کمتر از دو ماه تا عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس باقی مانده است. بیایید رو راست باشیم که چیزی تا پایان پادشاهی کنسولهای نسل هشتم باقی نیست. سونی و مایکروسافت تمام تلاش خود را در جهت شروعی قدرتمند در ابتدای نسل نهم دارند. سونی تمرکز خود را بیشتر روی بازیهای انحصاری پلی استیشن 5 بنا نهاده است. در صورتی که رقیبش مایکروسافت روی سرویس گیمپس تمرکز دارد. سونی بسیار محافظه کار عمل کرده و چیز زیادی از کنسول به نمایش نگذاشته است. از سوی دیگر مایکروسافت در ماههای گذشته چندین بار کنسول جدیدش را برای رسانهها و افراد سرشناس ارسال کرده است.
بعد از اینکه هفته گذشته مایکروسافت خبر خرید کمپانی مادر بتزدا را اعلام کرد؛ بسیاری از توجهات به سوی آنها جلب شد. از این رو مایکروسافت فرصت مناسبی داشت تا بیشتر عرض اندام کند. به همین منظور مایکروسافت کنسول ایکس باکس سری ایکس را در اختیار برخی از رسانههای معتبر قرار داد تا به بررسی آن بپردازند. البته این بررسی شامل محدودیتی نیز بود. افرادی که کنسول را در اختیار داشتند فقط اجازه انتشار اطلاعات از دو قابلیت Backward Compatibility و Quick Resume را داشتند که البته با توجه به نبود محتوای نسل بعد منتطقی به نظر میرسد. قابلیت Backward Compatibility به شما اجازه اجرای بازیهای نسل قبل ایکس باکس را میدهد. در نتیجه شما میتوانید به آرشیو بازیهای Xbox One، Xbox 360 و ایکس باکس اورجینال دسترسی پیدا کنید. قابلیت Quick Resume نیز امکان اجرای چند بازی در پس زمینه برای کاربر فراهم میکند.
اولین بار در E3 2015 و کنفرانس مایکروسافت شاهد معرفی قابلیتی به نام Backward Compatibility بودیم. این قابلیت برای شما امکان اجرای بازیهای نسل قبل روی Xbox One را فراهم میکرد. در نسل نهم نیز شاهد ادامه این پشتیبانی هستیم. در نتیجه کنسول ایکس باکس سری ایکس از آرشیو وسیعی از بازیهای بیست سال گذشته بهره میبرد. همچنین قدرت سختافزار کنسول سری ایکس امکان اجرای بازیها با بهبود عملکرد در بخشهای مختلف را فراهم میکند. در نتیجه بازیها با نرخ فریم و کیفیت بهتری اجرا خواهند شد. بازیها روی ایکس باکس سری ایکس از قدرت این کنسول برای شبیه سازی HDR به صورت نرمافزاری و بهبود گرافیک خود استفاده میکنند. علاوه بر این بازیها با نرخ فریم بالاتری نسبت به نسل قبل اجرا میشوند.
سایت IGN موفق شده بازی GTA IV را روی کنسول ایکس باکس سری ایکس با نرخ 60 فریم در ثانیه اجرا کند. این موضوع در شرایطی ممکن شده که هیچگونه بروزرسانی و بهینه سازی برای این بازی جهت اجرا روی ایکس باکس سری ایکس توسط سازنده ارائه نشده است. در ادامه IGN به مقایسه سرعت بارگذاری این بازی نسل هفتمی روی ایکس باکس سری ایکس و Xbox ONE X پرداخته که به ترتیب هر کنسول برای لود کردن بازی به 10 و 24 ثانیه زمان نیاز داشته است.
در اجرای بازیهای نسل هشتم نیز بهبود قابل توجهی را شاهد خواهیم بود. برای همین منظور در ادامه به مقایسه عملکرد چند عنوان نسل هشتمی روی دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و Xbox One X میپردازیم. بازی Sekiro: Shadows Dies Twice روی ایکس باکس وان ایکس با نرخ 37 فریم در ثانیه به صورت میانگین اجرا میشود. اما ایکس باکس سری ایکس به سبب قدرت پردازشی بیشتر توان اجرای این بازی با 60 فریم در ثانیه و به صورت ثابت را دارا خواهد بود. این موضوع برای بازیهایی که نرخ فریم در آنها قفل باشد صدق نمیکند. بازی No Man’s Sky یکی از همین عناوین است که روی هر دو کنسول با نرخ 30 فریم در ثانیه و رزولوشن 4k اجرا میشود.
