قبل از آنکه به سراغ نقد و بررسی بازی Stronghold: Warlords برویم بد نیست کمی در مورد این سری صحبت کنیم. فرنچایز Stronghold برای ما ایرانیها به معنای واقعی کلمه نوستالژی است. دهها سال قبل زمانی که کنسولهای بازی به اندازهی امروز همهگیر نبودند و هنوز اکثر مخاطبان کوچک و بزرگ با PC به تجربهی عناوین مختلف میپرداختند، یکی از بزرگترین و محبوبترین اسمها Stronghold بود. عنوانی Real Time Strategy که به لطف تم فوقالعاده جذاب نسخههای مختلف خود به محبوبیت فوقالعاده میان بازیبازان ایرانی دست یافت. از نسخهی اول یعنی Stronghold Crusader که جنگهای صلیبی را روایت میکرد گرفته تا نسخهی دوم که تم قرون وسطی داشت. ساخت یک قلعهی بزرگ، رسیدگی به وضعیت غذایی مردم، ساخت ارتش و حمله به قلعههای دشمنان. این تمام چیزی بود که هویت Stronghold را تعریف میکند اما حقیقت این است میتوان گفت نسخههای مختلف سری همواره تجربهای فوقالعاده از حمله و دفاع تاکتیکال خلق ساختهاند.
نکته قابل توجه در مورد این فرنچایز این بود که نسخههای اولیه این سری مانند Crusader بسیار محبوبتر از نسخههای جدید بودند. همین مسئله باعث شد Firefly سازنده این فرنچایز برای نسخهی جدید این سری از یک فرمول کاملا جدید استفاده کند. تمام نسخههای پیشین با آنکه حتی از لحاظ تم و ساختار گاها بسیار متفاوت بودند و یک نسخه در قرون وسطی روایت میشد و نسخهای دیگر در دوران جنگهای صلیبی، اما همواره حس و حالی که به مخاطب منتقل میشد بسیار شبیه یکدیگر بود.
همانطور که احتمالا میدانید، نسخه Warlords این بار فرنچایز Stronghold را به شرق آسیا و کشور چین میبرد. این مسئله در تکتک ساختارها و المانهای بازی به خوبی مشهود است. از معماری ساختمانها، خانهها و برجها گرفته تا نیروهای نظامی موجود. همین مسئله یک سوال بزرگ را ایجاد میکند. آیا تفاوت بسیار زیاد با نسخههای قبلی سری تصمیمی درست بوده یا تصمیمی اشتباه؟ در دید اول باید بگویم فضا و حس و حال بازی بسیار متفاوت از آن چیزی است که همواره در سری Stronghold وجود داشته است. بله درست است که اصول کلی و ساختار بازی همان همیشگی است. ساختن و توسعه قلمرو خود و آماده شدن برای حمله به دیگران. اما نکته این جا است که آن حال و هوای همیشگی سری Stronghold به شکل ضعیفی در این نسخه احساس میشود. آیا این نکته را میتوان نقطه ضعف قلمداد کرد؟ هم بله هم خیر. از یک طرف متفاوت بودن و جدید بودن اتمسفر بازی را میتوان نکتهای مثبت قلمداد کرد چرا که حال و هوایی جدید به سری Stronghold تزریق کرده است. اما از طرف دیگر طرفداران یک فرنچایز باسابقه همیشه به دنبال مواردی هستند که در گذشته با آنها خاطره داشتهاند. نوستالژی یعنی همین. یعنی حسی که در گذشته به واسطهی چیزی تجربه کردهاید دوباره برای شما شبیهسازی شود. اینجاست که میتوان گفت شاید بهتر بود اگر Firefly به ریشه های سری بیشتر توجه میکرد. البته در نهایت من این ویژگی را نقطه ضعف در نظر نگرفتهام اما خب باید بگویم کمی ناامید شدم.
بخش داستانی بازی Stronghold: Warolrds از فرمول همیشگی سری استفاده میکند و بازیبازان را به قسمتهای مختلف تاریخ شرق آسیا برده و در سناریوهای مختلف قرار میدهد. اگر هر کدام از نسخههای سری Stronghold را تجربه کرده باشید به خوبی با این مراحل آشنایی دارید.
بخش داستانی بازی بسته به روش بازی شما و سطح سختی انتخابی چیزی بین شش تا ده ساعت به طول میانجامد که با وجود آنکه آنقدر طولانی نیست، ولی تجربهای بسیار قابلقبول را ارائه میدهد.
بزرگترین نقطهی قوت مراحل Campaign تنوع بسیار قابلقبول Objectiveها است. از جمعآوری مقدار مشخصی منابع خاص گرفته تا تصرف قلعهای مشخص و موارد مختلف دیگر. همچنین مانند نسخههای پیشین شاهد مراحلی هستیم که در آن خبری از ساخت و ساز نیست و بازی به شما تعداد مشخصی نیروی نظامی میدهد و باید با استفاده از آنها Objective مورد نظر را انجام دهید. این مراحل با وجود آنکه تعدادشان آنقدر زیاد نیست، اما تنوع بسیار خوبی به بازی بخشیدهاند چرا که مخاطبان را مجبور میسازند با برنامه و نقشه پیشروی کنند چرا که امکان تجدید قوا و افزایش نیروهای نظامی وجود ندارد.
ساختار کلی بازی، چه در بخش Campaign، چه در بخش Multiplayer و چه در بخش Skirmish کاملا یکسان است. از صفر شروع کنید. به گسترش و توسعه قلعه و قلمرو خود بپردازید. به موارد غذایی و اقتصادی مردم خود رسیدگی کنید و در نهایت از دو بعد دفاعی و تهاجمی خود را برای نبردهای پیشرو آماده کنید.
