به نظر میرسد که اوضاع در استودیوی دابل فاین (Doble Fine) خوب بوده و روند توسعهی بازی بعدی آنها به خوبی پیش میرود. چرا که به گفتهی تهیهکنندهی ارشد بازی Psychonauts 2، این استودیو تا کنون نیازی به کرانچ ندیده است.
فرهنگ کرانچ به مسئله مهمی در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شده است. بسیاری از استودیوها با نزدیک شدن به زمان عرضه، کارکنان خود را تشویق یا حتی مجبور به کار کردن در ساعتهای اضافه میکنند. برای مثال هاکان آبراک (Hakan Abrak) از استودیوی IO Interactive چندی پیش در مورد فرهنگ کرانچ این استودیو صحبت کرده و گفته بود که بعضا هفتهها، ماهها و یا حتی سالها بدون یک روز تعطیل میگذشت. با این حال تمام استودیوها این گونه نیستند. به نظر میرسد که دابل فاین در رابطه با بازی بعدی خود یعنی Psychonauts 2 از کرانچ استفاده نکرده است.
تهیهکنندهی ارشد بازی، کوین جانسون (Kevin Johnson)، به تازگی در توییتر گفته که این استودیو موفق شده توسعهی بازی Psychonauts 2 را بدون نیاز به کرانچ و به صورت عادی پیش ببرد. او همچنین از این فرصت برای تشکر از اعضای استودیوی دابل فاین استفاده کرد. جانسون گفت که تیم دابل فاین فوقالعاده بوده و او به کاری که آنها با Psychonauts 2 کردهاند افتخار میکند. در مجموع به نظر میرسد که نه تنها جانسون از محصول نهایی راضی است، بلکه قدردان کار تکتک اعضای استودیو بر روی این پروژه است.
این اولین بازی مدرنی نیست که برخلاف فرهنگ کرانچ عمل کرده باشد. چندی پیش مشخص شد که آخرین نسخه از فرنچایز Ratchet and Clank یعنی Rift Apart، بدون استفاده از کرانچ توسعه یافته است. این در مغایرت با استودیوهای بزرگی مثل سیدی پراجکت رد (CD Projekt RED) یا راکستار (Rockstar) است که برای کرانچ شدید مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
عدم توسعهی Psychonauts 2 بدون استفاده از کرانچ منطقی به نظر میرسد. هر دو بازی این سری با مسائل مربوط به بیماریهای روانی دست و پنجه نرم میکنند. تا حدی که دابل فاین برای توسعهی بازی دوم از نظرات یک روانشناس بهره برده است. با این اوصاف ایجاد اظطراب در فضای استودیو باعث میشود تا تیم دابل فاین نتواند به نتیجهی دلخواه با این بازی برسد.
دنبالهی مورد انتظار پلتفرمر عجیب و غریب سال ۲۰۰۵ یعنی Psychonauts، یکی از هیجانانگیزترین بازیهای سال به شمار میرود. این بازی خصوصا برای هواداران بازی اول مهم است. علیرغم ۱۶ سال فاصله بین عرضهی دو بازی، داستان Psychonauts 2 تنها چند روز پس از بازی اول جریان دارد. با توجه به رهبری تیم شیفر (Tim Schafer) افسانهای در این پروژه، طبیعی است که بسیاری برای این بازی هیجانزده باشند. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که اثر نهایی چه خواهد بود.
بازی Psychonauts 2 در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۰ (۲۵ آگست ۲۰۲۱) برای کنسولهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و پلتفرم رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.