پس از تلاشهای فراوان در طول سالیان اخیر، بالاخره شرکت وارنر موفق به ثبت اختراع سیستم Nemesis شد. لازم به ذکر است که پیشتر از این سیستم در بازیهای Middle-earth استفاده شده بود.
همانطور که اشاره شد، بالاخره بعد از چندین سال تلاش هماکنون سیستم Nemesis که تاکنون در دو بازی Shadow of Mordor و Middle-earth: Shadow of War از آن استفاده شده است، ثبت اختراع شد و جزو داراییهای معنوی بخش سرگرمیهای تعاملی شرکت وارنر برادرز (Warner Brothers Interactive Entertainment) محسوب میشود و در نتیجه، این سیستم به صورت انحصاری در اختیار این شرکت خواهد بود.
اما در ابتدا، درخواست ثبت حق اختراع سیستم Nemesis در سال ۲۰۱۵ توسط این شرکت ارائه شده بود ولی برادران وارنر در این مدت با مشکلات عدیدهای در این زمینه روبرو شده بود. در حقیقت، عمده مصائب این ثبت اختراع به شباهت بخشهایی از آن با سیستمهایی که پیشتر توسط شرکتهایی نظیر اسکوئر اینکس (Square Enix) یا حتی وبکینز (Webkinz) مربوط میشد اما هماکنون، وارنر برادرز با اعمال تغییراتی کوچک موفق شد آن را به صورت انحصاری و دائمی به نام خود ثبت کند.
لازم به ذکر است که این قرارداد تا سال ۲۰۳۵ اعتبار داشته و شرکت وارنر برادرز تا آن زمان و در صورت تزریق منابع مالی مورد نیاز برای حفظ این حق اختراع قادر خواهد بود تا همچنان امتیاز آن را در انحصار خود نگاه دارد. از طرفی دیگر، بر اساس این قرارداد از این به بعد تمامی امتیازات پیرامون Nemesis به صورت انحصاری در اختیار استودیوی مونولیث پروداکشنز (Monolith Productions) و وارنر برادرز قرار خواهد داشت و اگر توسعه دهندگان دیگری بخواهند از سیستم Nemesis و حتی چیزی مشابه آن استفاده کنند، حتما باید شرکت وارنر برادرز مجوز آن را صادر کند.
در پایان باید به این نکته اشاره نمود که برای مثال یکی از مهمترین ویژگیهای سیستم Nemesis، امکان طراحی خلق و خوی NPCهای بازی با مکانیزمها و هوش مصنوعی بسیار پیچیده است که اجازهی تعامل هرچه بیشتر آنها با بازیبازان را میدهد. البته، با توجه به اینکه کنسولهای ایکس باکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ از قدرت سختافزاری کافی برای بهرهگیری از این سیستم در بازیهای Middle-earth: Shadow of Mordor نبودند، تاکنون مورد خاصی از آن در دسترس قرار نگرفته تا مورد سنجش قرار دهیم. اما با وجود کنسولهای قدرتمند نسل نهمی نظیر ایکس باکس سری ایکس و پلیاستیشن ۵، میتوان امیدوار بود که در آینده موارد بیشتری از این سیستم در معرض تجربه بازیبازان قرار بگیرد.