ساعاتی پیش، شرکت مایکروسافت اطلاعات جدیدی از معماری Velocity کنسول اکسباکس سری اکس را به اشتراک گذاشت. این تکنولوژی قابلیتهای جدیدی را در سرعت و عملکرد سیستم از طریق ترکیبی از سخت افزار، SSD سفارشی، بلوکهای کاهش فشار، لایهی API DirectStorage و قابلیت Sampler Feedback Streaming برای خلق دنیاهای غنیتر و پویاتر فراهم میکند.
مایکروسافت جزئیات کاملی را در خصوص معماری Velocity منتشر کرده که به شرح زیر است:
هنگامی که ما تصمیم گرفتیم تا کنسول اکسباکس سری اکس را طراحی کنیم، قصد و آرزو داشتیم تا قدرتمندترین کنسول را برای نسل بعد بسازیم که نوآورانه باشد و عملکردی پایدار را ارائه دهد. برای رسیدن به این هدف میدانستیم که نیاز است هر جزء از سیستم را بررسی و تحلیل کنیم تا از محدودیتهای کنسولهای قبلی از نظر عملکرد و طراعی عبور نماییم. این امر در طراحی Xbox Series X بسیار مهم بود تا اطمینان حاصل شود که ما از تعادل قدرت، سرعت و کارایی بالاتری برخوردار خواهیم بود، در حالی که هیچ جزئی مانع از جاهطلبی خلاقیت بهترین سازندگان جهان نمیشود و به آنها این امکان را میدهد که تجربههای تحولبخش بعدی را که در نسلهای قبلی کنسولها امکانپذیر نبود، تحقق بخشند.
در این بخش میخواهیم به جزئیاتی از تکنولوژی Velocity در کنسول اکسباکس سری اکس بپردازیم. معماری Velocity اکسباکس به عنوان یک راهحل نهایی برای جریان داراییهای بازی در نسل بعد طراحی شده است. زیر سیستم I / O سنتی به طور مستقیم بر تمام جنبههای طراحی اکسباکس سری اکس تأثیر گذاشت. اگر پردازنده طراحی شده و سفارشی ما در قلب اکسباکس سری اکس باشد، معماری Velocity روح آن محسوب میشود. با یکپارچه سازی عمیق در زمینه سختافزار و نوآوری نرمافزار، معماری Velocity برخلاف هر آنچه که قبلاً دیدهاید، تجربهی بازیهای نسل بعدی را قدرتمند خواهد ساخت.
معماری شامل ۴ جزء اصلی است: اساسدی سفارشی NVME، بلوکهای رفع فشار شتاب سختافزار، یک لایهی جدید به نام DirectStorage API و Sampler Feedback Streaming.
حال به بررسی هر یک از قسمتها میپردازیم.
اساسدی سفارشی NVME:
SSDهای سنتی مورد استفاده در رایانههای شخصی معمولاً با افزایش حرارت در اوج عملکرد خود همراه بودند. اساسدی سفارشی NVME در اکسباکس سری اکس برای عملکرد پایدار و بر خلاف عملکرد اوج طراحی شده است. توسعهدهندگان از سطح تضمینی عملکرد I / O در همهی زمانها برخوردار هستند و میتوانند بازیهای خود را با اطمینان از طراحی، بهینهسازی موانع و محدودیتهایی که امروزه برای حل آن استفاده میکنند، طراحی و بهینه نمایند. همین سطح از عملکرد مداوم و پایدار نیز در مورد کارت ذخیرهی بسطشدهی Seagate اعمال میشود که تضمین میکند شما بدون در نظر گرفتن محل بازی، دقیقاً همان گیمپلی را تجربه کنید.
رفع فشار از شتاب و سرعت سختافزار:
بستهها و Assetهای بازی فشرده میشوند تا زمان بارگذاری و میزان ذخیرهی لازم برای هر بازی به صورت جداگانه به حداقل برسد. با توجه به پشتیبانی شتاب سختافزار برای هر دو کاهشدهندهی فشار LZ و همچنین الگوریتم کاملاً اختصاصی و جدید که برای دادههای بافتی به نام BCPack طراحی شده است، اکسباکس سری اکس بهترین برنامهها را برای توسعهدهندگان فراهم کرده است تا عملکرد و کیفیت بازی کاسته نشود. از آنجا که دادههای بافتی بخش قابل توجهی از حجم کلی یک بازی را شامل میشوند، داشتن یک الگوریتم هدف بهینهسازی شده برای دادههای بافتی میتواند برای کاهش سایز و حجم کلی بازی مورد استفاده قرار گیرد.
