بیش از چیزی حدود یک دهه از لغو شدن پیشدنبالهی سری Portal، یک بازیساز مستقل با ارائهی اطلاعاتی تازه در مورد این بازی منتشر کرده است و دوباره آن را سر زبانها انداخته است.
پس از انتشار The Orange Box (مجموعهی بازیهای شرکت ولو (Valve) شامل Half-Life 2، Team Fortress 2، Portal، Half-Life 2: Episode One و Half-Life 2: Episode 2) که با استقبال خوب مخاطبان روبهرو شد، شرکت ولو رو به انجام یک سری آزمایش در زمانی طراحی کارگردانیشده کرد. آزمایشهایی که گیب نیول (Gabe Newell) امیدوار بود باعث ایجاد موج جدیدی از خلاقیت در استودیو شوند. یکی از این آزمایشها F-Stop نام داشت و آن قدر درون استودیو محبوب شد تا چراغ سبز ساخته شدن، را به عنوان نسخهی جدید سری Portal بگیرد. برای دلایلی که هنوز هم مشخص نیست و برای آگاه شدن از آنها باید به تئوریهای کاربران وبسایت Reddit بسنده کرد، این بازی که قرار بود یک پیشدنباله باشد برای همیشه لغو شد.
یکی از دلایلی که خیلی از بازیبازها اصلا از وجود F-Stop خبر ندارند، این است که ولو خیلی ساده اصلا علاقهای به صحبت در مورد این بازی نداشت و گویی از تبدیل شدن این پروژه به یک بازی درست و حسابی کاملا ناامید بود. با این حال به نظر میرسد ولو به تازگی نظرش را تغییر داده است چرا که یک برنامهی یوتیوبی به نام Exposure (افشاگری) که توسط استودیوی بازیساز مستقل لانچهاوس سافتور (LunchHouse Software)، در مورد F-Stop توضیحاتی ارائه داده است. این طور که به نظر میرسد ولو کدهای اصلی F-Stop را در اختیار این استودیو قرار داده است تا در پروژهی مستقلشان یعنی Superliminal، از آن استفاده کنند. شاید برای همین است که ولو تصمیم به برملا کردن این راز در مورد بازی کرده است. چرا که همین حالا یک بازی دیگر دقیقا از همان کدها استفاده میکند.
این طور که به نظر میرسد، لانچهاوس قرار است در بازی بعدی نیز از همین کدهای پایه استفاده کند. در واقع به گفتهی تریستن هلکمب (Tristan Halcomb)، این استودیوی مستقل دربارهی هویت پروژهی بعدیشان مستقیما با ولو مشورت کرده است. اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نشده است، اما برای همراهی با این پروژه میتوانید به وبسایت برنامهی Exposure مراجعه کنید یا برای دیدن ویدیوهای این برنامه به یوتیوب مراجعه کنید.