سری Metal Gear از جمله بازیهای معروف و برجسته به شمار میروند که تاکنون نسخههای مختلفی از آنها منتشر شدهاند. هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) با خلق این آیپی انقلاب بزرگی را در بازیهای مخفیکاری ایجاد کرد. اگر از طرفداران این سری بازی باشید، میدانید که سالید اسنیک (Solid Snake) شخصیت اصلی فرنچایز مذکور محسوب میشود. این سرباز که ویژگیهای منحصر به فرد دارد، هواداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است و تاکنون علاوه بر مجموعهی Metal Gear، در Cross overها و سایر دنیای بازیها حضور داشته است. در این بخش از آیتم فکت بازی، به بررسی ۱۰ حقیقت جالب در مورد شخصیت سالید اسنیک میپردازیم.
از آنجا سالید اسنیک شخصیت اصلی مجموعهی Metal Gear به شمار میرود، برای خلق آن از شخصیتهای معروفی الهام گرفته شده است. برجستهترین این الهامات به شخصیتهای جیمز باند و اسنیک پلیسکن اختصاص دارد و اساساً جزو DNA سالید اسنیک هستند. سالید اسنیک همانند جیمز باند یک جاسوس فوقالعاده ماهر با علاقههای مختلف است. همچنین او مانند اسنیک پلیکسن شخصیتی تنها و نسبتاً خشن است.
سالید اسنیک یکی از سه کلون Big Boss است و به عنوان بزرگترین سرباز قرن بیستم به شمار میرود. او دقیقاً همانند برادرانش Liquid و Solidus، اساساً به عنوان جانشین Big Boss طراحی شده است تا سرباز نهایی خلق شود. با این حال، آنچه که ممکن است علی رغم لفاظیهای Liquid ندانید، این است که سالید اسنیک در واقع ضعیفترین کلون محسوب میشود. داشتن تمام ژنهای درجهی دوم Big Boss، باعث میشود که همهی کارهای سالید اسنیک چشمگیرتر باشند، زیرا او برای پیروزی به جای تئوری ژن خاص از مهارت خالص خود استفاده میکند.
وصیت The Boss یا رویا مفهومی است که اساساً همهی درگیریهای موجود در فرنچایز Metal Gear را شکل میدهد. میهنپرستان (Patriots) معتقد بودند برای داشتن جهانی از صلح که Boss آن را تصور میکند، باید بر همهی اطلاعات و جهان کنترل کامل داشته باشند. با این حال Big Boss معتقد است که سربازان همیشه در تاریخ جایی خواهند داشت و هیچ حکومتی نباید برای زندگی آنها حکم دهد. از طرف دیگر، سالید اسنیک به هیچ یک از این دو اصول اعتقاد نداشت، زیرا فکر میکرد هر دو ایدئولوژیهای دیوانهوار هستند. در عوض سالید اسنیک برای صلح دنیا جنگید. با وجود آنکه هرگز با Boss ملاقات نکرد اما به عنوان میراثدار زندهی او تبدیل شد.
در حالی که برای طراحی سالید اسنیک از فیلمهای مختلفی اقتباس شده است، طراحی این شخصیت در Metal Gear Solid 1 شگفتآور به نظر میرسد. برای طراحی بدن او از ژان کلود ون دام و همچنین چهره و ویژگیهای رفتاری او از کریستوفر والکن، دیگر بازیگر هالیوودی الهام گرفته شده است. ممکن است این مورد برای برخی از افراد تعجبآور باشد، اما توجه به این نکته مهم است که کریستوفر واکن در گذشته نقش سربازانی را بازی می کرد که از زخم و آسیبی عمیق رنج میبردند. این خصوصیات نیز در شخصیت سالید اسنیک وجود دارد.
سالید اسنیک در جهان Tom Clancy چند بار مورد اشاره قرار گرفته است. در حالی که اسنیک از سال ۲۰۰۸ دیگر هیچ یک از بازیهای اصلی مجموعهی Metal Gear حضور نداشته، اما حضور او در تمام طول تاریخ بازیهای ویدیویی در جهانهای مختلف احساس شده است. اشارهی جالب و در عین حال تلخ و شیرین توصیف سم فیشر (Sam Fisher) از این شخصیت در جریان وقایع Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands بود که وی از شخص دیگری مانند سم نام برد.
