نکتهٔ جالب در مورد داستان Resistance 2 و به طور کلی این سری، آن است که وقتی از بیرون و به تنهایی فقط به خود داستان نگاه میکنیم، ممکن است بگوییم این که یک داستان تقریبا کلیشهای نجات دنیا و «یک بازمانده» و… است که شاید هم روی کاغذ همین طور باشد اما هنر اینسامنیاک این است که چنین داستانی را با چنان روایت جذابی ترکیب کرده و چنان هیجان اکشن بازی را به طور نامحسوس به درون داستان تزریق کرده است که داستان بازی برای هر مخاطبی کلی لذتبخش و عالی به نظر میرسد و کار اینسامنیاک در این زمینه قابل تحسین است. همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردهام اسم این سری به طور خیلی جالب و دو پهلویی انتخاب شده است و هم نشانه مقاومت گروه Resistance و نیتن هیل در برابر کایمراهاست و هم اشارهای به مقاومت نیتن هیل در برابر ویروس کایمرا دارد که به عنوان تنها فردی که در برابر این عفونت مقاوم است شناخته میشود. در واقع نیتن هیل تنها بازمانده حمله ویروسی است و در مییابد که او یک نوع مقاومت در برابر تاثیرگذاری کامل ویروس دارد و این عفونت تنها سبب شده است که او بسیار قویتر شده و رفلکسهای سریعتری پیدا کند و زخمهای کوچکتر را خودش درمان و ترمیم نماید. همچنین چشمان او نیز زرد میشود که این یکی از اثرات ویروس کایمرا است. داستان نسخهٔ دوم در ادامهٔ بازی اول دنبال میشود که سربازان Special Research Projects Administration یا همان SRPA که توسط ریچارد بلیک رهبری میشوند، گروهبان نیتن هیل، شخصیت اصلی بازی اول و این نسخه را دستگیر کرده و او را به یک سایت آمریکایی منتقل میکنند ولی خیلی زود آنها با حملهٔ وسیع و مرگبار کایمراها روبرو میشوند و بلیک که ناامید شده است دستور رها کردن Daedalus که یک رهبر کایمراست را میدهد با این که به او هشدار میدهند نمیشود Daedalus را کنترل کرد.
Daedalus نهایتا فرار میکند و آنها هم مجبور به ترک پایگاهشان میشوند. سپس بلیک به هیل توضیح میدهد که او در اصل حاصل یک پروژهٔ مخفی به نام Project Abraham است که در آن قصد داشتهاند ابرسربازهایی را با استفاده از ویروس کایمرا ایجاد کنند تا در نبرد از آنها استفاده نمایند. از اینجا به بعد شاهد روند روایت داستان حول محور نیتن هیل و مبارزات او با کایمراها و نجات برخی از افراد مهم انسانها و اتفاقات هیجان انگیزی که در ادامه رخ میدهند هستیم و داستان بازی به شکلی خوب شما را به دنبال خود میکشاند و تا انتهای بازی، داستان یکی از محرکهای شما برای رساندن بازی به انتها محسوب میشود. البته اگر بخواهم روند و روایت داستان این نسخه را با بازی اول مقایسه کنم قطعا این نسخه پایینتر از عنوان نخست قرار میگیرد و کیفیت بازی اول را از این نظر ندارد. در داستان بازی برخی پیچشها وجود دارند که مقداری غیرعادی هستند و شاید کمی باعث گیجی بازیباز شوند. همچنین شخصیتهای بازی نسبت به بازی نخست چندان جذاب نیستند و در واقع طوری نیستند که بازیباز به آنها اهمیت بدهد و به سرنوشتشان علاقهمند شود. میتوانم بگویم یا یکی دو مورد که مربوط به روایت داستان و شخصیتپردازی هستند، تنها ضعفهای بازی محسوب میشوند (همراه برخی ایرادات ریز فنی)، زیرا از سایر جنبهها، Resistance 2 در زمان عرضهاش یک شوتر بینقص بود که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