یک DirectStorage API جدید:
APIهای استاندارد I/O بیشتر از ۳۰ سال پیش توسعه یافتهاند و تقریباً بدون تغییر ماندهاند. این در حالی است که فناوری ذخیرهسازی از آن زمان پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند. درحالیکه الگوهای دستیابی به دادههای بازی و همچنین آخرین پیشرفتهای سخت افزاری با فناوری SSD را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم، میدانستیم که برای پیشرفت نیاز داریم تا کنترل بیشتری را در اختیار توسعهدهندگان قرار دهیم. ما یک API DirectStorage با نام تجاری جدید به خانواده DirectX اضافه کردیم و توسعهدهندگان کمک میکنیم تا کنترل دقیق عملکرد I / O خود را انجام دهند. این API های دسترسی مستقیم و سطح پایین اطمینان حاصل میکنند تا توسعهدهندگان قادر به استفاده از مزیت کامل عملکرد خام I / O باشند. این مورد باعث کاهش زمان بارگذاری میشود.
Sampler Feedback Streaming:
Sampler Feedback Streaming یک قابلیت نوآورانهی جدید است که در صدر همهی پیشرفت های دیگر معماری Velocity قرار دارد. بافتهای بازی در سطوح مختلفی از جزئیات و وضوح بهینه میشوند که آنها mipmaps گفته می شود و براساس فاصله نزدیک یا دور بودن یک شی از بازیباز، می توان از آن استفاده کرد. هز چه شی به بازیباز نزدیکتر میشود، رزولوشن بافت باید افزایش یابد تا جزئیات و تصاویر واضحی را که بازیبازان انتظار دارند، فراهم کند. با این حال، این mipmapهای بزرگتر به مقدار قابل توجهی از حافظه نیاز دارند که در صورت دورتر شدن از جسم در صحنه میتوان از آنها استفاده کرد. امروزه توسعهدهندگان باید سطح حافظه کل را حتی در مواردی که فقط بخش بسیار کمی از بافت کلی را نمونه برداری میکنند، در حافظه بارگذاری نمایند. ما از طریق سختافزار تخصصی اضافه شده به اکسباکس سری اکس میتوانستیم میزان استفاده از حافظهی بافت را توسط GPU تجزیه و تحلیل کنیم و متوجه شدیم که GPU اغلب به کمتر از ۱/۳ از دادههای بافت مورد نیاز برای بارگذاری در حافظه دسترسی پیدا میکند. ما قادر به خلق و اضافه کردن قابلیت های جدید GPU اکسباکس سری اکس بودیم. این نوآوری به طور متوسط حدود ۲٫۵ برابر توان I / O و کارآیی حافظه موثر در بالا و فراتر از قابلیت های سخت افزاری خام را به طور میانگین به همراه دارد. SFS یک فاکتور موثر در حافظهی سیستم موجود و پهنای باند I / O ارائه میدهد و در نتیجه باعث میشود حافظه و توان I / O به طور قابل توجهی بیشتر در دسترس باشد تا بازی شما غنیتر و چشمگیرتر شود.
با معماری Velocity از تکنیک های رندر کاملاً جدید گرفته تا حذف بارگذاریها، دنیاهای زندهی بزرگتر و پویاتر را به ارمغان میآورد. جایی که شما به عنوان یک بازیباز میتوانید به هر روش دلخواه اکتشاف کنید. علاوه بر این، این معماری فرصتهای بیشتری را ایجاد کرده و نوآوریهای جدید و پیشرفتهای کلی را برای بازیبازان برروی کنسول اکسباکس سری اکس فراهم میکند.
در همین راستا، مایکروسافت ویدئوی را از معماری Velocity منتشر کرده که در ادامه میتوانید مشاهده بفرمایید.