وجود یک شخصیت قهرمان مونث در بازی به شدت مورد انتظار GTA 6 به کانون توجهها تبدیل شد، اما در این بین مواردی وجود دارند که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
سال گذشته، گزارشی از سوی وبسایت بلومبرگ منتشر شد که ظاهراً برخی از جزئیات بازی GTA 6 را فاش میکند و این جزئیات و اطلاعات به وضوح رسانههای حوزه بازیهای ویدیویی را تحت تاثیر قرار دادهاند. در حالی که این اطلاعات به طور رسمی توسط شرکت راکستار (Rockstar) تأیید نشدهاند، اما جیسون شرایر (Jason Schreier) از بلومبرگ همواره خود را به عنوان منبعی موثق معرفی کرده و میتوان روی گفتههایش حساب ویژهای باز کرد. از سوی دیگر، جزئیات و تصاویر لیک شده در سال گذشته نیز این موضوع را تایید میکنند.
به گفته شرایر، بازی GTA 6 در حال حاضر با نام رمز «Project Americas» در حال توسعه است. این بازی احتمالاً در یک ورژن تخیلی از میامی اتفاق خواهد افتاد، اما به نظر نمیرسد اطلاعات موثقی در زمینه دوره زمانی این بازی در دسترس باشد. علاوه بر این، چنین به نظر میرسد که در این بازی یک شخصیت قهرمان مونث لاتین حضور داشته باشد که ظاهراً بخشی از یک برنامه جنایتکارانه است.
همانطور که پیشبینی میشد، این موضوع واکنشهای شدیدی را از سوی جامعه گیمرها به خود جلب کرد. البته، اگر بگوییم که حتی اکثریت طرفداران دو آتشه مجموعه GTA از احتمال وجود یک شخصیت قهرمان مونث در این بازی ناراحت هستند، پر بیراه نگفتهایم. اما برخی دیگر مشکلی با این موضوع ندارند و حتی این تغییر را مثبت ارزیابی میکنند و منتظر هستند تا ببینند ماجرا چگونه پیش میرود. شرکت راکستار همواره در خلق شخصیتهای قهرمان فوقالعاده عمل کرده است و در این زمینه خلاقیت زیادی به خرج داده است. برای مثال، بازی GTA 5 میزبان سه شخصیت قهرمان بود و طبیعی است که این شرکت برای بازی بعدی خود همچنان به تکامل این فرمول بپردازد.
در هر صورت، بحث ما در این مقاله ربطی به خوب یا بد بودن وجود یک شخصیت قهرمان مونث در این بازی ندارد و نمیتوان چیزی را قضاوت کرد که هنوز منتشر نشده است. در واقع، مونث بودن یا نبودن یک شخصیت قهرمان در این بازی چیزی نیست که بخواهیم به خاطرش قید پرداختن به باقی موارد را بزنیم.
همانطور که در گزارشها ذکر شده بود، در حال حاضر تغییرات زیادی در پشت صحنه توسعۀ بازی GTA 6 در حال رخ دادن است. بسیاری از این تغییرات نشان میدهند که راکستار به دنبال کاهش کرانچ در پروسۀ ساخت است، در حالی که این شرکت همواره به کرانچ کاری معروف بوده است. به گفته شرایر، راکستار توسعهدهندگان بیشتری را استخدام، تغییرات گستردهای در برنامههای خود اعمال کرده است. این شرکت حالا به کارکنان خود مرخصی بیشتری میدهد، دسترسی به مزایای مختلف را افزایش داده و به کسانی که پیشتر به صورت پیمانکاری مشغول بودهاند، پیشنهاد امضای قرارداد داده است.