در داستان اولیهی Metal Gear Solid 4، شخصیتهای Old Snake و Otacan در پایان بازی اعدام میشوند. همچنین این موضوع توضیح داده میشود که چرا آهنگ “Here’s To You” در این بازی پیادهسازی شده است. با این حال، سران شرکت کونامی (Konami) اصرار داشتند که سالید اسنیک نباید در پایان بازی بمیرد. این امر موجب شد تا هیدئو کوجیما پایان دیگری را ایجاد نماید. این پایان برای طرفداران یک عشق یا نفرت بزرگ است. گرچه میتواند ادعا کرد که سالید اسنیک در پایان بازی مرده باشد، اما همچنان شواهدی وجود دارد که نشان میدهد این چنین نیست. پایانی که حتی فکر میکرد امکانپذیر نیست.
یکی از عجیبترین اتفاقاتی که تا به حال برای سری Metal Gear رخ داده است، لحظه ای کوتاه بود که سالید اسنیک با فرنچایز Ape Escape برخورد داشت. حتی یک جسم ساختگی Ape از سالید اسنیک وجود دارد که بازیکنان میتوانند آن را کنترل کنند. این ایستر اگ جالب تنها در یک بازی و در Ape Escape 3 همراه با مینی بازی Snake vs. Monkey در نسخه پلیاستیشن ۲ بازی Metal Gear Solid 3 در دسترس بوده است. از آن زمان به بعد کراس اوور جالب دیگری از این شخصیت دیده نشده است.
علی رغم اتهاماتی که Liquid Solid به برادر خود وارد کرد، واقعیت این است که سالید اسنیک به عنوان یک فوق سرباز طراحی شده و تا حدودی اعتراف میکند که جایگاهش در میدان جنگ است. او برای صلح جهانی به سختی میجنگد و مبارزه میکند. او بازنشسته شد و می خواست این طور بماند تا شرایط او را بمیراند. او فقط در تقریبا در تمام طول زندگی خود برای دیگران جنگید و پس از صحبت با پدرش بود که سرانجام تصمیم گرفت یک بار دیگر با آرامش زندگی کند. سالید اسنیک از اینکه اسلحه خود را زمین می گذارد خوشحال است، اما این کار را نمیکند زیرا هنوز کاری برای انجام داشت.
در بازی Metal Gear Solid 4 توسط Old Snake مشخص شد که او از زمانی که Big Boss به واحد خود خیانت کرده بود، استفاده از CQC را متوقف کرده است. امتناع از استفاده از چیزی که یک خائن از آن استفاده کرده و علاوه بر این، از زمان خود جلوتر بوده است. این بدان معنی بود که سالید اسنیک در بیشتر دوران حرفهای خود به CQB اعتماد میکرد. CQB مخفف عبارت Close Quarters Battle است که یک نوع سبک جنگی مبارزهای محسوب و در ارتش از آن استفاده میشود. همچنین این موضوع نشان میدهد که سالید اسنیک در اغلب بازیهای Metal Gear، به عمد خود را ضعیف میکند. با توجه به تواناییهای اسنیک در استفاده از CQC، او میتوانست کارهای فوقالعادهای را انجام دهد. در واقع سالید اسنیک خود را از قید میراث ژنتیکی که بر او قرار داده شده بود، رها کرد. CQC با عبارت کامل Close Quarters Combat یک سیستم ترکیبی مبارزهای است که امکان جابجایی سریع بین نبردهای مسلح و تن به تن را فراهم میکرد. این سیستم توسط Boss و Big Boss توسعه یافت.
سالید اسنیک پیش از آنکه وارد حوادث Shadow Moses شود، زندگی آرامی را در آلاسکا داشت. او حتی صاحب یک دسته از سگهای هاسکی بود. او به عنوان یک سورتمهچی قصد داشت در مسابقات Alaskan Iditarod شرکت کند. با این حال به دنبال اتفاقات بازی اول، او نتوانست به هدف خود برسد. اگر آن اتفاقات نبود، گیمرها نمیتوانستند در نقش یکی از بهترین جاسوسها و سربازها در بازیهای ویدیویی قرار بگیرند.