اینطور که مشخص شده است، اخیرا اعلامیهای منتشر شده و خبرهایی نیز از همکاری کمپانی کونامی (Konami) و استودیوی بلوبر تیم (Bloober Team) برای ساخت یک بازی جدید به بیرون درز کرده است. به نظر میرسد که این دو شرکت تصمیم گرفتهاند تا یک پروژهی جدید را توسعه دهند و به احتمال زیاد آن پروژه، یک بازی جدید از سری Silent Hill باشد.
به نظر میرسد که ما هرگز (یا حداقل به زودی) قرار نیست تا به روزهای شکوه و اوج سری موفق و ترسناک Silent Hill بازگردیم. درست است که تیزر .P.T توانست تا حدود زیادی به یک Silent Hill کلاسیک و حقیقتا ترسناک نزدیک شود، اما متاسفانه جدایی ناگهانی و پر سر و صدای کونامی و هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) از همدیگر باعث شد تا نتوانیم نسخهی کامل این بازی خوش ساخت را تجربه کنیم و به همین دلیل به نظرم از زمان لغو توسعهی این بازی تا الان حسرتی بزرگ بر دل تمامی طرفداران سبک وحشت نشسته است. البته مطمئنا آخرین نسخههای این سری با نامهای Silent Hill Origins و Shattered Memories تلاشی محکم در بازپس گیری شهرت و محبوبیت این سری بودند، اما با این همه، به دلیل سپردن ساخت بازیها به یک استودیوی غربی دیگر و همچنین ناپختگی توسعه دهندگان و ناآشنایی آنها با توسعهی یک Silent Hill اصیل، باعث شد تا این عناوین نیز نتوانند سری Silent Hill را به آن جایگاهی که لایقش است، برسانند.
هیچ گاه لحظهی معرفی Silent Hill جدید را یادم نمیرود. در واقع باید گفت که با آن تیم توسعهی قوی که پشت پروژه قرار گرفته بود، چیزی جز شاهکار تولید نمیشد. کسانی مثل هیدئو کوجیما، گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro)، نورمن ریداس (Norman Reedus) و بسیاری از اعضای اصلی تیم توسعهی اصلی Silent Hill برای ساخت پروژهای بازگشته بودند که به نظر میرسید قرار بود تا عنوانی فراتر از سبک و زمان خود باشد و قصد داشت تا به خوبی حس ناب ترس را به مخاطبان القا کند. در این عنوان قرار نبود تا مانند سایر بازیهای ساخته شده در سبک وحشت از جامپ اسکرهای متعدد استفاده شود، بلکه تمام تمرکز تیم توسعهی خلاق آن بر این بود تا فضایی به شدت رعبانگیز و معمایی بسازند و کاری کنند تا بازیبازان به طور مرتب از خودشان سوال کنند و گیج شوند. حتی در تیزر منتشر شده از آن (.P.T) نیز به خوبی مشخص بود که هدف سازندگان در حقیقت القای ترس با فضاسازی رعب آور و وحشتانگیز بوده است و تیم توسعهی بازی در زمینهی کنجکاو کردن بازیبازان برای کشف رازهای محل این بازی عملکرد خوبی داشتند. بدون شک میتوان گفت که از زمان معرفی این بازی تا همین الان، هرگز عنوانی در چنین سبکی و چنین فضا و اتمسفری ساخته نشده است و اگر هم شده باشد، نتوانسته تا به این حد از خفقان آور و مرموزانه بودن برسد.
با این حال، پس از عرضه نشدن Silent Hill در دست ساخت، بسیاری از استودیوهای مختلف و توسعه دهندگان آنها سعی کردند تا با تاثیر گرفتن از Silent Hill عناوینی جدید بسازند که همان حال و هوا، اتمسفر و فضاسازی را داشته باشد. یکی از این استودیوهای نسبتا مشهور، که از حق نگذریم تا حدودی موفق به ساخت عناوینی درخور سبک ترسناک شده، استودیوی بلوبر تیم است. این استودیو توانسته تا در زمینهی ساخت بازیهای ترسناک با انتشار عناوینی مانند Layers of Fear ،The Observer و The Medium برای خود شهرتی بسازد. حال، کمپانی کونامی اعلام کرده که در حال کار با استودیوی مورد نظر است و قصد دارند تا به زودی با همکاری یکدیگر ساخت پروژهای جدید را آغاز کنند. خب لازم نیست یک نابغه باشیم تا بفهمیم که این پروژهی جدید احتمالا یک بازی از سری Silent Hill به حساب میآید. اگر این احتمال صحت داشته باشد، حقیقتا باید بگویم که به شدت نگران خواهم بود و به نظرم این استودیوی لهستانی برای ساخت یک بازی از سری محبوب و مشهور Silent Hill آنقدر تجربه ندارد و فکر نمیکنم که بتواند از ساخت چنین پروژهی عظیمی سربلند بیرون بیاید.