یکی از بزرگترین لذتهای بازیهای سری Stronghold این است که شرایطی خاص برای مخاطب ایجاد میکند که مخاطب طبق آن محدودیتها باید بهترین نتیجه ممکن را بگیرد. این مسئله که مقدار زمین محدودی در اختیار شماست و شما باید با برنامه و نقشه قلعه خود را بسازید لذت بسیار بالایی به مخاطبان منتقل میسازد.
بخش داستانی بازی را باید تجربهای نسبتا کوتاه اما جذاب و سرگرمکننده دانست. اما خب حقیقت این است بعید میدانم بعد از یکبار اتمام بخش داستانی رغبتی به تجربهی دوباره آن داشته باشید. مگر اینکه بر روی درجه سختی بالاتر بخواهید مراحل داستانی را دوباره انجام دهید.
اجازه دهید کمی در مورد خود بازی نیز صحبت کنیم. در Stronghold: Warlords، همراهی مردم بسیار در توسعه قلمرو شما حیاتی است. حال میتوانید با افزایش جیرهی غذایی و ایجاد تفریحات مختلف رضایت مردم را به دست آورید یا اینکه از راه ترس و قدرت بر آنها تسلط پیدا کنید. در Stronghold: Warlords برای افزایش جمعیت باید مردم از شما رضایت کلی داشته باشند و همچنین برای گرفتن مالیات بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر جمعیت زیادتر میتواند بسیار کمککننده باشد. البته این مسئله از همان نسخهی Crusdaer وجود داشت و سیستم رضایت مردم آنچنان نکته جدیدی به شمار نمیآید. به قول دوبلهی فوقالعاده دارینوس: مردم شما را میپرستند!
نیروهای نظامی بازی Stronghold: Warlords خوشبختانه تنوع بسیار خوبی دارند. این نیروها در سه دستهبندی کلی قرار میگیرند. Barracks، Military Academy و Siege Camp. نیروهای Barracks تنوع بالایی دارند و از نیروهای نظامی نسبتا ضعیف و رده پایین تا نیروهای High Tier قدرتمند در آنها به چشم میخورد. Military Academy یکسری Unit متفاوت و Specialist را در اختیار بازیبازان قرار میدهد و در نهایت Siege Camp همانطور که از اسمش نیز پیداست مربوط به Unitها و ابزار مورد نیاز برای حمله و محاصرهی قلعههای مختلف است. تنوع کاربردی Unitها واقعا قابلتوجه است اما مشکل اینجاست که از لحاظ Visual و بصری عملکرد بازی بسیار ضعیف است. نه تنها نیروهای نظامی مختلف از لحاظ Visual بیش از حد به هم شبیه هستند بلکه این شباهت آزاردهنده در ساختمانها و برجهای بازی نیز به چشم میخورد. در واقع هر چه بازی از لحاظ ساختاری و اصولی موفق عمل کرده است، ضعف بازی در بخش هنری و بصری باعث شده پتانسیل بالقوه بازی به بالفعل تبدیل نشود. اگر نیروها و ساختمانهای Stronghold: Warlords را با نسخهی بیست سال پیش Crusader مقایسه کنید در مییابید Crusader از لحاظ تنوع ظاهری نیروها و در کل از لحاظ Visual در بسیاری از بخشها از Stronghold: Warlords بهتر عمل کرده است که این مسئله جای تأسف دارد.
سیستم Warlords یکی دیگر از ویژگیهای جدید این نسخه است. در هر منطقه و نقشه تعدادی NPC به نام Warlords وجود دارند که خود دارای قلعه و قلمرو به خصوص هستند. شما میتوانید با حمله نظامی و یا با دیپلماسی آن Warlordsها را با خود همراه سازید که این اتفاق نکات مثبت مختلفی در پی دارد چرا که وقتی که یک Warlord سوگند وفاداری یاد کند و به شما ملحق شود هم میتواند در جنگ با دیگر بازیکنان و یا حمله به سایر قلعهها به شما کمک کند و هم Bonusهای متفاوتی مثل ارسال غذا و تجهیزات را میتواند به دنبال داشته باشد. این مکانیزم با وجود اینکه شاید در دید اول آنچنان قابلتوجه نباشد اما عمق نسبتا خوبی به بازی بخشیده و مبارزات بازی را از لحاظ تکبعدی خارج ساخته است.
از لحاظ گرافیکی عملکرد بازی نسبتا ناامیدکننده است. هر چند رنگآمیزی و تنوع طیف رنگ قابلقبول است اما کیفیت بافتها خصوصا دیوارها، تنوع ظاهری و Visual نیروهای جنگی و در کل گرافیک هنری بازی آنچنان عملکرد رضایتبخشی ندارد و به عنوانی یک بازی سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی ناامیدکننده است.
از بعد فنی اما شرایط کاملا متفاوت است و بازی بسیار Stable و ثابت است و حتی در شلوغترین لحظات و درگیریها بازی عملکرد بسیار روانی دارد و مشکلات افت فریم تقریبا وجود ندارد که این نکته برای یک بازی در سبک استراتژیک همزمان بسیار عالی است چرا که به تجربهی اصلی بازی لطمه وارد نمیسازد.
سخن پایانی:
بازی Stronghold: Warlords را باید متفاوتترین نسخه کل سری Stronghold دانست. مانند همیشه با یک تجربهی لذتبخش Real Time Strategy طرف هستیم که ذهن مخاطب را به چالش میکشند. متاسفانه ضعف در بخش گرافیکی باعث شده بازی نتواند آنطور که حقش بود به نتیجه برسد با این وجود این عنوان هنوز تجربهای سرگرمکننده به شمار میآید.