قرارداد بین اکتیویژن بلیزارد و سرویس یوتیوب برای برگزاری مسابقات Call of Duty، Overwatch و Hearthstone حدود ۱۶۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است.
یوتیوب بعد از آغاز مسابقات لیگ جهانی Call of Duty از یک قرارداد انحصاری با شرکت اکتیویژن رونمایی کرد. در آن زمان طرفداران از اینکه عوامل از Twitch به یوتوب مهاجرت کردند، ابراز ناراحتی کردند. این قرارداد که بازیهای Call of Duty، Overwatch و Hearthstone را شامل میشد، حالا و بعد از گذشت سه سال، چیزی در حدود ۱۶۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است.
قرارداد قبلی اکتیویژن که به طور اختصاصی برای مسابقات Overwatch League به ثبت رسیده بود، به مدت دو سال در حدود ۹۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده بود. منابع موثق تأیید کردند که بخش اعظم این پول، به مسابقات لیگ Overwatch اختصاص داشته و مقداری از آن نیز صرف رقابتهای لیگ جهانی Call of Duty شده است. ظاهراً بازیهای Hearthstone بدون اختصاص هزینه و به عنوان یکی از بندهای قرارداد با یوتیوب اضافه شده است.
گفته میشود که بندهای تشویقی مربوط به درآمدهای تبلیغاتی و حجم بازدیدها و مخاطبان هریک از این لیگها، موجب جلب رضایت طرفین روی اعداد و ارقام موجود در این توافق شده است. شرکت گوگل، علاوه بر برگزاری انحصاری مسابقات لیگ، خدمات و محاسبات ابری مورد نیاز اکتیویژن بلیزارد را نیز از طریق سرویس Google Cloud تأمین خواهد کرد.
استوارت ساو (Stuart Saw) متخصص و تحلیلگر استراتژیهای صنعت جهانی Esports در ایمیلی که در این خصوص منتشر کرده مینویسد:
از دیدگاه یک بازار کلان، این اتفاق مهمی در تاریخ مسابقات Esports به شمار میرود. این نخستین باری است که یک توسعهدهندهی سطح بالای غربی، یکی از محصولات خود را به صورت انحصاری و خارج از بستر Twitch ارائه میکند. یعنی کاری که اکتیویژن حدود پنج سال پیش با مجموعهی Call of Duty انجام داد. این اتفاق، برای یوتیوب یک اقدام عملی در راستای توجه ویژه روی تقویت یک پدیده روبهرشد محسوب میشود.
وی در ادامه مینویسد:
اگر به مجموعهی گوگل، یوتیوب، سرویسهای ابری، استیدیا و تبلیغات نگاهی داشته باشید، میتوان به وضوح مشاهده کرد که صنعت گیمینگ یکی از اولویتهای اصلی آنها محسوب میشود. ضمن این که این یکی از اولین نمونههای است که میتوان خیلی زود سیاستهای بین گروهی گوگل را در آن مشاهده کرد. این یک دستاورد بزرگ و تضمینی برای هردو مفهوم Cloud و YouTube محسوب میشود. گوگل از هردوی اینها به عنوان وسیلهای علیه AWS و Twitch از شرکت آمازون استفاده خواهد کرد.
این توافق، اقدامی جالب توجه از سوی اکتیویژن بود که احتمال زیاد تاثیر بزرگی روی Twitch میگذارد. براساس گفتههای استوارت ساو، «حالا دیگر همه چیز کمی متفاوت بهنظر میرسد؛ صنعت حق نشر به بالاترین سطح رقابت خود در طول تاریخ رسیده و حجم پلتفرمهای استریمینگ حاضر در این رقابت به حدی رسیده که ممکن است برای اولین بار به سمت یک بازار پراکنده حرکت کنیم.»