همانطور که میدانید، بازیهای Layers of Fear و Layers of Fear 2 هر دو در داستان خود به بیماریهای روانی میپرداختند و در حقیقت نشان میدادند که فساد چگونه میتواند یک ذهن را درگیر نماید، به همین ترتیب در طول داستان شاهد اثرات تصورات و مشکلات روانی بر اطراف شخصیت اصلی بازی بودیم. عنوان Blair Witch نیز تا حدودی شبیه به همان عناوین است و شما را در جای شخصیتی قرار میدهد که با اختلال روانی استرس پس از حادثه (PTSD) دست و پنجه نرم میکند، به همین ترتیب در طول داستان متوجه خواهیم شد که هر کسی گناهانی را در طول زندگیاش انجام داده و بیخیال شدن و از یاد بردن آنها نیز به این سادگیها نخواهد بود. با این تفاسیر، میتوانید به خوبی الهام گرفتن این استودیو از سری Silent Hill و داستان و فضای آن را در ساخت و توسعهی عناوین خود ببینید. در ادامه لازم به ذکر است، این فضای داستانی و به نوعی اتمسفر آمیخته شده با بیماریهای ذهنی، تصورات و تخیلات عذاب آور، اولین بار به بهترین شکل توسط سری Silent Hill به جهان بازیها آورده شد و حقیقتا چنین خلاقیتی در سال ۲۰۰۱ به شدت تحسین برانگیز بوده است. با این همه، هنوز هم نمیتوان از بلوبر تیم مطمئن بود و با اطمینان گفت که آنها در ساخت یک عنوان از سری Silent Hill موفق خواهند شد، چرا که خلاقیت در هر کدام از نسخههای اصلی این سری موج میزند و چنین خلاقیت سطح بالایی هنوز در عناوین بلوبر تیم دیده نشده است.
البته لازم است تاکید کنم، من به شخصه جاه طلبی و ایدههای بزرگ این استودیو را تحسین میکنم و بدون شک معتقدم که این استودیو ایدههایی ناب و فوق العاده در دست دارد و میتواند آنها را به اجرا در بیاورد، اما متاسفانه در این روند اغلب با مشکلات و یا بهتر بگویم، ناپختگیهایی روبرو میشود که احتمالا به دلیل تجربهی کم و یا عدم تمرکز کافی، نمیتواند به خوبی آنها را کنترل و حل نماید. بهترین و بارزترین مثال در این زمینه بازی جدید و تازه منتشر شدهی این استودیو، عنوان The Medium، است که به صورت انحصاری برای ایکسباکس سری ایکس و رایانههای شخصی عرضه شد. در این عنوان شما در نقش شخصیتی به نام ماریان (Marianne) قرار میگیرید که به شهری متروکه در شوروی سابق سفر میکند، در حالی که قصد دارد تا از راز یک موجود شیطانی و باستانی آگاه شود، باید تلاش کند تا با گذشتهی خود نیز کنار بیاید و از آن با موفقیت گذر کند.
در طول سفر خود، وی با غم و اندوه (بله این واقعا یک اسم است!)، دختری جوان و زیبا که به شدت مورد بیمهری قرار گرفته و توسط دوست صمیمی پدرش آزار و اذیت میشد، ملاقات خواهد کرد. این تکه از داستان بازی حقیقتا تاریک و ناراحت کننده است و میتواند به بخشی تاثیرگذار بدل شود، اما متاسفانه به دلیل عدم دقت کافی استودیو و برخی مشکلات روایی در حد یک داستان سطحی باقی میماند و آنچنان اثرگذار نخواهد بود. فلشبکهایی که در طول بازی نشان داده خواهند شد نیز تلاش میکنند تا به مخاطبان القا کنند که به دلیل مشکلات شخصیت اصلی در دوران کودکی و آزار و اذیتهایی که دیده است، با وی همدردی کنند، اما متاسفانه در این زمینه نیز موفق ظاهر نمیشود و نمیتواند اثر خود را بگذارد.
این مورد میتوانست موفقتر و اثرگذارتر ظاهر شود، اما متاسفانه شخصیت پردازی بازی تا حدود زیادی خشک و بی روح انجام شده بوده و به همین دلیل است که بازیبازان نمیتوانند تا با شخصیت اصلی این عنوان و دردها و مشقتهایی که تحمل میکند همدردی نمایند. همچنین تاکید زیادی که بر روی همدردی بازیبازان در طول داستان این عنوان شده است، متاسفانه نه تنها تاثیر مثبتی نداشته، بلکه گاها حتی موجب شده تا برخی از مخاطبان از ادامهی این بازی خوش ساخت منصرف شوند و حتی آن را کامل به پایان نرسانند.
