومه اعلام کرد. GTA V و راکاستار در حال حاضر دوباره در صدر جدول پرفروشترین بازیهای نسل هشتم هستند اما راکاستار با انتشار بازی Red Dead Redemption 2 در سال ۲۰۱۸، یکی دیگر از بازیهای پرفروش ایکس باکس وان ( با رتبه پنجم) را روانه بازار کرد. یکی دیگر از پدیدههای نوظهور در نسل هشتم، جان گرفتن سبکی به نام بتل رویال بود. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds در رتبه دوم پرفروشترین بازیهای ایکس باکس وان قرار دارد. سری Call Of Duty با دو بازی Call Of Duty: Black Ops 3 و Call Of Duty: WWII به صدر جدول فروش رسیده است و از طرفی بازی جدید Minecraft یکی دیگر از عناوین محبوب نسل هشتم شمرده میشود. سری Gears Of War با بازی جدید سری یعنی Gears Of War 4 در سال ۲۰۱۶ دوباره به میدان بازگشت و بازی Halo 5: Guardians دوباره این نام قدیمی را به یک کنسول نو آورد. از دیگر بازیهای محبوب نسل هشتم میتوان به Fallout 4 و شوتر محبوب استودیو دایس یعنی Battlefield 1 اشاره کرد.
دو مدل جدید از ایکس باکس وان که در میانه نسل هشتم منتشر شدند: XBOX ONE X و XBOX ONE S
کنسول خانگی جدید نینتندو در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. بهعنوان اولین کنسول نسل هشتم، Wii U همان مسیر گذشته را ادامه میداد. افزایش رزولوشن بازیها در این کنسول هویدا بود و نینتندو هنوز هم از نوآوری و دفاع از ایدههای متفاوت هراسی نداشت. کنترلر جدید وییو بهلطف طراحی جدید و خاصشان، نقش صفحه نمایش را نیز بازی میکردند. با یک صفحه در میانه دسته، کاربران میتوانستند به دلخواه خود، از کنترلر وییو به عنوان یک کنسول جدا (در هنگام استفاده از کنسول اصلی) نیز استفاده کنند که یک ابداع جالب برای بازیهای چندنفره بود. کنسول جدید نینتندو از بازیهای کنسول نسل گذشته یعنی Wii پشتیبانی میکرد هرچند در ابتدای کار، این کنسول در حال تجربه یک شروع ضعیف (به دلیل کمبود بازی) بود. خوشبختانه در نسل هشتم بازیها، همزمان با فراگیر شدن استفاده از شبکههای آنلاین، نینتندو با ارائه Nintendo Network کاربران را به یک سیستم آنلاین برای اتصال به یکدیگر یا استفاده از بازیهای مختلف متصل میکرد. بعدها کنترلرهای جدیدی برای این کنسول معرفی شدند. یکی از ایرادات جدی کنسول Wii U در ابتدای کار، عمر کم باطریهای گیمپد بود که باعث هجوم انبوه انتقادات نسبت به کار نینتندو شد. متاسفانه کنسول وییو به هیچ عنوان در تبلیغات موفق نبود و نتوانست به اندازه کنسولهای قبلی سروصدا کند. بهعلاوه همه این موارد، بازیهای بسیار کم Wii U ضربه بدی بر پیکره این محصول بودند.
