در این قسمت از رتروگیم قصد داریم نگاهی داشته باشیم به فرنچایز Dino Crisis، یکی از به یادماندنیترین فرنچایزهای ترس بقای نسل پنجم و برخی از حقیقتهای جالب آن.
فرنچایز Dino Crisis جزو محبوبترین فرنچایزهای ترس بقا برای من و بسیاری دیگر از طرفداران این ژانر محسوب میشود. چندی پیش دوباره به پای تجربهی نسخهی اول این فرنچایز نشستم و باز هم از نوآوریهایی که در این ژانر انجام داده بود شگفت زده شدم.
به نظر من بین تمامی فرنچایزهای کپکام، این فرنچایز بیش از همه لایق و مستحق یک بازسازی با کیفیت است اما اینطور که به نظر میرسد کپکام تا زمانی که تمامی نسخهی RE را بازسازی نکند بیخیال نخواهد شد از همین رو از آن جایی که نمیتوانیم یک بازی جدید در این فرنچایز دریافت کنیم، به عقب میگردیم و برخی از خصوصیات و حقیقتهای جالب این فرنچایز را همراه با هم مرور میکنیم.
نسخهی سوم فرنچایز Dino Crisis به قدری مزهی تلخی در دهان طرفداران آن باقی گذاشت که از پس از آن کپکام تا جای ممکن از اشاره و بازگشت به این فرنچایز دوری کرده است و برعکس بسیاری از فرنچایزهای دیگرش حتی یک نسخهی HD و یا ریمستر نیز از آن منتشر نکرده است. اما جالب است بدانید که ما شاهد بازگشت Regina به عنوان یک کاراکتر قابل بازی در بخش Arcade Remix نسخهی سوم Dead Rising بودیم.
Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX + α نام کامل محتوای اضافهای است که به طور انحصاری برای نسخهی کنسول Xbox One این بازی عرضه شد که حالتی CO-OP را در اختیار پلیرها قرار میداد و ما پس از سالها شاهد بازگشت Regina به یک بازی ویدیویی بودیم. لازم به ذکر است که این کاراکتر در گذشته در برخی عنوان Namco X Capcom نیز حضور داشته است و لباس او در Resident Evil 3: Nemesis نیز برای کاراکتر Jill قابل دسترسی است.
تا به امروز فرنچایزهای زیادی را مشاهده کردهایم که در ابتدا سازندگان کانسپتی کاملا متفاوت را برای آن بازی در ذهن پرورانده بودند اما در طول پروسهی ساخت به طور کامل متحول شدند. Dino Crisis نیز در ابتدا قرار نبود یک عنوان ترسناک بر پایهی دایناسورها باشد بلکه هدفش ارائهی یک تجربهی اکشن ماجراجویانه در در دل جنگل همراه با دشمنانی از جمله گوریلها، مارها و دیگر حیوانات خطرناک بود و تا حدودی کانسپتی مشابه با عناوین کلاسیک Tomb Raider داشت.
اما زمانی که Shinji Mikami به عنوان کارگردان به این پروژه ملحق شد، تصمیم بر تغییر کلی کانسپت ابتدایی بازی، جایگزینی دشمنان آن با دایناسورها و تبدیل آن به یک عنوان ترسناک گرفت. این تصمیم میکامی باعث شد بازی در کنار الگوبرداریهای واضحی که از فرنچایز Resident Evil داشت، بسیاری از مکانیزمهای تازه و نوآوریهای متفاوتی را در این ژانر پیادهسازی کند که آن را از بسیاری از عناوین هم ژانر دورهی خودش متمایز کرد. او در نهایت این بازی را به عنوان یک بازی Panic Horror معرفی کرد.
همانطور که گفتم نسخهی سوم این فرنچایز حسابی طرفداران را نسبت به آن دلسرد کرد. شخصا فکر میکنم روی برگرداندن از کاراکترها و داستان دو نسخهی فرنچایز عملی بسیار بیهوده و عبث بود مخصوصا در حالی که نسخهی دوم فرنچایز پایانی نسبتا ناتمام داشت. اما کپکام نه تنها به فکر بازگشت به ریشهها نداشت بلکه بهترین راه بازگرداندن طرفداران و جذب دوبارهی آنها به فرنچایز را در انتشار یک بازی موبایلی دید!
بازی Dino Crisis: Dungeon In Chaos حدود دوماه پس از عرضهی نسخهی سوم در سال 2003 بسیار بی سروصدا منتشر شد به طوری که بسیاری از طرفداران فرنچایز حتی از وجود آن با خبر نشدند. این بازی از یک داستان بسیار سطحی برخوردار بود و بیش از پیش از ریشههای ترس فرنچایز فاصله گرفت و در نهایت میخ آخر را بر تابوت این فرنچایز کوبید.
از آن پس دیگر هیچ خبری از یک عنوان اختصاصی از این فرنچایز نشد و کپکام نیز پس از شکست نسخهی سوم به شکل عجیبی از این فرنچایز و پرداختن به آن دوری میکند.
