بهتازگی، طبق مشاهدات یک کاربر ردیت (Reddit)، شرکت اکتیویژن (Activision)، بعد از مدتها صفحهی خود را در استیم (Steam) ایجاد کرده است.
چنین خبری برای اکثر ناشران، چندان مسئلهی بزرگی نیست. استیم با اختلاف بزرگترین نماینده فروش دیجیتالی بازیهای ویدیویی روی PC است. کاملاً طبیعی است که ناشران به استفاده از آن روی بیاورند. اگرچه، شرکت اکتیویژن با محدود کردن بازیهای خود در پلتفرمش، یعنی Battle.net، تا حد زیادی از رفتن به سمت استیم اجتناب کرده است.
طی پنج سال گذشته، تنها تعداد انگشتشماری از عناوین اکتیویژن به استیم راه یافتند؛ عناوین مذکور، Crash Bandicoot N. Sane Trilogy ،Call of Duty: WWII ،Call of Duty: Modern Warfare Remastered و Spyro Reignited Trilogy بودند. قریب به اتفاق عناوین اکتیویژن در طول نیمدههی گذشته، انحصاراً در اختیار Battle.net بودند.
اضافه شدن یک صفحه در استیم برای اکتیویژن، نشان از موضوعی حائز اهمیت دارد. این ناشر بازیهای AAA در حال بازگشت به این پلتفرم است و بازیهای آیندهی اکتیویژن تا حدودی در استیم به فروش خواهند رسید. مهمترینِ این بازیها، Modern Warfare 2 است که در تاریخ 6 آبان 1401 (28 اکتبر 2022) عرضه خواهد شد.
علیرغم این موضوع که اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard)، یک شرکت ادغام شده است، ظاهراً این ماجرا مربوط به بلیزارد نمیشود. تنها بازیهای تحت انتشار محدود به اکتیویژن هستند که روی استیم قرار خواهند گرفت. در حال حاضر، هیچ اشارهای به این موضوع برای عناوین آیندهی تحت انتشار بلیزارد صورت نگرفته است. پس شاید Modern Warfare 2 در دسترس قرار بگیرد، اما فعلاً انتظار Overwatch 2 را نداشته باشید. ولیکن امکان دارد که مایکروسافت بعد از تصاحب شرکت اکتیویژن بلیزارد تغییراتی در مسائل مختلف ایجاد کند.
طبق معمول، جواب پول است. تمام بازیهایی که روی استیم به فروش میرسند باید درصدی از فروش آنها به خاطر استفاده از این پلتفرم به ولو (Valve) پرداخت شود. این سهم چیزی حدود 30 درصد است که برای یک بازی AAA، سرمایه زیادی از دست میرود. پس اگر ناشری مانند اکتیویژن فکر میکند میتواند همراه با اجتناب از پرداخت پول به استیم، فروش خوبی هم داشته باشد، همین کار را میکند.