یکی از موضوعاتی که سونی و مایکروسافت مانور زیادی را روی آن میدهند، حافظههای SSD هستند. تفاوت این هارد درایوها با نسلها و مدلهای پیشین خود در سرعت بالا است. اگر روی کامپیوتر به جای هاردهای معمولی HDD از هارد SSD استفاده کنید؛ متوجه تغییر زیادی در سرعت عملکرد سیستم خود خواهید شد. بالاتر رفتن روز افزون حجم اطلاعات نیز اهمیت و لزوم استفاده از این نوع حافظهها را بیش از پیش افزایش میدهد.
از این رو مایکروسافت و سونی هاردهای پر سرعت SSD را برای کنسولهای نسل نهمی خود در نظر گرفتند. این حافظهها از نوع NVME M.2 هستند که عملکرد بسیار بهتری از SSDهای SATA ارائه میدهند. کنسول ایکس باکس سری ایکس از 1 تربایت حافظه SSD از نوع NVME بهره میبرد. یکی از مهمترین مشکلات در نسل هشتم کمبود حافظه برای نصب بازی روی کنسول بود. اما این موضوع میتواند در نسل بعدی مشکلات بیشتری را بوجود بیاورد. حتما به دنبال دلیل این موضوع هستید. خب در ادامه به دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.
با توجه به اینکه مایکروسافت تمرکز زیادی روی سرویس Xbox Game Pass گذاشته، بازیکنان به تعداد زیادی بازی دسترسی داشته و معمولا چندین بازی از عنوان مورد علاقه خود را دانلود میکنند. با توجه به بررسی رسانههای خارجی، کنسول ایکس باکس سری ایکس دارای 802 گیگابایت حافظه آزاد برای نصب بازی است. همچنین در صورت خرید SSD اکسترنال 1 ترابایتی که 220 دلار قیمت دارد؛ به 920 گیگابایت دیگر دسترسی دارید.
بازیهای نسل بعدی از قابلیتهای جدید و تکنولوژیهای پیشرفته مانند رهگیری پرتو یا همان Ray Tracing استفاده میکنند. در نتیجه بالا رفتن حجم بازیها اجتناب ناپذیر است.همین حالا بازیهایی مانند Call Of Duty: Modern Warfare بیشتر از 200 گیگابایت حافظه را روی هارد کنسول اشغال میکنند. عملا با نصب چند بازی در این حد و اندازه دیگر حافظه برای نصب و تجربه بازیهای بیشتر نیست و بازیکنان مجبور به حذف برخی از بازیها خواهند شد. از سوی دیگر SSD برخلاف حافظههای قدیمی HDD، عمر مفید مشخصی داشته و بعد از مدتی استفاده به کار خود پایان خواهد داد.
اما یکی از نکات مثبت در کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت اجرای بازیهای نسل قبل روی هاردهای معمولی است. البته کسانی که قادر به تست این قابلیت بودند پیشنهاد کردند که برای استفاده از حداکثر قدرت این کنسول، بازیها را روی هارد SSD منتقل کرد. همچنین امکان ذخیره سازی عناوین نسل بعدی روی هاردهای معمولی وجود دارد. اما برای اجرا باید حتما به SSD داخل کنسول منتقل شوند. این موضوع میتواند هزینه خرید حافظه جانبی را کاهش دهد. البته با افزایش تولید و کاهش هزینه تولید حافظههای SSD میتوان انتظار داشت که رفته رفته قیمت این نوع حافظه کاهش پیدا کند. اما تا آن زمان HDDهای قدیمی همچنان کمک خوبی هستند.
بالاتر به اهمیت و سرعت SSD کنسول اشاره کردیم. ترکیب این حافظه فوق سریع و معماری Velocity باعث شده تا بهبود قابل توجهی را در زمان بارگذاری بازیها شاهد باشیم. رسانههایی که فرصت استفاده از این کنسول را داشتند؛ همگی به سرعت بالا و تفاوت آن با نسل قبلی اشاره دارند. در ادامه مقایسه این رسانهها را با هم مرور میکنیم. بازی Red Dead Redemption 2 روی Xbox One X در زمان 2 دقیقه و 8 ثانیه و روی ایکس باکس سری ایکس در 38 ثانیه بارگذاری شد.