همانطور که احتمالا میدانید نسخهی سوم Dino Crisis سالیان سال در آینده و در فضا در جریان بود اما این کانسپت در اتبدا بسیار متفاوت با چیزی بود که سازندگان در ذهن داشتند. سازندگان در ابتدا قصد داشتند یک دنیای آخرالزمانی را به تصویر بکشند که در آن انسانها در پناهگاههای زیرزمینی زندگی میکردند در حالی که دایناسورها زمین را تسخیر کرده بودند. این کانسپت شباهتهای زیادی به ساختار عناوین Metro دارد اما در نهایت به دلیل اتفاقات 11 سپتامبر سال 2001 سازندگان تصمیم به تغییر ساختار بازی گرفتند.
از همین رو Shinji Higuchi و Makoto Kamiya به این پروژه پیوستند و شروع به تغییر و ساخت بازیای کاملا متفاوت کردند که نسخهی سوم این فرنچایز بود.
کمی بالاتر به ژانر Panic Horror اشاره کردم. در حالی که عناوین Dino Crisis از ساختار عناوین Survival Horror پیروی میکنند و در این ژانر قرار میگیرند اما کارگردان بازی، Shinji Mikami از این بازی به دلیل طراحی متفاوت دشمنانش نسبت به فرنچایز Resident Evil، به عنوان یک بازی Panic Horror یاد میکند و سعی داشت که این ژانر را گسترش دهد.
دایناسورهای عنوان Dino Crisis از هوش و سرعت بالاتری نسبت به زامبیهای آن دورهی Resident Evil برخوردار بودند و از همین رو میکامی از این بازی به عنوان یک بازی Panic Horror یاد کرد و قصد داشت که عناوین بیشتری با ساختار تهاجمی و سرعتی مشابه Dino Crisis در این ژانر بسازد و آن را گسترش دهد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. یکی از دلایل این موضوع نسخهی سوم این فرنچایز بود که گویی فرنچایز را به قتل رساند.
همانطور که بالاتر اشاره کردم، نسخهی سوم یک ریبوت برای فرنچایز محسوب میشد. بسیاری از طرفداران در حسرت ادامهی داستان اصلی فرنچایز پس از نسخهی دوم بودند اما جالب است بدانید که این داستان در بازی Dino Stalker که سومین نسخه از سری Gun Survivor کپکام محسوب میشد که تا قبل از آن بیشتر شامل عناوین Resident Evil میشد.
این بازی یک بازی Light Gun Shooter بود که در واقع داستانش پس از پایان نسخهی دوم روایت میشد. عناوین Gun Survivor به طور کلی از داستانسرایی عمیقی برخوردار نیستند اما این نسخه حداقل توانست برخی از سوالاتی که طرفداران این فرنچایز دربارهی پایانبندی نسخهی دوم و سرنوشت Paula و Dylan داشتند را پاسخ دهد، کاری که نسخهی سوم در آن شکست خورد. این بازی همچنین سعی کرد تا قبل از عرضهی نسخهی سوم تا حدودی با استفاده از اشارههای مختلف، داستان آن را به دنیای اصلی بازی متصل کند.
شخصا همیشه از عناوین Gun Survivor فرنچایز Resident Evil لذت بردم و آنها را یک تجربهی فان کوتاه تلقی میکنم که با وجود گسترش Lore فرنچایز به عنوان یک نسخهی فرعی همچنان داستانی سطحی را روایت میکنند. از همین رو اعتقاد دارم وضعیتی که فرنچایز Dino Crisis که در آن زمان نسبت Resident Evil همچنان نوپا محسوب میشد در آن به سر میبرد نیازمند و هنوز به طور کامل داستان فرنچایز خودش را پایهریزی نکرده بود نیازمند یک نسخهی اصلی، کامل و طولانی برای داستانسرایی بود تا یک تجربهی Light Gun Shooter.
نسخهی ابتدایی فرنچایز از تنوع مناسبی از دایناسورها از جمله Tyrannosaurus و Pteranodon برخوردار بود که به خوبی تجربهی آن را چالشبرانگیز میکردند اما جالب است بدانید که در مراحل ابتدایی ساخت این بازی قرار بود نژادهای دیگری از دایناسورها نیز در این بازی حضور داشته باشند.
برخی از این نژادها عبارتند از Triceratops و Ankylosaurus که نمونههایی شناخته شده از دایناسورها هستند و میتوانستند تنوع ظاهری بسیارخوبی به بازی و دشمنان حاضر در آن ببخشند اما متاسفانه در طی پروسهی ساخت بازی این نمونه از دشمنان از بازی حذف شدند.
به طور کلی دایناسورهای حاضر در بازی هم نقش دشمنانی سریع و سرسخت را به خوبی ایفا و هم به نوبهی خود ترس و استرس متفاوتی را به پلیر القا میکردند اما بسیار جالب میشد اگر شاهد حضور برخی دیگر از این موجودات غولپیکر با خصوصیات مختلف در این بازی میبودیم که در نتیجهی آن بقا در آن را چالشبرانگیزتر میکردند.