کنسول نسل هشتمی نینتندو: Wii U
نینتندو اما ناامید نشد. بازار کنسولهای دستی هنوزهم به اندازه سابق طرفدار داشت و همین مورد مایه دلگرمی این همراه قدیمی بازیها میشد. در سال ۲۰۱۱، کنسول دستی Nintendo 3DS معرفی شد و با قابلیتهای جدیدی نظیر نمایش تصاویر سهبعدی و پشتیبانی از بازیهای نینتندو دیاس یک قدم رو به جلو برای نینتندوی دوستداشتنی بود. کمی بعد در سال ۲۰۱۲، یک مدل جدید و ارتقا یافته از این کسنول دستی با نام Nintendo 3DS XL منتشر شد و در سال ۲۰۱۳، دوباره نینتندو با ایجاد تغییراتی جدی، کنسول Nintendo 2DS را معرفی کرد. بهنظر میرسید که نینتندو با ارائه مدلهای جدیدتر از Nintendo 3DS سعی در رسیدن به یک مدل ایدهال از یک کنسول دستی داشت چراکه در سال ۲۰۱۴، دوباره یک مدل جدیدتر از این کنسول دستی با نام New Nintendo 3DS منتشر شد. نینتندو از حوادث زمان عرضه کنسول Wii U درست گرفته بود و با ارائه یک تیم بهتر از بازیهای مورد علاقه طرفداران، درنهایت موفق شد حدود ۵۴ میلیون نسخه از این کنسول دستی بفروشد. از جمله بازیهای پرفروش این کنسول دستی میتوان به بازی Mario Kart 7 اشاره کرد که با فروشی نزدیک به ۱۸ میلیون نسخه، یکی از موفقترین بازیهای این محصول بود. همچنین سری پوکمون با بازیهای باکیفیت جدید دوباره به میدان بازگشت. بازیهایی مثل Pokémon X and Y و البته Pokémon Sun and Moon بازیهای بسیار محبوبی بودند. بازی New Super Mario Bros. 2 در رتبه پنجم پرفروشترین بازیهای این کنسول دستی قرارگرفت.
کنسول دستی Nintendo 3DS
سونی در سال ۲۰۱۱ با انشار کنسول PS Vita، یک جانشین جدید برای PSP معرفی کرد. همزمان با پشتیبانی از بازیهای پیاسپی، این کنسول دستی رقیب جدی Nintendo 3DS نیز بود. برای اولین بار سونی با کارگذاشتن دوربین برای این کنسول قابلیت عکس و فیلم گرفتن را به لیست تواناییهای پیاس ویتا اضافه کرد. با پشتیبانی از شبکه اینترنتی پلیاستیشن و ارتقای سختافزار، این کنسول از همه جهات نسبت به پیاسپی قویتر بود هرچند طراحی این کنسول شباهت زیادی به کنسول دستی قبلی سونی داشت. میکروفون به این کنسول دستی اضافه شده بود و البته بازیهای باکیفیتی نیز برای این کنسول دستی منتشر شدند. درهرصورت، PS Vita هیچگاه به مانند PSP محبوب و پرفروش نشد و پس از یک شروع قوی در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، با ورود جدی گوشیهای هوشمند، درنهایت این کنسول دستی چیزی میان ۱۰ الا ۱۵ میلیون نسخه فروش داشت که رقمی بسیار پایینتر از فروش پیاسپی است. از جمله بازیهای محبوب و پرطرفداری که برای این کنسول دستی منتشر شدند میتوان به بازی Borderlands 2 اشاره کرد. سری Final Fantasy دوباره به این کنسول دستی بازگشت و با معرفی یک مجموعه درمجموع فروشی بیشتر از یک میلیون نسخه را تجربه کرد. سری Killzone با بازی انحصاری Killzone: Mercenary لیست بلندبالای بازیهای خوب این کنسول را تکمیل میکرد. بازی پرطرفدار Need For Speed: Most Wanted با فروشی بیشتر از یک میلیون نسخه یکی دیگر از عناوین بزرگی بود که روی پلیاستیشن ویتا قابل تجربه بودند. سری Assassin’s Creed با بازی تحسینشده Assassin’s Creed 3: Liberation وارد این کنسول شده بود و البته، سری محبوب و پرطرفدار از خانواده پلیاستیشن یعنی آنچارتد با بازی Uncharted: Golden Abyss یک بازگشت زیبا را رقم زد. حضور همه این بازیها درنهایت نشاندهنده قدرت بالای این کنسول دستی بود که متاسفانه با استقبال بازیکنان مواجه نشد.
