اودین یک شخصیت چند بُعدی و پیچیده محسوب میشود. این بار در فرنچایز God of war شاهد حضور شروری هستیم که قهرمان داستان را به معنای واقعی کلمه به چالش میکشد.
سونی و استودیوی سانتا مونیکا (Santa Monica) موفق شدند تا با عرضه God of War Ragnarok، پایانی شایسته برای حماسه نورس رقم بزنند. با اینکه Ragnarok از نظر کامبت و مکانیکهای گیمپلی در واقع نسخه ارتقایافتهی God of War 2018 محسوب میشود، اما این بازی با معرفی شخصیتهای جدید توانست تا داستانی گستردهتر از قبل ارائه دهد. God of War Ragnarok، ادامه مستقیم نسخه قبلی محسوب شده و به لطف شخصیتپردازی پیچیده و چند بعدی، یک تجربه منحصربهفرد را برای بازیکنان رقم میزند. شاید به جرات بتوان گفت که اوج شخصیتپردازی استودیوی سانتا مونیکا در این دنباله مورد انتظار را میتوان در اودین (Odin) مشاهده نمود.
با اینکه فرنچایز God of War شخصیتهای شرور جذابی را در طی این سالها به خود دیده است، اما اودین دارای ویژگیها و اهدافی است که به وضوح او را یک سروگردن بالاتر از آنتاگونیستهای دیگر این مجموعهی محبوب قرار میدهد. اودین یک شخصیت خاکستری است که مرام و اهداف مختص به خود را دارد و در برخی مواقع به سمت یک کاراکتر مثبت میل پیدا میکند و در برخی مواقع دیگر، به یک شخصیت خبیث تمامعیار تبدیل میشود. اودین به راحتی یکی از بهترین آنتاگونیستهایی بوده که کریتوس (Kratos) تاکنون با آنها مواجه شده است. در ادامه به بررسی علل این موضوع خواهیم پرداخت.
هشدار: در این مقاله بخشهای مهمی از داستان بازی God of War Ragnarok اسپویل خواهد شد. در صورتی که تاکنون به تجربه این عنوان نپرداختهاید، از مطالعه ادامه این مقاله خودداری نمایید.
اولین موردی که باعث میشود تا اودین خود را از دیگر آنتاگونیستهای فرنچایز God of War جدا کند، این است که برخلاف تصوری که پس از تجربه God of War 2018 در ذهن بازیکنان نقش بسته بود، او حداقل از نظر ابعاد، آن انسان درشتهیکل و بزرگجثهای که فکر میکردیم نیست. با توجه به اتفاقاتی که برای فریا (Freya) و میمیر (Mimir) در God of War 2018 رخ داد، شاید چنین گمان میکردیم که اودین یک هیولای تمامعیار است و با لمس هر چیزی، آن را به خاکستر تبدیل میکند؛ اما در God of War Ragnarok به وضوح دیده میشود که حقیقت آنطور که تصور میکردیم نبوده و اودین تا حد زیادی، به یک انسان عادی شباهت دارد.
