مراسم E3 2021 نیز با تمام فراز و فرودها و اتفاقات مختلف به پایان رسید و در نهایت، میتوان با قطعیت گفت که بهترین نمایش کل مراسم، مربوط به کنفرانس مایکروسافت یا بهتر است بگویم کنفرانس ترکیبی مایکروسافت و بتسدا بود. پس از سالها ناکامی و ضعف گسترده در زمینهی توسعه و عرضهی آثار انحصاری، به نظر میرسد مایکروسافت در مسیر درست قرار دارد و خرید بتسدا نیز روز به روز ارزش خود را بیشتر نمایان میکند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کنفرانس مایکروسافت در E3 امسال …
پس از نمایش تریلر سال گذشته Halo: Infinite، مخاطبان و طرفداران این سری به شدت به انتقاد از کیفیت گرافیکی، Visual، بافتها و تکسچرهای بازی پرداختهاند و به طور کلی اکثر مخاطبان به شدت از گرافیک هنری بازی ناامید شده بودند. منصفانه قضاوت کنیم حق داشتند چرا که گرافیک هنری بازی اصلا و ابدا در حد عنوانی که سال ۲۰۲۱ عرضه میشود نبود و بیشتر به بازی شبیه بود که قرار بوده اول نسل هشت عرضه شود. این مشکل جایی عمیقتر شد که برخی افراد گرافیک هنری و و Visual هیلو اینفینیت را با آثار بزرگ سونی مقایسه کردند تا مخاطبان بیش از پیش ناامید شوند.
بعد از این اتفاقات شاهد تأخیر طولانی مدت بازی بودیم و حالا با توجه به تریلری که در E3 دیدیم، این تأخیر در عرضه حرکتی بسیار منطقی بود. در تریلر E3، نه تنها کیفیت بافتها و تکسچرها بهبود یافته بود، بلکه نورپردازی نیز پیشرفت قابلقبولی به خود دیده بود. البته حقیقت این است همچنان گرافیک هنری بازی در حد یک عنوان نسل نهمی نیست اما با این وجود بهبودهای انجام شده کمی اوضاع را بهتر میکنند.
همچنین اعلام شد که بخش چندنفرهی بازی، کاملا رایگان خواهد بود و قرار است Multiplayer هیلو را به دوران اوج خود که بسیاری عقیده دارند نسخهی سوم بوده است برگرداند.
از همان اولین روزهایی که شاهد معرفی عنوان بزرگ بتسدا یعنی Starfield بودیم، بسیاری از اینسایدرها معتقد بودند که این عنوان سالها با انتشار فاصله دارد و احتمالا زودتر از ۲۰۲۳-۲۰۲۴ عرضه نشود. اما خب همانطور که مشخص شد بازی Starfield سال آینده رسما عرضه میشود و مخاطبان میتوانند به تجربهی آن بپردازند.
در مورد این بازی آنچنان چیز زیادی نمیدانیم. اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده اشاره دارد که این عنوان از لحاظ پیشروی، انجام مراحل و وجود Factionهای مختلف بسیار به بازی Skyrim شباهت دارد و امکان بازی با دوربین اول و سوم شخص وجود دارد. متاسفانه گیمپلی بازی نمایش داده نشد تا به جزئیات بیشتر پی ببریم اما با توجه به این نکته که Starfield سالهاست در دست ساخت قرار دارد و به نوعی بزرگترین پروژه بتسدا بعدا از عرضهی اسکایریم است، به نظر میرسد با عنوانی بسیار عظیم طرف خواهیم بود. همچنین کاربران در تریلر Starfield، نقشهی دنیای Skyrim یعنی Tamriel را کشف کردند و به نظر میرسد بتسدا تلویحا تایید کرده که Hammerfell، مکان وقوع اتفاقات The Elder Scrolls 6 خواهد بود. همچنین مشخص شد که عنوان Starfield در انحصار کامل پلتفرمهای مایکروسافت خواهد بود.