پلیاستیشن ویتا
بازیهای ویدیویی مدام پیشرفت میکردند و این پیشرفت، نیاز به حرکت را برای کمپانیهای تولید کنسول و بازی بیشتر میکرد. در سال ۲۰۱۶ نینتندو پس از مدت زیادی سکوت، درحالی که همگان فکر میکردند در خواب عمیقی فرورفته، یک کنسول دستی جدید پیشرفته را معرفی کرد. در سال ۲۰۱۷ بالاخره، کنسول Nintendo Switch وارد بازار شد و نشان داد که دیگر نینتندو راه خود را به عنوان یک کمپانی بزرگ و با تجربه پیدا کرده و با استفاده از شکاف موجود بین سونی و مایکروسافت، علاوه بر دور ماندن از حواشی، یک تجربه جدید و بهشدت باورنکردنی را از یک کنسول دستی به دیگران معرفی کند. نینتندو سوییچ از یک پردازنده سفارشی مخصوص اینویدیا استفاده میکرد. نینتندو سوییچ با ظاهر جمع و جورش، قابلیت اتصال به تلویزیون و جویکانهای جدید که جای دسته را گرفتهاند، یک کنسول هیبریدی با توان بالا است که به هیچ عنوان شبیه به محصول دیگری نیست. دنیای بازی به این جسارت نینتندو مدیون است. برای نینتندو سوییچ، یک فروشگاه اینترنتی جدید با نام Nintendo e Shop در نظر گرفته شده است که با خرید و دانلود بازیها دیگر نیازی به استفاده از محصولات فیزیکی نباشد. با اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون از طریق داک مخصوص، کاربران میتوانند از تجربه بازیها روی صفحه نمایش بزرگتر بهره ببرند که دراین صورت بازیهایی با وضوح بالاتر از HD در دسترس میباشند. با حافظه داخلی حدود ۳۲ گیگابایت و پشتیبانی از مایکرو اسدی، کنسول نینتندو سوییچ از سال ۲۰۱۷ به بعد، پذیرای بازیهای زیادی بود.
از جمله بازیهای پرفروش و محبوب این کنسول دستی میتوان به Mario Kart 8 اشاره کرد که با فروشی نزدیک به ۲۵ میلیون نسخه، رسماً پرفروشترین بازی این کنسول محبوب است. بازی Super Smash Bros. Ultimate نماینده جدید یک سری قدیمی است و با فروشی نزدیک به ۱۹ میلیون نسخه، در رتبه دوم قرار دارد. اما گل سرسبد بازیهای نینتندو سوییچ از سری محبوب زلدا است. یکی از بهترین بازیهای سری و البته بهترین بازیهای کنسول نینتندو سوییچ؛ بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild با فروشی معادل با ۱۷ میلیون نسخه سومین بازی برتر این کنسول دستی در زمینه فروش است. پس از این سه بازی، شاهد حضور بازی زیبای Super Mario Odyssey هستیم که بهشدت مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. کنسول نینتندو سوییچ با قدرت بالای خود توانایی اجرای برخی از بهترین بازیهای نسل هشتم را دارد و در این نسل شاهد عرضه بازی The Witcher 3: Wild Hunt بودیم تا تمام سلایق توسط نینتندو پشتیبانی شده باشند. به تازگی نیز سری Borderlands و البته Bioshcok از نسل هفتم در قالب مجموعه بازی به این کنسول پرطرفدار ملحق شدند. تا ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی، کنسول نینتندو سوییچ موفق به فروش ۵۵ میلیون واحد شده بود. موفقیت نینتندو سوییچ سریعاً سروصدا کرد و نشان داد که نینتندو اگر در مسیر درست حرکت کند، تا سالهای سال یکی از ستونهای محکم دنیای بازی میماند.
Nintendo Switch