صداگذاری و موسیقی در بازی Resistance 2 استاندارد و قابل قبول انجام گرفته است و یکی از بخشهایی محسوب میشوند که در راستای لذت بردن بیشتر بازیباز از تجربه این عنوان، نقش خود را تمام و کمال ایفا کرده اند. سازندگان موسیقی Resistance ۲ کار خود را نرمال و قابل قبول انجام داده و نمیتوان از موسیقیهای بازی ایراد خاصی گرفت و البته نمیتوان هم آنها را به یادماندنی توصیف کرد. موسیقی و ساندترک بازی کاملا با حال و هوای بازی همخوانی دارد و با داستان و دنیای بازی و فضای آن تطابق خوبی برقرار کرده است. البته نه از آن موسیقیهایی که دلتان بخواهد در خارج از بازی نیز به تنهایی به آنها گوش بدهید اما شنیدنشان در زمان بازی و به عنوان موسیقی پس زمینه و بخشهای گوناگون بازی، کاملا نقش خود را برای هرچه بیشتر فرو بردن شما در داستان و دنیای بازی ایفا میکنند و شاهد یک ساندترک استاندارد و کاملا مناسب با فضا و اتمسفر Resistance 2 هستیم. پر واضح است که سازندگان موسیقی بازی کاملا فضا و حس بازی را درک کردهاند و یک موسیقی کاملا مطابق با بازی را خلق کرده اند. ترکیب این ساندترک با طراحی هنری عالی محیطهای بازی و نورپردازی باکیفیت آن، یک خروجی کاملا ایده آل را برای بازیباز همراه دارد و وی را بیشتر به دل داستان و دنیای بازی میبرد. صداگذاری هم در Resistance 2 کاملا مناسب انجام گرفته است و مخصوصا صداگذاری کایمراهای مخوف و همینطور خود نیتن هیل بسیار عالی و با کیفیت انجام شده است و کاملا حس و حال بازی را به بازیباز القا میکند. صداگذاری دیگر شخصیتها نیز به خوبی انجام شده و صداپیشگان شخصیتهای مختلف بازی به خوبی از پس انجام وظیفه خود بر آمدهاند و شاهد صداگذاریهای با کیفیتی در بازی هستیم. صداگذاریهای محیطی بازی نیز همگی بسیار با دقت و با کیفیت در بازی شنیده میشوند و صداگذاری محیطی بازی و صدای شلیک سلاحها و… کاملا در روند بیشتر غرق کردن بازیباز در دل بازی نقش ایفا میکنند.
باید گفت تنها ایرادات عنوان Resistance 2 در بخش بصری، شامل باگهای گرافیکی و کیفیت تکسچرها و انیمیشنها هستند که مربوط به گرافیک فنی میشوند زیرا بازی در بخش هنری فوقالعاده کار کرده و در نهایت یک ترکیب زیبا و جذاب را پدید آورده است. همان طور که همیشه در نقد این قبیل بازیها که متعلق به ۱۰-۱۲ سال پیش هستند گفتهام، وقتی که سالها از انتشار یک بازی میگذرد و قصد دارید آن را نقد کنید مشکلترین بخش آن مطلب صحبت در مورد گرافیک و جلوههای بصری است زیرا که سالها از آن گذشته و ان قدر بازیهای با گرافیک روز و بینظیر دیدهایم و چشممان به آنها عادت کرده که ناخودآگاه فکر میکنیم که گرافیک بازی مورد نظر ما خیلی افتضاح است در حالی که بایستی آن را به نسبت سال انتشارش بررسی کنیم که این نیز کار آسانی نیست زیرا که ممکن است دقیقا مسائل گرافیکی ان را به یاد نداشته باشید و یا فراموش کرده باشید که بازیهای هم دوره آن چه گرافیکی داشتهاند و… اما به هر حال بایستی با توجه به دانستهها و تماشا کردن ویدئوهای گیم پلی و یا دوباره بازی کردن آن عنوان، در مورد بخش گرافیکی بازی صحبت کرد. Resistance 2 مثل نسخهٔ اول از لحاظ بصری پرفراز و نشیب عمل کرده و در بخش فنی شاهد عنوانی بودیم که در آن اشکالات و ایراداتی مشاهده میشدند و گاها شما را آزار میدادند و در بخش هنری، شاهد عنوانی بودیم که به طور خیلی عالی و فوق العادهای دنیای بازی را به تصویر میکشید.
