بازی Crysis Enhanced Edition
بازی Crysis Enhanced Edition به‌صورت رایگان برای دانلود قرار گرفت
تیر ۲۹, ۱۳۹۹
Warhammer 40K
نقدها و نمرات نسخه‌ی کنسولی بازی Warhammer 40K: Mechanicus
تیر ۲۹, ۱۳۹۹

استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 باعث افزایش حجم بازی‌ها خواهد شد

موتور گرافیکی Unreal Engine 5

به نقل از توسعه‌دهندگان موتور گرافیکی Unreal Engine 5، استفاده از این موتور در نسل بعدی بازی‌های ویدیویی باعث خواهد شد تا حجم نهایی بازی‌ها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند. همچنین، در این مصاحبه برای توصیف این میزان از افزایش حجم از کلمه‌ی “Skyrocket” استفاده شده است که نشان از افزایش چندین و چند برابری حجم بازی‌ها در آینده‌ی نه‌چندان دور دارد.

اگر بخواهیم روند صعودی افزایش حجم بازی‌ها از ابتدای نسل هشتم تا انتهای آن را بسنجیم، شاهد یک نمودار عجیب و غریب خواهیم بود که نشان از اوج گیری استاندارد حجم بازی ها از بازه‌ی ۲۵ گیگابایت تا ۷۵ گیگابایت دارد. همچنین، آمار مربوط به حجم بازی‌ها در دو سال گذشته نشان می‌دهد که حتی اگر بخواهیم بازی‌هایی نظیر Division 2، Destiny 2، Battlefront 2 و یا Red Dead Redemption 2 که حجمی بیش از ۱۰۰ گیگابایت را اشغال می‌کنند را فاکتور بگیریم، عنوان Call of Duty Modern Warfare به تنهایی و با دارا بودن حجمی بیش از ۲۰۰ گیگابایت (+۱۰۰ گیگابایت حجم مورد نیاز برای بروزرسانی در کنسول‌ها)، به تنهایی می‌تواند کنسول‌های بازی ۵۱۲ گیگابایتی که در ابتدای نسل ایده‌آل به‌نظر می‌رسیدند را به انحصار خود درآورد.

اما حالا مسئله به این موضوع ختم نمی‌شود و با به پایان رسیدن تدریجی نسل هشتم و ورود موتور گرافیکی جدید Unreal Engine 5، در کنار پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در زمینه‌ی کیفیت بصری و افزایش وسعت نقشه‌های بازی‌ها (به لطف استفاده از SSD)، باید منتظر افزایش چند برابری حجم عناوین مختلف باشیم.

از همین رو و در مصاحبه‌ای که اخیراً از توسعه‌دهندگان این موتور گرافیکی منتشر شده است، آن‌ها نیز موضوع افزایش حجم بازی‌های آینده را غیرقابل اجتناب دانستند و آن را یکی از مشکلات اساسی توسعه‌دهندگان در نسل بعدی کنسول‌های بازی خطاب کردند؛ حال آنکه حافظه‌ی کنسول‌های نسل بعدی نیز به دلیل استفاده از SSDها و تاثیر بسیار زیاد آن‌ها در قیمت تمام شده‌ی کنسول‌ها ناممکن بوده است و همچنان شاهد حافظه‌های حدود یک‌ترابایتی در آن‌ها خواهیم بود.

رایان شاه (Ryan Shah)، برنامه‌نویس ارشد این موتور گرافیکی و عضو شرکت Epic در این باره چنین اظهار کرد که:

استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 5 و بخصوص سیستم Nanite بسیار لذت بخش است و محصول نهایی آن نیز خارق‌العاده خواهد بود. با اینکه این موتور گرافیکی اجازه می‌دهد تا خلاقیت بیشتری به خرج دهید و هرچه که در ذهنتان می‌گذرد را پیاده‌سازی کنید، اما در عین حال باعث ایجاد نگرانی‌های مختلفی نیز خواهد شد. اگر بخواهم مثالی برایتان بزنم، می‌توانم به بازی Call of Duty Warzone اشاره کنم که در عین ارایه‌ی یک تجربه‌ی سرگرم کننده و لذت‌بخش، همچنان شکایات بی‌شمار کاربرانش را روانه‌ی شرکت سازنده‌ی خود می‌کند. به‌هرترتیب، با توجه این‌که فناوری‌های جدید Unreal Engine 5 امکان استفاده از منابع بیشتری را به توسعه‌دهندگان می‌دهد، اما این امکانات باعث خواهند شد تا حجم نهایی بازی‌ها نیز به طرز چشمگیری افزایش یابد و این موضوع می‌تواند به یک چالش اساسی مبدل شود.

همچنین، وی در مورد نمایشی که اخیراً از قدرت این موتور گرافیکی ارایه شد نیز چنین توضیح داد:

به نظر من برای ارایه‌ی نمایشی از قدرت این موتور گرافیکی کار جالبی صورت گرفت، اما باید توجه داشته باشید که این دمو تنها بخش کوچکی از قدرت Unreal Engine 5 را به نمایش کشید. در واقع، پیاده‌سازی بخش‌های زیادی از این دمو همچنان به وسیله‌ی موتور Unreal Engine 4 نیز میسر است. علاوه براین، پیشرفت تدریجی این موتور گرافیکی به ما این امکان را می‌دهد که یک موتور کاملاً یکپارچه و با توانایی‌های مختلف داشته باشیم و پیاده سازی بازی‌های نسل پیش و ارتقای آن‌ها نیز بسیار ساده باشد. در واقع، ما به جای ساخت یک بازی از پایه‌ی خود می‌توانیم آن را به این موتور گرافیکی منتقل کنیم و بدین‌ترتیب دست توسعه‌دهندگان (برای ارتقای بازی‌های بین نسلی) بسیار بازتر خواهد بود.

در مجموع، به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ی نه‌چندان دور، مسئله‌ی افزایش حجم بازی‌ها تبدیل به یک چالش پیچیده شود. همانطور که اشاره شد، متاسفانه سریع‌تر چند صدبرابری حافظه‌های کنسول‌های نسل بعدی (به لطف حافظه‌های SSD) علاوه براینکه هیچ تاثیری بر حجم نهایی بازی‌ها نخواهد داشت، بلکه باعث می‌شود تا ارتقای حافظه‌ی آن‌ها نیز به سادگی کنسول‌های نسل هشتمی نباشد؛ چرا که قیمت حافظه‌های SSD و به‌خصوص حافظه‌ی استفاده شده در کنسول پلی‌استیشن ۵، بسیار بالاتر حافظه‌های رایج فعلی است. همچنین، با به تحقق پیوستن موضوع افزایش چند برابری حجم بازی‌ها، به‌نظر نمی‌رسد که ۸۲۵ گیگابایت و ۱ ترابایت حافظه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری‌اکس عددی معقول باشد؛ حال آنکه این عدد در ابتدای نسل نهم بسیار کم به‌نظر می‌رسد و راهی طولانی تا آخر نسل یاد شده در پیش خواهد بود و ممکن است تا روند افزایش حجم بازی‌ها در نسل هشتم، در نسل نهم نیز تکرار شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 10 =

شروع تماس
تماس با ما
سلام
چطور می توانم کمکتون کنم؟