این بازی از بسیاری از فیلمهای سینمایی الگوبرداری کرده است که یکی از آنها The Lost World: Jurassic Park بوده است که خیلی عجیب یا دور از انتظار نیست که یک بازیای که حول و محور دایناسورها جریان دارد، از یک فیلم Jurassic Park الگوبرداری کند. اما چیزی که میتواند جالب باشد الگوبرداری این بازی از ساختار و فضاسازی فیلم Aliens است. محیط آزمایشگاه و ساختار راهروهای نقشهی بازی شباهتهای زیادی به فیلم Aliens دارند.
همچنین سازندگان در طی توسعهی نسخهی سوم فرنچایز، از فیلم Sayonara Jupiter برای طراحی و ساخت پایگاه فضایی بازی الگوبرداری کرد.
اگر به یاد داشته باشید، شخصیت Gail در اولین نسخهی بازی نقش پررنگی را ایفا میکرد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدا قرار بود او نقش کاراکتر اصلی و قابل بازی این عنوان را ایفا کند اما در طی پروسهی ساخت، این افتخار نصیب Regina شد و از همین رو شاهد حضور او در نسخهی دوم این فرنچایز نیز بودیم اما متاسفانه با وجود علاقهی طرفداران به شخصیت Gail، شاهد بازگشت او در نسخهی دوم این مجموعه نبودیم.
اما سازندگان روی طرفداران را زمین نینداختند و با وجود این که او در داستان نسخهی دوم وجود نداشت، اما به عنوان یک کاراکتر قابل بازی در مود The Dino Colosseum در دسترس قرار گرفت تا طرفداران بتوانند با او تجدید دیدار کنند. این مود شباهتهای زیادی به مود The Mercenaries فرنچایز Resident Evil دارد که آن هم در همان سال 1999 در نسخهی سوم یعنی Resident Evil 3 Nemesis به پلیرها معرفی شد.
بین سالهای 1999 تا 2000 قرار بود یک نسخهی انحصاری از Dino Crisis برای کنسول دستی Game Boy Color ساخته و عرضه شود و این بازی حتی مراحلی از توسعه را نیز سپری کرد اما در نهایت کنسل شد. در واقع دو نسخهی مختلف از بازی وجود داشت که توسط دو استودیوی متفاوت در دست ساخت بودند. ورژن اول توسط استودیوی M4 ltd و ورژن دوم آن توسط استودیوی Fluid در دست توسعه قرار داشت.
طبق گفتهی یکی از کارکنان استودیوی M4 ltd، آنها در حال توسعهی Resident Evil به عنوان یک بازی جداگانه و پورتی از نسخهی کنسولی آن بودند و در همین حین کپکام از آنها درخواست کرده است که یک دموی قابل بازی برای Dino Crisis بسازند و آنها نیز این کار را کردند اما کمی بعد کپکام این پروژه را کنسل و از آنها خواست که عنوان Resident Evil در حال ساختشان را با موتور گرافیکی Dino Crisis توسعه دهند. طبق گفتهی این فرد، سیستم گشت و گذار، دوربین Top-Down و مبارزات Dino Crisis همان سیستمهایی بودند که بعدا به Resident Evil: Gaiden راه یافتند.
ورژن دوم بازی که توسط Fluid Studio در دست ساخت بود، ساختاری بسیار متفاوت نسبت به ورژن اول داشت. این بازی از پس زمینههای ثابت بهرهمند بوده است و سازندگان از تصاویر و متنها به برای پیشروی داستان آن استفاده کرده بودند. برعکس ورژن قبلی، اسکرین شاتهایی از این بازی در سطح اینترنت لیک شده است که نشان دهندهی حال و هوای بازی هستند. همچنین سازندگان قصد داشتند یک نسخهی جمع و جورتر از نسخهی ابتدایی فرنچایز را به همراه 7 نقشه و حدود 100 اتاق به کنسول GBC بیاورند. همچنین چهار کاراکتر اصلی نسخهی اول نیز در این بازی حضور داشتند اما در نهایت این پروژه نیز توسط کپکام کنسل شد.
Dino Crisis قطعا جزو فرنچایزهای به یادماندنی و تاثیر گذار ژانر ترس بقا محسوب میشود و امروز سعی کردیم دوباره آن را از زیر غبار زمان بیرون بکشیم و مروری بکنیم بر برخی حقیقتهای جالب آن.
این فرنچایز قطعا یکی از فرنچایزهای محبوب و ارزشمند برای بنده در این ژانر به شمار میآید و حقیقتا بسیار ناراحت کننده است که پس از گذشت سالیان سال کپکام حاضر نیست به این فرنچایز شانس دیگری بدهد و آن را احیا کند.
گاهی اوقات با خودم فکر میکنم که چقدر این فرنچایز میتواند با استفاده از پتانسیل سیستمهای مدرن و قدرتمند دچار تحول شود و نوآوریهای بزرگی را همچون نسخههای اوریجینال خود به ارمغان بیاورد اما متاسفانه اینطور که کپکام پیش میرود بعید میدانم تا چندین سال آینده خبری از یک بازسازی یا حتی ریمستر لایق برای این فرنچایز باشد.