بلافاصله پس از ملاقات اودین و کریتوس، درمییابیم که خداوندگار نورس خواستار جنگ با کریتوس نبوده و صرفا میخواهد تا آتریوس (Atreus) را با خود به آزگارد (Asgard) ببرد. شما میتوانید آرامش را در صحبتهای اودین مشاهده کنید. او میگوید که از کریتوس کینهای به دل نداشته و قصد ندارد تا از او به دلیل آزاد کردن میمیر و قتل فرزندان ثور انتقام بگیرد. همه چیز در ابتدا رنگ و بوی آرامش و دوستی دارد اما پس از اینکه کریتوس درخواست اودین را رد میکند، Allfather از ثور (Thor) میخواهد تا با چکش معروف خود یعنی میولنیر (Mjolnir) به شبح اسپارتا حمله نماید. ما در ادامه در مییابیم که بزرگترین ویژگی اودین که او را از آنتاگونیستهای دیگر جدا میکند، این حقیقت است که او یک فرد دغلباز و مکار بوده و از این طریق سعی میکند تا دیگران را به بازی بگیرد. او به رقبای خود و کسانی که آنها را دشمن میپندار، به صورت کذایی حس امنیت را انتقال میدهد و سپس زمانی که آنها انتظارش را ندارند، اقدام به حذفشان میکند. این موارد، بدین معنا نیستند که اودین هیچ توانایی خارقالعادهای ندارد. او در سرتاسر ۹ قلمرو جاسوسهایی داشته و از کلیه اتفاقاتی که در اطرافش روی میدهند، باخبر است. او میتواند خود را به هر شکلی درآورده و در مواقع لزوم، یک جنگجوی نیرومند محسوب میشود. اودین همچون رهبری است که کارهای فرعی را توسط افراد معتمد خود پیش برده و در مواقع مهم، خود وارد بازی شده و تصمیمهای مهم و اساسی را میگیرد.
اودین در قامت یک فرد دلسوز، خود را به آتریوس نزدیک کرده و زمانی که آتریوس بابت نقش خود در مرگ پیشگویی شدۀ کریتوس خود را ملامت میکند، چنین وانمود میکند که قصد دارد تا به او کمک کرده و تقدیر را تغییر دهد. اودین به لطف زبان بدن و دیالوگهای زیرکانه خود، اعتماد وی را جلب کرده و به بازیکن نشان میدهد که با شرورهای دیگری که تاکنون دیدهاند، تفاوت قابل ملاحظهای دارد. اودین به آتریوس حس استقلال داده و او را راهی ماجراجویی برای پیدا کردن تکههای ماسک باستانی نورس میکند. او خود را به شکل تیر (Tyr) درآورده و چنین وانمود میکند که قصد دارد تا صلح را بین قلمروهای مختلف برقرار نماید. اودین پس از انجام این کار، به راحتی همراه با کریتوس از یک قلمرو به قلمروی دیگر سفر کرده و در عین حال، از کلیه اهداف و نقشههای او مطلع میشود. بازیکنان راجع به این تغییر شخصیت توسط اودین چیزی نمیدانند و به همین دلیل، ممکن است که به اشتباه چنین تصور کنند که تصمیم اودین برای پیدا کردن جواب برای کلیه سوالات از طریق ماسک عقلانی بوده و آتریوس حق داشته تا به او برای دستیابی به این ماسک یاری برساند. اما حقیقت این است که پشت آن ظاهر آرام و متین اودین، یک شخصیت مخوف و هزارچهره مخفی شده که برای رسیدن به اهدافش، از هیچ جنایتی فروگذاری نکرده و حاضر است همه اطرافیانش را قربانی حس سلطهجویی و کنجکاوی خود نماید. پس دیده میشود که یافتن ماسک، به معنای بدتر شدن وضعیت در ۹ قلمروی نورس خواهد بود.