کنترل اثر استودیو رمدی عنوان بعدی بود که مورد مقایسه قرار گرفت. این بازی روی Xbox Series X در 10 ثانیه به صورت کامل بارگذاری شد. در صورتی که در Xbox One X این عدد برابر 58 ثانیه است. هیلو 5 در ایکس باکس سری ایکس حدود 25 ثانیه و در Xbox One X بیشتر از یک دقیقه آماده بازی شد. برای آخرین عنوان نیز باید به Fallout 4 اشاره کنیم. این بازی روی Xbox One X در 2 دقیقه و 11 ثانیه و با ایکس باکس سری ایکس در فقط 22 ثانیه وارد بازی شد.
از مقایسه بالا میتوان نتیجه گرفت که بازیها در ایکس باکس سری ایکس بسیار سریعتر از نسل قبل بارگذاری خواهند شد. اما در این بین بد نیست به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم. هیچ کدام از بازیها برای اجرا روی نسل بعدی و استفاده از قدرت و سرعت آن بهینه سازی نشده و همه این نتایج به لطف معماری Velocity و حافظه SSD به دست آمده است. پس باید خود را برای عناوینی که به منظور استفاده از این موارد بهینه سازی شدند آماده کنیم. جف گراب یکی از افراد سرشناس صنعت که به این نسخه از کنسول دسترسی داشته به مقایسه سرعت انتقال داده در SSD و HDD پرداخته است. در ادامه تفاوت این دو نوع حافظه در انتقال بازی Assassin’s Creed Origins با حجم 50 گیگابایت را مشاهده میکنید.
انتقال بازی از SSD خارجی به SSD داخلی: 2 دقیقه و 18 ثانیه
انتقال بازی از SSD داخلی به SSD خارجی: 4 دقیقه و 33 ثانیه
انتقال بازی از HDD خارجی به SSD داخلی: 7 دقیقه و 46 ثانیه
انتقال بازی از SSD داخلی به HDD داخلی: 10 دقیقه و 36 ثانیه
یکی دیگر از ویژگیهایی که مایکروسافت مانور زیادی رو آن داده، قابلیت Quick Resume است. با این قابلیت شما میتوانید بین چند بازی بدون هیچ درنگی جا به جا شوید. برای این کار فقط باید دکمه Home را روی کنترلر فشار داده و یک بازی دیگر از منو برای اجرا انتخاب کنید. بازی اول در همان نقطه باقی مانده و دومی اجرا میشود. طبق بررسی Gamespot قابلیت Quick Resume به شما امکان اجرای 6 بازی به صورت شناور را میدهد. در نتیجه میتوانید بدون معطلی بین این عناوین جا به جا شوید و دیگر لودینگی در کار نیست. جا به جا شدن میان بازیها چیزی بین 5 تا 7 ثانیه بسته به بازی زمان میبرد. برای مثال رفتن از بازی کنترل به Red Dead Redemption 2 زمان بیشتری از جا به جایی بین بازیهای سبکتر لازم دارد.
قبل از اتمام این مطلب بئ نیست به چند مورد اشاره کنیم که مرورشان خالی از لطف نیست. کنترلر جدید ایکس باکس کمی کوچک شده و میزبان یک D-pad جدید و دکمه Share است. این کنترلر و قابلیتهای آن به صورت کامل با نسلهای قبلی و همچنین PC سازگار است. درگاه USB-C نیز یکی دیگر از بهبودهای این کنترلر است. مورد بعدی بهبود رابط کاربری و سرعت آن است. کنسول ایکس باکس سری ایکس در 12 ثانیه روشن و آماده بازی کردن میشود. این عدد در حالت آماده به کار 5 ثانیه است. به نسبت نسل قبلی که این کار چیزی نزدیک به یک دقیقه طول میکشید؛ شاهد بهبود قابل توجهی هستیم. همچنین جا به جایی بین منو و برنامهها هیچ وقفه و تاخیری نداشته و حس کلی بهتری دارد.
در مجموع واکنش رسانههایی که این واحد (غیر نهایی) از ایکس باکس سری ایکس را دریافت خوب بوده و نوید انتقال حس واقعی نسل بعد از نظر قدرت و سرعت را میدهد. سرعت بارگذاری بازیها و مخصوصا قابلیت Quick Resume آنها را به وجد آورده است. همچنین اندازه کنسول آنچنان بزرگ نیست. به نظر جف گراب کنسول حس دستگاهی پریمیوم و 500 دلاری را به کاربر منتقل میکند. از نظر اندازه نیز آنچنان بزرگ نیست و حظورش روی میز احساس نمیشود. نظر شما چیست؟