روایت گسترده و صریح داستان بازی The Medium نیز آنقدر قوی نیست که بتواند این نوع موضوعات سنگین را به شکلی درست به مخاطبان عرضه نماید. در حقیقت باید بگویم که موضوعاتی مانند بیماریهای ذهنی، مشکلات روحی و روانی و یا گذشتهی سخت و دردناک به شدت در بازیهای مختلف تکرار شدهاند و همگی نیز قصد دارند تا بازیبازان را به سمت همدردی و پذیرفتن رنج زیادی که نقش اصلی داستان بازی میبرد، هدایت کنند. با این همه، بسیاری از این بازیها به دلیل روایت ناپخته و کلیشهای که تنها به ارائهی مشکلات شخصیتها و نشان دادن رنجی که میبرند، بسنده میکند با شکست مواجه میشوند، حتی اگر فروش خوبی را نیز تجربه کنند، آنقدر تاثیرگذار نخواهند بود که بعدها نیز از آنها یاد شود. این درست برعکس سری Silent Hill است که با روایت داستانی پختهی خود، بازیبازان را درست در نقش و جایگاه شخصیت اصلی میگذارد و دقیقا همان حس تنهایی و زجر کشیدن شخصیت اصلی را در ذهن بازیبازان میکارد.
با این همه، بر اساس آخرین شایعات نسبتا معتبری که از بلوبر تیم و رویهی کاری آن منتشر شده، به نظر میرسد که این استودیو قصد دارد تا رویهی کاری خود را در جهت بهبود یافتن بازیهای در دست ساخت خود تغییر دهد و قرار است تا سرمایهگذاری نسبتا بزرگی بر روی ارائهی بخش داستانی تاثیرگذار و قدرتمند در سایر پروژهای در دست توسعهی خود انجام دهد. بنابراین میتوان گفت که اگر این شایعات درست باشند، میتوان به بلوبر تیم و ساخت یک بازی جدید اعتماد کرد و البته چارهای هم جز این نیست.
همچنین شایان ذکر است، بر طبق گفتهی رسانهی خبری وی جی سی (VGC)، ساخت پروژهی دیگری از سری Silent Hill نیز به یک استودیوی ژاپنی واگذار شده است و در همین راستا شایعاتی مبنی بر بازگشت برخی از کارمندان و توسعه دهندگان اصلی این سری مانند کارگردان هنری بازی، ماساهیرو ایتو (Masahiro Ito)، منتشر شده است که احتمال درست بودن آنها نیز بسیار بالاست. البته میتوان اینگونه نیز گفت که احتمالا کونامی از فروش یک بازی Silent Hill نسبتا مطمئن است و به همین دلیل ساخت بازی را به یک استودیوی غربی سپرده تا هم هزینهی کمتری بدهد و هم نام خود را دوباره بر سر زبانها بیاندازد. به هر حال، به شخصه فکر میکنم که ژاپنیها در زمینهی خلاقیت و ساخت بازیهای ترسناک قویتر از غربیها هستند و از پس ساخت یک بازی Silent Hill مطمئنا به خوبی برخواهند آمد.
در نهایت نیز باید بگویم که تمام این اخبار، به جز قرارداد همکاری مابین کونامی و بلوبر تیم، در حد یک شایعه هستند و تا زمان انتشار اخبار و جزئیات بیشتر از این پروژهی احتمالی در دست ساخت نمیتوان چیزی را با قطعیت تمام تایید یا تکذیب کرد. به هر حال، میتوان گفت استودیوی بلوبر تیم به دلیل عدم تجربه و مهارت کافی در ساخت بازیهای با فضا و اتمسفر ترسناک و رعب آور مطمئنا گزینهی خوبی برای ساخت یک بازی Silent Hill نیست. به نظرم استودیوهای بهتری نیز وجود دارند که میتوانند ساخت چنین عنوان سنگینی را بهتر از بقیه انجام دهند.
نظر شما همراهان همیشگی گیمفا در این مورد چیست؟ به نظرتان استودیوی بلوبر تیم قادر خواهد بود تا عنوانی جدید از سری Silent Hill را بسازد و روزهای طلایی این مجموعه را دوباره تکرار کند؟ دوست دارید تا Silent Hill بعدی که به احتمال بسیار زیاد از هم اکنون در دست ساخت است، چه ویژگیهایی داشته باشد؟ نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.