از لحاظ گرافیک و طراحی هنری باید گفت عنوان Resistance 2 در سطح بسیار بالایی قرار دارد و در این زمینه کاملا موفق عمل کرده است تا شاهد یک دنیای تاریک و مریض و عفونت زده باشیم که دقیقا و کاملا، مناسب با اتمسفر بازی و سرنوشت جهان بعد از حمله کایمراها به آن است و به بهترین شکل، دورانی بسیار سخت برای انسانها را به تصویر میکشد. در طول روند بازی، به طور غالب شاهد محیطهای باز و آزاد هستیم اما در بخشهایی هم باید در فضاهای بسته مثل داخل مناطق زیرزمینی و… بازی را دنبال کنیم. این تنوع محیطها و خسته کننده نشدن مراحل در کنار نورپردازی عالی بازی یکی از نقاط قوت بازی است و خوشبختانه از این منظر بازی Resistance 2 شرایط کاملا مناسبی دارد و میتواند جذابیتش را برای شما حتی در دفعات بعدی بازی کردن نیز حفظ کند و دنیایی غم زده و مرده و دارای فضایی خفقان آور را با تم «واقع گرایانه در ترکیب با موضوع تخیلی کایمراها» در بازی شاهد هستیم که بستری بینهایت عالی را برای رخ دادن وقایع بازی ایجاد کرده است. به طور کلی بهترین خصوصیت گرافیکی Resistance 2 طراحی فوق العاده دنیای بازی و تنوع و فضاسازی بالا و واقع گرایانه محیط هاست که با یک سیستم شاهکار از خلق آب و هوای متغیر ترکیب شده است و سبب میشوند تا از بازی لذت ببرید. سیستم آب و هوا و مشاهده باران و تغییری که آب و هوا میکند به معنی واقعی مثل عناوین نسل هشتم است و هنوز هم برای خودش در این زمینه حرفی برای گفتن دارد آن هم سالها بعد انتشار. در واقع در Resistance 2 با عنوانی فوق العاده از لحاظ طراحی دنیا و مراحل بازی و شخصیتها و… طرف هستیم و طراحی دنیای بازی و بخشهای مختلف آن و فضاسازی در سطح بسیار عالی و با کیفیتی انجام شده است.
گرافیک فنی Resistance 2 در مقایسه با طراحی هنری آن، پر فراز و نشیب عمل کرده و شاهد باگهای مختلف و تکسچرهای بیکیفیت (البته بهتر از بازی نخست) و در مواردی معدود افت فریم در بازی هستیم. باید گفت Resistance 2 از ابعاد فنی خیلی حرف خاصی برای گفتن ندارد. باگهای مختلف و انیمیشنهای عجیبی در بازی وجود داشتند و گاها صحنههای عجیبی از فرو رفتن شخصیتها در دیوار و همین طور دیر لود شدن تکسچرها را در بازی مشاهده میکنیم. وضعیت کیفیت تکسچرها و انیمیشنها در برابر عناوین عالی نسل هفتمی حرفی برای گفتن ندارد و مخصوصا از نماهای نزدیک کاملا معمولی و بیکیفیت هستند. افت فریم نیز گاها در بازی اتفاق میافتد، اما تعداد آن خیلی زیاد نیست و در بخشهای خیلی شلوغ و سنگین، چند باری این اتفاق رخ میدهد. همچنین در این بخش باید به برخی انیمیشنهای ضعیف در بازی نیز اشاره کرد که گاها شما را آزار میدهد. به طور مثال انیمیشن صورت شخصیتها زیاد جالب کار نشده بود و مقداری حالت غیر طبیعی داشت. در زمینه کیفیت تکسچرها و بافتها و همینطور انیمیشنها Resistance ۲ یک بازی متوسط رو به بالا و شاید بهتر است بگوییم تقریبا خوب محسوب میشد اما از لحاظ گرافیک هنری بازی عالی بود. همه چیز در خلق دنیا و محیطهای مختلف بازی فوق العاده بود و در بالاترین سطح قرار داشت. در مجموع باید بگویم عنوان Resistance 2 از بازیهایی بود که در زمان عرضه با وجود مشکلات فنی از لحاظ طراحیهای هنری و طراحی مخوف و بینظیر کایمراها گرافیک جذابی داشت و اصطلاحا خفن بود مخصوصا با توجه به صحنههای بسیار خشن و مرگبار از درگیریهای نزدیک با کایمراها که واقعا ترسناک و وحشی بودند.