بسیاری اعتقاد دارند که بهترین نمایش کل E3 مربوط به دنبالهی سری Forza Horizon بود. عنوان Forza Horizon 5 در مکزیک جریان دارد و به نظر میرسد قرار است به معنای واقعی کلمه یک تجربهی نسل بعدی را ارائه دهد. گرافیک بازی خیرهکننده بود و حتی منتقدان و کارشناسان دنیای گیم نیز حیرت زده شدند. نه تنها کیفیت بافتها فوقالعاده به نظر میرسد، بلکه نورپردازی در سطح بینظیری قرار دارد و آب و هوای داینامیک نیز بسیار عالی کار شده. بازی برای عرضه در ۹ نوامبر امسال برنامهریزی شده و همچنین تایید شد که بر روی هر دو کنسول سریز بر روی ۶۰ فریم نیز اجرا میشود.
به نظر میرسد Forza horizon 5 قرار است بار دیگر استانداردهای گرافیکی را جابهجا کند و انقلابی در زمینه گرافیک هنری رقم بزند. بدون هیچ شکی، معرفی Forza Horizon 5 یکی از بهترین نمایشهای مایکروسافت و حتی کل E3 به شمار میرفت.
در بین تمام تریلرهای جدی، تریلر Outer Worlds 2 به طور کامل کلیشههای تریلرها را در هم کوبید و به معنای واقعی کلمه اوج خلاقیت در ساخت تریلر به شمار میرفت. در این نمایش کوتاه، علنا خود سازندگان به نکات مختلفی طعنه زدند و با آنها شوخی کردند. در اول تریلر شاهد هیولایی بزرگ بودیم که خود راوی اشاره کرد که این هیولا فقط برای تریلر ساخته شده و در خود بازی حضور ندارد! در ادامه نیز شاهد چند سکانس مبارزه و چند سکانس Longshot بودیم که روایت فوقالعاده راوی و اشاره به برخی کلیشههای تریلرها بسیار هوشمندانه و جذاب بود. در نهایت تریلر بازی با این نکته به پایان رسید که چون سازندگان هنوز کار ساخت هیچ بخشی را به سرانجام نرساندهاند هیچ چیزی از گیمپلی یا شخصیت را نشان نمیدهند و تنها اسم بازی است که مشخص شده!
این نمایش، بدون شک یکی از متفاوتترین و جذابترین تریلرهای تاریخ بود که با دوری از کلیشهها به معرفی بازی پرداخت.
در مورد استودیو سازنده یعنی Obsidian هم باید عرض کنم به نظر میرسد مایکروسافت حساب ویژهای روی این استودیو باز کرده است چرا که Obsidian هماکنون بر روی سه پروژه به طور همزمان کار میکند و گزارشها حاکی از این است که مایکروسافت منبع مالی فوقالعادهای به این استودیو اختصاص داده است. در کنار نسخهی دوم Outer Worlds، این استودیو بر روی RPG که چندی پیش معرفی شد یعنی Avowed نیز کار میکند و یک پروژهی معرفی نشده دیگر نیز دارد.عنوان Grounded نیز که به صورت Early acces در دسترس است دیگر پروژهای است که Obsidian به کار روی آن مشغول است. به نظر میرسد تا چند سال دیگر Obsidian به استودیویی بسیار ارزشمند برای مایکروسافت تبدیل گردد.
در E3 امسال شاهد نمایش گیمپلی عنوان S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl نیز بودیم. اتمسفر بازی بسیار سنگین و قوی کار شده بود و به نظر میرسد دنیای بازی بسیار دارک و مخوف باشد و جای جای پر است خطرات انسانی و هیولاهای کوچک و بزرگ مختلف. چند سکانس کوتاه از مبارزات و گیمپلی بازی را نیز شاهد بودیم. از آنجایی که S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl عنوانی جهان آزاد است، هر گونه قضاوت در مورد این بازی به بعد از عرضهی بازی موکول میشود هر چند سازندگان اعلام کردهاند با احتساب محتوای فرعی و جانبی، S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl حداقل ۱۰۰ ساعت محتوا در اختیار مخاطبان قرار میدهد و برای تجربهی تمام محتوای بازی بیش از یکبار میبایست بازی را تجربه کرد.
امیدوارم S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl بتواند تجربهای بینظیر در دنیای آخرالزمانی را روایت کند و از آنجایی که بازی جهان آزاد است، این پتانسیل را دارد که برای مدت طولانی مخاطبان را سرگرم سازد.