بازی شواهد و مدارک متعددی را در اختیار ما قرار میدهد که نشان میدهند قدرتمندتر شدن اودین، به معنای بدتر شدن وضعیت در ۹ قلمرو خواهد بود؛ چرا که او به جز خودش، به هیچکس دیگری فکر نکرده و همه تلاشش را برای حفظ موقعیتش انجام میدهد. برای مثال در جایی از بازی دیده میشود که او به راحتی مردم میدگارد (Midgard) را در هنگام وقوع رگناروک تنها میگذارد و از این طریق، برای نبرد نهایی آمادگی لازم را کسب میکند. این فقط یکی از مثالهایی است که در آن اودین از متحدین خود برای رسیدن به اهدافش استفاده ابزاری کرده و سر بزنگاه، آنها را تنها میگذارد. اودین برای دستیابی به اهداف خود حتی ثور را نیز قربانی میکند. ثور هیچگاه از سوی اودین مورد احترام قرار نگرفته و این خود باعث شده تا او به شخصیتی تبدیل شود که از خود بیزار است. پس از اینکه کریتوس موفق میشود تا با حرفهایش تا حدودی خود را به ثور نزدیک کند، اودین که در این زمان احساس خطر کرده، به راحتی فرزندش را به قتل میرساند. در ادامه، او برای دستیابی به ماسک، با کریتوس و آتریوس وارد نبرد میشود. پس از اینکه رابطه اودین و آتریوس در بدترین حالت ممکن قرار میگیرد، اودین یک بار دیگر سعی میکند تا آتریوس را فریب داده و با گفتن اینکه قصد دارد تا راجع به تاریخچه ماسک به او توضیح دهد، خود را به او نزدیک نماید. اما آتریوس که دیگر اعتمادی به اودین ندارد، درخواست او را رد میکند. در این زمان اودین خشمگین شده و ذات حقیقی خود را نمایان کرده و تلاش میکند تا آتریوس را از بین ببرد.
چیزی که باعث میشود تا اودین به یک شخصیت به یادماندنی تبدیل شود، این تغییر رویکرد و رفتار او به صورت متوالی است. او در یک لحظه، همچون یک شخصیت خیراندیش صحبت میکند و در لحظهای دیگر، نشان میدهد که یک فرد پلید تمامعیار است. زبان تیز و برنده، در کنار هوش بالای اودین، او را به یک شرور منحصربهفرد تبدیل نمودهاند. از سوی دیگر، اودین در نبردها نیز از خود مهارت نشان داده و یک جنگجوی قابل محسوب میشود. این موضوع با توجه به اینکه God of War سرشار از سکانسهای مبارزه جذاب است، اهمیت زیادی پیدا میکند. قوس شخصیتی اودین، از زمانی که به مانند یک شخصیت دلسوز و مهربان قصد دارد تا خود را به قهرمانهای داستان نزدیک کند، تا زمانی که خوی و خصلت حقیقی خود را نمایان کرده و ذات ویرانگر خود را به نمایش میگذارد، یکی از مهمترین نقاط قوت God of War Ragnarok محسوب میشود.
شخصیتهای شروری چندبعدی که پرداخت مناسبی دارند، همواره موفق میشوند تا توجه بازیکنان را به سوی خود جلب کرده و باعث شوند تا مخاطبین برای آرمانها و اهداف آنها اهمیت قائل شوند. فارغ از اینکه حرفها و اعمال این شخصیتهای شرور تا چه اندازه مخرب و غیراخلاقی است، بازیکن باید بتواند خود را در موقعیتی ببیند که تقابل با آنتاگونیست داستان برای او به یک اتفاق مهم تبدیل شده است. اودین شخصیتی بوده که شما را بارها و بارها غافلگیر کرده و باعث میشود تا در سرتاسر داستان God of War Ragnarok، تهدیدی که از سوی او متوجه شما است را احساس نمایید. این ویژگی مشترکی است که بهترین آنتاگونیستهای صنعت ویدیو گیم از آن بهره میبرند. از واس (Vaas) در Far Cry 3 گرفته تا جوکر (Joker) در Batman: Arkam و همچنین داچ (Dutch) در Red Dead Redemption 2.
پس از اینکه آتریوس از انگیزه واقعی اودین اطلاع حاصل میکند، او را در یک سنگ عظیم گیر میاندازد. در این زمان سیندری (Sindri) از راه رسیده و با چکش خود، وی را نابود میسازد. با اینکه این موضوع باعث میشود تا چنین فکر کنیم که همه چیز برای اودین به پایان رسیده، اما با توجه به اینکه از ذات مکار و حیلهگر او باخبر هستیم، نمیتوانیم از حذف او برای همیشه مطمئن باشیم.
منبع: Gamingbolt