گزارشهای اخیر بلومبرگ حاکی از آن هستند که بازی Cyberpunk 2077 تا اواسط دورهی توسعهی خود قرار بود تا از دوربین سوم شخص بهره ببرد و این موضوع پس از ریبوت شدن آن دستخوش تغییر شد.
اخبار پیرامون استودیوی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، حاکی از آن هستند که بازی Cyberpunk 2077 در زمان توسعهی خود قرار بود تا بازیبازان را با زاویهی دید سوم شخص میزبانی کند، اما پس از منصوب شدن آقای آدام بادوسکی (Adam Badowski) به عنوان کارگردان، تغییرات زیادی در عناصر مختلف عنوان مذکور شکل گرفت که حتی منجر به جدایی چندین تن از اعضای شاخص تیم سازندهی آن شد. همچنین، ادعا میشود که این موضوع تاثیر بسازایی بر روی روند ساخت بازی گذاشت و اعضای این استودیو حتی انتظار نداشتند که بازی پیش از سال ۲۰۲۲ قابل عرضه باشد.
البته، ممکن است با خود تصور کنید که جدایی چند تن از اعضای تیم نباید چنین اثری در کیفیت نهایی یک محصول داشته باشد، اما لازم به ذکر است که استودیوی سیدی پراجکت با اعمال این تغییرات مجبور شد تا ویژگیها و مکانیزمهای بسیار متعددی از بازی را نیز دستخوش تغییرات کند که هماکنون نمونههایی نظیر مکانیزم بالا رفتن از دیوار و استفاده از قطار داخل شهری را میتوان در بازی مشاهده نمود که احتمالاً توسط تیم سازنده به دلیل کمبود زمان بهکلی حذف شدهاند. از طرفی دیگر، با در نظر گرفتن صحیح بودن مورد فوق، به این نتیجه میرسیم که حتی نمایش منتشر شده از گیمپلی این بازی در رویداد E3 2018 نیز عجیب بوده است؛ چرا که بر این اساس در آن زمان هنوز گیمپلی بازی پر از ایراد و اشکال بوده و تیم سازندهی آن نیز به سختی مشغول بازبینی و ریبوت این اثر بودهاند. البته، این نکته باید درنظر گرفته شود که Cyberpunk 2077 تنها بازی AAA نیست که در اواسط دورهی توسعهی خود دستخوش تغییرات اساسی میشود و برای مثال میتوان به عنوان Dragon Age 4 نیز اشاره کرد که شرایط مشاهبهای را تجربه کرده است.
به هر ترتیب، اگرچه زاویه دید سوم شخص میتوانست جذابیت بیشتری داشته باشد، اما دوربین اول شخص فعلی Cyberpunk 2077 نیز بازی را بسیار زیبا جلوه میدهد و میتوان به جزییاتی نظیر ناخن شخصیت بازی نیز اشراف داشت، اما متاسفانه در حال حاضر عدهی کثیری از بازیبازان سراسر دنیا از خریدن بازی به دلایلی که کاملاً روشن است خودداری میکنند و منتظر ارائهی بروزرسانیهای آیندهی بازی هستند. در حقیقت، در این برهه از زمان، میتوان ادعا کرد که بازی Cyberpunk 2077 حتی بدون درنظر گرفتن مشکلات فنی عدیدهی خود بازهم نتوانست آنطور که استودیوی سازندهاش وعده داد بود عمل کند. از طرفی دیگر، نمایشهای پیشین این بازی و مصاحبههایی که مدام از سوی استودیوی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) منتشر میشد، نشان از یک بازی جریانساز و پر از جزئیات خیره کننده و حیرت برانگیز داشتند که حتی بر روی کنسولهای پایهی نسل هشتمی نیز به صورت غافلگیر کنندهای خوب اجرا میشد.
اما در نهایت، محصولی که با جنجالهای فراوان و با برنامهریزیهای از پیش تعیین شده ابتدا در دست منتقدان و سپس به دست بازیبازان رسید، تا حدود زیادی با آن چیزی که انتظار داشتیم فاصله داشت. از طرفی دیگر، صحبتهای اخیر آقای مارچین ایوینسکی (Marcin Iwiński) با این مضمون که “کنسولهای نسل هشتمی بخش اعظمی از مشکلات بازی را در زمان آزمایش آن به ما نشان ندادند” و پست اخیر آقای جیسن شرایر (Jason Schreier) مبنی این که “نمایش پخش شده از گیمپلی این بازی در E3 2018 به کلی ساختگی و دروغین بود” نیز تیر خلاص را به پیکر ادعاهای این استودیو زدند تا سیدی پراجکت رد در حالی که در انبوهی از مشکلات، شکایات، بازپسگیری مبالغ پرداخت شده، لغو موقت توسعهی بخش چند نفره، فشار سهامداران، افت ارزش سهام و موارد دیگر غرق شده است، در حال رفع مشکلات بازی باشد و امیدواریم که در نهایت نیز این امر به تحقق پیوسته و بازی شرایط با ثباتی پیدا کند.
بازی Cyberpunk 2077، هم اکنون بر روی کنسولهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان، سرویس گوگل استیدیا و پلتفرم رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد. همچنین این بازی هماکنون از طریق قابلیت Backward Compatibility بر روی کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس و سری نیز قابل اجرا است.