هر چند این موارد تنها نشانههای بروز تغییر در سیاستهای کاری راکستار نیستند. شرکت راکستار تلاش کرده است تا کارکنانی که آزار و اذیت دیگران را در رفتارشان مشاهده میکند را شناسایی و اخراج کند. این شرکت وعده داده است تا با آن چه که قبلاً به عنوان محل کاری پر از «نوشیدنی، دعوا و گشت و گذار در کلوپهای شبانه» توصیف شده مبارزه کند. یکی از کارمندان راکستار خاطرنشان کرد که این استودیو پس از مدتها از یک باشگاه مردانه تبدیل به یک شرکت شده است.
به دنبال این اصلاحات، تغییرات خلاقانه نیز به وجود میآیند. گزارشهای اولیه نشان میدهند که تیم توسعه GTA 6 در تلاش است تا بازی را به طور کلی بالغتر از عناوین قبلی GTA نشان دهد. به طور خاص، به نظر میرسد که تیم توسعه GTA 6 علاقهمند به تمرکز این بازی به محتوای منحصر به فرد خود است و به عبارتی، فرهنگ خاص خود را خواهد داشت.
جالب اینجاست که برخی از کارمندان راکستار این واقعیت را بیان کردهاند که بروز تغییرات ساختاری در این شرکت باعث شده تا آنها مجدداً به یاد بیاورند که کار روی یک بازی چگونه است. کاهش میزان کرانچ نه تنها به معنای یادگیری بیشتر کارمندان خواهد بود، بلکه منتهی به خلق شدن بیشتر ایدههای خلاقانه در GTA 6 میشود. هویت مجموعه GTA همواره به یک طنز بدبینانه از فرهنگ آمریکایی شبیه بوده است و همانطور که برخی از کارمندان راکستار به شرایر گفتهاند، به نوعی سخت است که دیگر چنین آمریکایی را در قالب بازی ویدیویی ارائه دهیم، چرا که در واقعیت طنزآمیز بودن وقایع حقیقی از بازی ویدیویی پیشی گرفته است.
بنابراین، ممکن است وجود یک قهرمان مونث در بازی GTA 6 به تیتر اول رسانهها تبدیل شده باشد و گیمرها بیش از همه چیز به آن پرداخته باشند، اما چکیده این گزارش حاکی از آن است که راکستار در حال بلوغ بوده و این بلوغ به پخته شدن GTA نیز منجر خواهد شد.
اگر راکستار در حرکتی انتحاری، کاری که سیدی پراجکت رد با Cyberpunk 2077 کرد را با خود نکند، احتمالاً GTA 6 تنها با تکیه بر نامش میتواند حدود صد میلیون نسخه بفروشد. البته، این موضوع که نام یک مجموعه چقدر میتواند در فروش یک بازی تاثیر بگذارد هم نوعی طنز تلخ است، اما همان کسانی که امروزه شمشیر را برای راکستار از رو بستهاند و تصمیم این شرکت مبنی بر استفاده از قهرمان مونث را یک اشتباه محض خطاب میکنند، با بهانه کردن نام این بازی آن را تهیه خواهند کرد و با لذت به پای تجربهاش خواهند نشست.
اگرچه راه بهتری برای سنجش این ریسک و موضوع وجود دارد. شاید بخشی از دلیل گیر افتادن ما در چنین دوره راکدی، این است که کسی جرات ریسک را ندارد. برخی از استودیوها به قدری میترسند که برای عدم تزریق خلاقیت به بازیهای جدیدشان از بهانه «به فرمول برنده دست نزن» استفاده میکنند و همان بازی پیشین خود را با شکل و شمایلی جدید روانه بازار میکنند.
در مجموع، مشخص نیست که آیا GTA 6 یک بازی شاهکار خطاب خواهد شد یا خیر، اما میتواند مسیر جدیدی را در این مجموعه آغاز کند. در واقع، شروع یک مسیر جدید که آیندهای روشن دارد بسیار بهتر از تکرار مکررات است، حال این مسیر جدید میخواهد به چیزی نظیر God of War 2018 ختم و یا به فاجعهای به نام Cyberpunk 2077 تبدیل شود.