در لحظات ابتدایی تریلر معرفی Contraband، بسیاری تصور میکردند با عنوان Indiana Jones طرف خواهیم بود. اما در ادامه مشخص شد که با اثر جدید استودیو Avalanche یعنی Contraband مواجه هستیم که عنوانی جهان آزاد به شمار میآید.
اطلاعات بسیار اندکی در مورد بازی در اختیار داریم. به طور کلی میدانیم بازی در دهه هفتاد میلادی در منطقهای خیالی در جنوب آسیا قرار دارد و بازیبازان کنترل یک قاچاقچی را بر عهده میگیرند. به غیر از این مورد، همچنین بازی دارای حالت Co-op نیز هست. متاسفانه هیچگونه اطلاعاتی در مورد گیمپلی، مبارزات و یا دنیای بازی منتشر نشده است. به نظر میرسد در آینده و در قالب نمایشهای دیگر باید منتظر اطلاعات تکمیلی بیشتری در این مورد باشیم. از آنجایی که ناشر بازی Xbox Game Studios است، این بازی نیز در انحصار پلتفرمهای مایکروسافت خواهد بود.
جدیدترین اثر استودیو آرکین که در لحظات پایانی E3 مایکروسافت معرفی شد، عنوان Redfall است که تا پیش از این با نام Omen میان اینسایدرها شناخته میشد. این بازی که یک شوتر اول شخص جهان آزاد Co-op محور است به نظر میرسد دارای کلاسهای مبارزاتی گوناگون و Play Styleهای مختلف است. متاسفانه تریلر نمایش داده شده کاملا سینماتیک بود و هیچ چیز در مورد گیمپلی و مبارزات بازی نمیدانیم. اما از آنجایی که آرکین سابقهی بسیار درخشانی دارد، میتوان امیدوار بود که Redfall حداقل از لحاظ گیمپلی بسیار جذاب خواهد بود. این عنوان نیز در سال ۲۰۲۲ به طور انحصاری برای پلتفرمهای مایکروسافت عرضه خواهد شد.
بازی اول شخص Atomic Heart که دارای المانهای نقشآفرینی است، محصول استودیوی روسی Mundfish است. این عنوان که چند سال است در دست توسعه قرار دارد، در دهه پنجاه میلادی در شوروی جریان دارد اما در یک دنیای تاریخی دیگر. بر اساس نمایشهای بازی، باید گفت با شوتری دیوانهوار طرف هستیم که المانهای گستردهای را به کار برده است. البته بر طبق شنیدهها، روند توسعه بازی چند بار دچار مشکلات گسترده شده و اعضای مختلفی استودیو را ترک کردهاند. با این وجود با قضاوت کلی از روی گیمپلی بازی، عنوان Atomic Heart پتانسیل بالقوه خوبی را داراست. اما این که این پتانسیل بالقوه به بالفعل تبدیل میگردد یا خیر مشخص نیست …
در انتها نگاهی میاندازیم به تمام عناوینی که در E3 مایکروسافت نمایش داشتند و بر روی سرویس گیم پس قرار میگیرند.
Yakuza: Like a Dragon
Back 4 Blood
Starfield
Contraband
STALKER 2
Somerville
Halo Infinite
Hades
A Plague Tale Requiem
Slime Rancher 2
Party Animals
Psychonauts 2
Shredders
Atomic Heart
Replaced
Grounded: The Shroom and Doom update
Eiyuden Chronicle Rising
Eiyuden Chronicle Hundred Heroes
The Ascent
Age of Empires 4
The Outer Worlds 2
Microsoft Flight Simulator
Forza Horizon 5
Among Us
Dungeons & Dragons: Dark Alliance
Twelve Minutes
Anacrusis
Scorn
Aragami 2
Sable
Hello Neighbor 2
The Gunk
Redfall
امسال مایکروسافت بسیار آماده بود و شاهد نمایشهای جذاب مختلفی از آثار آینده Xbox Game Studios بودیم. همچنین گیم پس روز به روز دارد بهتر میشود و به یک پیشنهاد بینظیر در صنعت گیم تبدیل شده است. از آنجایی که برنامهی مایکروسافت برای عرضه آثار انحصاری بزرگ طولانی مدت است، باید گفت در سالهای آینده شاهد اتفاقات بسیار بزرگتری خواهیم بود و حتی میتوان گفت نمایش مایکروسافت در E3 سال آینده کاملتر و پربارتر خواهد بود.