در نهایت و بعد از بررسی بخشهای مختلف بازی باید بگویم Resistance 2 در تکتک بخشهای خود آنقدر نقاط قوت پرتعداد دارد که باعث میشوند نقاط ضعف خیلی کمتعداد آن در بخش گرافیک فنی و شخصیتپردازی به چشم نیایند. Resistance 2 از لحاظ فضاسازی، جزو بازیهای قدرتمندی است که از تم آخرالزمانی برخوردارند و الگویی برای سازندگانی است که میخواهند عناوینی با موضوع آخرالزمان بسازند و فضای آخرالزمانی را به شکل باورپذیری در آن پیاده کنند. Resistance 2 یک شوتر اولشخص بسیار جذاب و پرمحتوا با بخشهای تکنفره و چندنفرهی قدرتمند است که یک پکیج کامل را برای علاقهمندان این سبک پدید آورد و جزو آن دست از عناوینی است که اگر آن را بازی کرده باشید همیشه از آن به نیکی یاد خواهید کرد و احتمالا فقط به یک بازی آن هم بسنده نکردهاید. گیم پلی و مبارزات بسیار لذتبخش، سلاحهای بینظیر و خاص، طراحی و تنوع عالی کایمراهای قدرتمند و مخوف، وجود یک تم وحشت کمرنگ در لایهی زیرین بازی، محیطها و مراحل متنوع در کنار داستان جذاب، همگی سبب خلق یک شوتر اول شخص فوق العاده خوش ساخت و هیجان انگیز شده اند.
اگر طرفدار عناوین شوتر هستید باید Resistance 2 و البته بهتر است بگویم هر ۳ نسخه ی آن را حتی حالا در ابتدای نسل نهم با پلیاستیشن ۳ تجربه کنید. این را به شما قول میدهم که هنوز هم کاملا ارزش دارد که به نسل هفتم بازگردید و این فرنچایز معرکه را تجربه نمایید زیرا نقاط قوت پرتعداد Resistance 2 سبب میشوند تا یک تجربه لذتبخش در یک داستان و دنیای آخرالزمانی برای شما رقم بخورد و عنوانی را تجربه نمایید که وقتی آن را به پایان میرسانید، از وقتی که برای آن گذاشتهاید کاملا راضی باشید؛ بالاخره هر چه باشد با یک فرنچایز از اینسامنیاک و سونی طرف هستیم. امیدوار هستیم که در نسل نهم، سونی و اینسامنیاک برنامهای برای ساخت نسخهی جدیدی از Resistance یا حداقل انتشار نسخههای بازسازی شده و ریمستر از این ۳ گانه بینظیر داشته باشند. واقعا حیف است که ۳ گانه هایی مثل Resistance و کیلزون، به صورت بازسازی شده و در قالب یک کالکشن عرضه نشوند.